Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2011, 21:46
Vesta
Vesta is offline
kan ik ook abc formule loslaten op vergeliijkingen zonder een van die componenten, zo ja welke waarden moet ik da invullen opv ontbrekend elemant?

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2011, 05:39
Silvano08
Silvano08 is offline
Voor zover ik weet kan de ABC-formule enkel voor 3e-machtsvergelijkingen met alle componenten, A, B en C, gebruikt worden.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2011, 10:48
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Voor zover ik weet kan de ABC-formule enkel voor 3e-machtsvergelijkingen met alle componenten, A, B en C, gebruikt worden.
De abc-formule kan uitsluitend voor tweedegraadsvergelijkingen worden gebruikt. Voor derdegraadsvergelijkingen is er de formule van Cardano en voor vierdegraadsvergelijkingen is er de formule van Ferrari.
@Vesta: In ax²+bx+c = 0 hangt het aantal oplossingen af van de waarden die je voor a, b en c kiest. De discriminant D = b²-4ac bepaalt het aantal oplossingen. Voor D>0 zijn dat er 2, voor D = 0 is dat er 1, en voor D<0 heb je er geen.
Als 1 van de waarden a, b en c een nog te bepalen waarde p heeft geeft de gegeven voorwaarde (2, 1 of geen oplossingen) de voorwaarde D>0, D = 0 of D<0, waarmee de gevraagde waarde van p kan worden gevonden.
Oud 22-12-2011, 11:58
Rob
Rob is offline
Citaat:
kan ik ook abc formule loslaten op vergeliijkingen zonder een van die componenten, zo ja welke waarden moet ik da invullen opv ontbrekend elemant?

alvast bedankt
Zolang je een tweedegraadsvergelijking hebt, kan je de ABC-formule gebruiken.

Het kwadratische component, de a moet altijd ongelijk zijn aan 0, anders heb je gewoon een lineaire vergelijking.

De lineaire coëfficiënt en de constante, de b en de c respectievelijk, hoeven niet in ingevuld te zijn in de kwadratische vergelijking. In dat geval mag je in de ABC-formule 0 invullen.

2x² + 5 is equivalent aan 2x² + 0x + 5 en 5x² - 2x is equivalent aan 5x² - 2x + 0.
Oud 22-12-2011, 17:24
Tochjo
Tochjo is offline
Als b = 0 of c = 0 kun je de vergelijking eenvoudiger oplossen zonder de abc-formule te gebruiken. In het eerste geval kun je de enige term met x isoleren, delen door de coëfficiënt a en vervolgens de wortel trekken. In het tweede geval kun je een factor x buiten haakjes halen en je bedenken dat AB = 0 impliceert dat A = 0 of B = 0.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2011, 08:06
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
De abc-formule kan uitsluitend voor tweedegraadsvergelijkingen worden gebruikt. Voor derdegraadsvergelijkingen is er de formule van Cardano en voor vierdegraadsvergelijkingen is er de formule van Ferrari.
@Vesta: In ax²+bx+c = 0 hangt het aantal oplossingen af van de waarden die je voor a, b en c kiest. De discriminant D = b²-4ac bepaalt het aantal oplossingen. Voor D>0 zijn dat er 2, voor D = 0 is dat er 1, en voor D<0 heb je er geen.
Als 1 van de waarden a, b en c een nog te bepalen waarde p heeft geeft de gegeven voorwaarde (2, 1 of geen oplossingen) de voorwaarde D>0, D = 0 of D<0, waarmee de gevraagde waarde van p kan worden gevonden.
Excuseer mij, met 3e-machtsvergelijkingen bedoel ik natuurlijk 2e-graadsvergelijkingen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 14:03
mariekekoning
mariekekoning is offline
De ABC formule kan gebruikt worden voor alle tweedegraads vergelijkingen in de vorm met .
Een voorbeeld:

Uitleg:
De discriminant van de vergelijking () laat zien of de vergelijking 0, 1 of 2 oplossingen heeft in \mathbb {R}. Als heeft de vergelijking 2 oplossingen, als heeft hij er 1, en anders heeft hij geen oplossingen. Als raakt de grafiek dus de x-as.

De oplossingen en zijn de twee snijpunten met de x-as.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 12:19
mathfreak
mathfreak is offline
Opmerking: de discriminant wordt gewoonlijk met de letter D aangeduid. Dat de grafiek van y = ax²+bx+c voor
D = 0 de x-as raakt is ook als volgt in te zien: met behulp van kwadraatafsplitsing is af te leiden dat , dus de top ligt op de x-as als , dus als D = 0.
Oud 22-01-2012, 13:27
mariekekoning
mariekekoning is offline
Mijn letter 'D' is de Griekse letter Delta (hoofdletter). Bij mij wordt deze altijd gebruikt voor de discriminant.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 13:42
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mijn letter 'D' is de Griekse letter Delta (hoofdletter). Bij mij wordt deze altijd gebruikt voor de discriminant.
In dat geval gebruik je een andere conventie dan in de schoolwiskunde gebruikelijk is.

Laatst gewijzigd op 23-01-2012 om 17:40.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2012, 08:40
mariekekoning
mariekekoning is offline
Dat kan, maar ik ben wel van mening dat het duidelijker is dan een D, net als een standaard gebruikt wordt voor een hoek. Een D kan ook voor andere dingen worden gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2012, 17:45
mathfreak
mathfreak is offline
Het mooie van D is nu juist dat dit tevens de eerste letter van het woord discriminant is. Dat D ook voor andere dingen gebruikt wordt is een argument dat in principe voor alle letters opgaat. Zo wordt pi naast het verhoudingsgetal tussen cirkelomtrek en diameter ook gebruikt om in de (algebraïsche) topologie fundamentaalgroepen aan te duiden.
Oud 23-01-2012, 18:42
Zeepje
Zeepje is offline
Bij een delta denken de meeste scholieren aan een verschil, daarvoor wordt die letter op de middelbare school het vaakst gebruikt. Maar het gebruik verschilt blijkbaar per school.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten