Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2011, 13:54
DexterB
hoi
ik ben op 4 vmbo geslaagd en ga nu 4 havo doen maar wel op een andere school en daar voor moet ik een opstroommodule maken voor wiskunde
hier hebben ze het over van formule naar functie voor schrift, ik heb dus geen idde wat ze hiermee bedoelen????
ze geven en formule Y= ax + b en dan geven hun als antw. y = 3x - 2, N = -100t + 400??

hier snap ik dus niks van HELP!

mvg Dexter Biersteker
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2011, 14:12
Em.
Em. is offline
Volgens mij bedoelen ze dat de formule er uit moet zien als:

y = ax + b

Waarbij a een bepaald getal is, en b ook. De a is in dit geval het hellingsgetal/de richtingscoëficient, oftewel, hoe schuin de grafiek loopt. y = 3x, betekent bijvoorbeeld dat je voor elk stap naar rechts, drie stappen omhoog doet - de helling is drie. Als namelijk geld x = 0, dan 3 maal 0 = 0, dus y = 0 en dus zijn je coördinaten (0,0). Doe je één stapje naar rechts, dan x = 1, driemaal 1 is 3, en y = 3.

De helling kun je bepalen door het verschil y te delen door het verschil x. Oftwel: hoeveel ga je bij y omhoog (of omlaag, dan is het een mingetal) gedeeld door hoeveel je bij x opzij gaat.

Als je een lijn hebt volgens y = ax, dan loopt die lijn altijd door de oorsprong. Want als x nul is, is a keer x altijd ook nul. Als je lijn nu wel recht is, maar níet door de oorsprong loopt, dan heb je te maken met y = ax + b. De b verschuift de grafiek namelijk omhoog of naar beneden. Als je b bijvoorbeeld '3' is, dan ligt je grafiek overal drie hoger dan als je geen b had. Het snijpunt met de y-as (waar x = 0) is dan ook (0,3).

En verder weet ik niet hoe je aan precies dat antwoord moet komen, maar het antwoord ziet er wél uit als een vorm van y = ax + b. Zelfs als de x in dit geval t heet, en de y een N is.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 16:14
DexterB
hartelijk dank voor de reactie ik denk dat ik hier voorlopig mee door kan!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 18:20
Siron
Siron is offline
De gegeven antwoorden zijn inderdaad vreemd omdat je de vraag niet goed hebt geformuleerd. Kan je de exacte vraag weergeven? ...

Nog ter aanvulling op de post van Em.
Het algemene functievoorschrift van een eerstegraadsfunctie is:

Hierin is a zoals gezegd de richtingscoefficient of rico
en b is het snijpunt met de y-as.

Algemeen kan je ook de rico bepalen door het differentiequotient te bepalen, hiervoor moet je alleen twee willkeurige punten op de rechte kiezen.

Dus nogmaals wat is de exacte opgave?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2011, 11:04
Verwijderd
Alle 'voorkennis' die je nodig hebt voor de bovenbouw Havo/Vwo Wiskunde A en/of B vind je in dit boek terug(behalve meetkunde, maar dit boek behandelt in ieder geval 80% van wat je nodig hebt):

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...duct_judgement

Ik heb hem zelf gebruikt en moet zeggen dat het uitstekend is voor zelfstudie. Als je dit boek doorwerkt, en dan bedoel ik IEDER hoofdstuk tot Tweedegraads functies, dan zit je goed.

Op het Vmbo wordt er niet van je verwacht dat je al 'redelijk' kan rekenen met lineaire functies, dan is wel zo bij Havo/Vwo. Daarom raad ik je aan om het boek dat ik voorstelde door te nemen.

Wellicht dat je het bij een bieb in je buurt kunt huren?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten