Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2011, 19:22
Tikazia
Tikazia is offline
Ik zou later, na mijn opleiding, graag onderzoek willen gaan doen naar het gedrag van dieren (als gevolg van bepaalde gebeurtenissen).
Ik weet dat dit kan met de WO opleiding Biologie. Dit schijnt helaas alleen wel een heel pittige opleiding te zijn, en aangezien ik voor de exacte vakken net aan 6jes sta op mijn rapport (VWO 5) vraag ik me af of deze opleiding niet te hoog gegrepen is voor mij.
Nu heb ik nog een andere opleiding gezien, HBO Diermanagement. Deze opleiding lijkt me ook heel erg leuk. En aangezien mijn voorkeur toch een beetje naar HBO gaat boven WO, vanwege de manier van studeren, de dagindeling enzo, zit ik dus ook heel erg naar deze opleiding te kijken (ook naar een voorlichting geweest).
Het probleem is alleen dat ik niet zeker weet of ik ook datgene wat ik wil bereiken, met deze HBO opleiding kan bereiken. Volgens mijn moeder wel...
Ik heb dus ook zitten denken of ik niet eerst Diermanagement zou doen, en daarna nog Biologie, maar aangezien ik dan in totaal 9jaar minimaal bezig ben, en mijn zusje (15, ik ben 17) me al verzekerde dat ik tegen de tijd dat ik Diermanagement heb afgerond geen zin meer heb om nog aan Biologie te beginnen, twijfel ik ook hieraan..

Iemand ervaring met een van deze opleidingen?
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2011, 21:26
Madame Blanche
Madame Blanche is offline
Hi Tikazia,

ik zag dat je dit bericht al heel lang geleden hebt gepost, maar aangezien je er geen reactie op hebt gekregen beantwoord ik hierbij toch nog even..

Het klopt dat je binnen een WO Biologie studie de richting ethologie (gedragsleer) kan kiezen en universitaire opleidingen zijn min of meer altijd pittig. Wat je verder nog voor vakken etc krijgt weet ik niet.
Zelf ben ik bezig met mijn laatste jaar Diermanagement, dus daar kan ik in ieder geval iets meer over vertellen. Het punt is dat diergedrag niet een losstaand onderwerp is, er komt altijd meer bij kijken en als onderzoeker kan je onderzoek doen naar heel veel verschillende vormen van gedrag in veel verschillende settingen.
Diermanagement geeft niet zozeer een vak 'gedrag', maar het zit in veel modules wel verwerkt, zo is er een vak waarin je de basis leert van gedragsonderzoek door middel van bestudering van rattengedrag. Wat ik persoonlijk fijn vind van deze opleiding is dat je (vooral als je weet welke richting je ongeveer op wil) vrij gericht vakken kunt kiezen. Na twee basisjaren kies je een 'major', waarbij je 2 stages van 5 maanden kunt kiezen. Als jij bijvoorbeeld erg geinteresseerd bent in het gedrag van vogels, kies je een stage bij een bedrijf dat daarmee bezig is. Je kunt ook in dierentuinen stage lopen en daar en opdracht over diergedrag doen.
Als je later echt onderzoek wil gaan doen zal je toch altijd wel een universitaire master nodig hebben, maar deze kan je ook na diermanagement doen, je hoeft dan niet een hele studie biologie opnieuw te gaan doen. Niet alle universiteiten laten je toe met een diermanagement diploma, maar het bestaat wel gewoon.
En grappig genoeg ontdekten de meeste klasgenoten van mij tijdens de studie 'iets' waar ze zich verder in zijn gaan verdiepen, omdat er banen bestaan waar we voor deze opleiding gewoonweg nog nooit van gehoord hadden

Aan de andere kant doe je wel vwo, dus zal je universiteit heus wel aankunnen (Ik heb zelf ook vwo diploma, maar ben na 2 gedeeltelijke uni studies nu ook erg blij met hbo hoor.. onderschat ook diermanagement niet..)

Dus.. echt gedragswetenschapper kan je niet worden met alleen diermanagement, maar het is geen verkeerde opleiding als je een wat meer praktijkgerichte opleiding zoekt, zeker met de vele stages die je (mits goed gepland) zelf kan invullen in binnen of buitenland.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen, als je meer vragen hebt mag je ze uiteraard stellen..

succes met je keuze!
Oud 08-11-2011, 16:58
twijfel
twijfel is offline
Hee!

Heb je al aan Dierwetenschappen gedacht? (universitair).
Zelf weet ik er niet veel van, maar gedrag van dieren schijn je daar ook te krijgen.
Je kan dierwetenschappen in Wageningen studeren. Ik zou even op de site kijken als ik jou was
Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten