Hi Tikazia,
ik zag dat je dit bericht al heel lang geleden hebt gepost, maar aangezien je er geen reactie op hebt gekregen beantwoord ik hierbij toch nog even..
Het klopt dat je binnen een WO Biologie studie de richting ethologie (gedragsleer) kan kiezen en universitaire opleidingen zijn min of meer altijd pittig. Wat je verder nog voor vakken etc krijgt weet ik niet.
Zelf ben ik bezig met mijn laatste jaar Diermanagement, dus daar kan ik in ieder geval iets meer over vertellen. Het punt is dat diergedrag niet een losstaand onderwerp is, er komt altijd meer bij kijken en als onderzoeker kan je onderzoek doen naar heel veel verschillende vormen van gedrag in veel verschillende settingen.
Diermanagement geeft niet zozeer een vak 'gedrag', maar het zit in veel modules wel verwerkt, zo is er een vak waarin je de basis leert van gedragsonderzoek door middel van bestudering van rattengedrag. Wat ik persoonlijk fijn vind van deze opleiding is dat je (vooral als je weet welke richting je ongeveer op wil) vrij gericht vakken kunt kiezen. Na twee basisjaren kies je een 'major', waarbij je 2 stages van 5 maanden kunt kiezen. Als jij bijvoorbeeld erg geinteresseerd bent in het gedrag van vogels, kies je een stage bij een bedrijf dat daarmee bezig is. Je kunt ook in dierentuinen stage lopen en daar en opdracht over diergedrag doen.
Als je later echt onderzoek wil gaan doen zal je toch altijd wel een universitaire master nodig hebben, maar deze kan je ook na diermanagement doen, je hoeft dan niet een hele studie biologie opnieuw te gaan doen. Niet alle universiteiten laten je toe met een diermanagement diploma, maar het bestaat wel gewoon.
En grappig genoeg ontdekten de meeste klasgenoten van mij tijdens de studie 'iets' waar ze zich verder in zijn gaan verdiepen, omdat er banen bestaan waar we voor deze opleiding gewoonweg nog nooit van gehoord hadden
Aan de andere kant doe je wel vwo, dus zal je universiteit heus wel aankunnen

(Ik heb zelf ook vwo diploma, maar ben na 2 gedeeltelijke uni studies nu ook erg blij met hbo hoor.. onderschat ook diermanagement niet..)
Dus.. echt gedragswetenschapper kan je niet worden met alleen diermanagement, maar het is geen verkeerde opleiding als je een wat meer praktijkgerichte opleiding zoekt, zeker met de vele stages die je (mits goed gepland) zelf kan invullen in binnen of buitenland.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen, als je meer vragen hebt mag je ze uiteraard stellen..
succes met je keuze!