Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2012, 11:54
anonon
anonon is offline
hallo,

Sinds kort heb ik dat ik na het plassen urine verlies, dit gebeurt als ik (na het plassen en broek optrekken ect) ga zitten in bijv een stoel maar ook als ik buk. Weet iemand hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen? Of als je er ervaring mee heb, wat deed jij toen?
Het zijn echt maar een paar druppeltjes maar het is gewoon vervelend
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 12:28
Martiño
Martiño is offline
Hoe oud ben je? Gebruik je medicatie die invloed heeft op het plassen? En heb je alleen last van de druppels na het plassen of krijg je soms ook plotse aandrang waarbij je een beetje urine verliest? Heb je verder nog klachten?

Meestal komt urineverlies bij mannen voor door een goedaardige vergroting van de prostaat, maar ik heb het vermoeden dat je daar waarschijnlijk iets te jong voor bent.
Soms is het ook te wijten aan de spieren rond de blaas en urinebuizen, die niet voor een volledige lozing zorgen waardoor er restjes urine blijven hangen. Zodra je dan weer even hebt bewogen komen die laatste druppels naar buiten.
Verder kan een urineweginfectie, nieraandoening of overgewicht ook bijdragen aan incontinentie.

Als je last hebt van de druppels kun je incontinentiemateriaal gebruiken om ze op te vangen en vlekken en geurtjes tegen te gaan.
Bekkenbodemoefeningen helpen ook om druppelen tegen te gaan, je kunt even op internet zoeken naar instructies of bij je huisarts om advies vragen.

Als je klachten blijven aanhouden zou ik naar de huisarts gaan voor advies. Het kan namelijk zijn dat er een onderliggende oorzaak is (bijvoorbeeld een urineweginfectie of prostaatklachten, hoewel dat laatste minder waarschijnlijk is). Lichte incontinentie bij mannen komt vaker voor dan je zou denken, je huisarts zal daar niet zo van opkijken en er is dus geen reden om je te schamen.
Oud 05-05-2012, 12:30
Martiño
Martiño is offline
Oh, en dit is een beetje een open deur, maar zorg je er ook voor dat je piemel droog is als je geplast hebt? Als er nog een paar druppels urine aan het uiteinde van je plasbuis hangen dan kan het natuurlijk daar door komen. Zorg dus dat je goed uitplast en afschudt.
Oud 05-05-2012, 12:50
anonon
anonon is offline
Ik ben 14 en je kan mijn ribben een beetje zien, dus van overgewicht is genspraken.
Ik heb het alleen na het plassen en veder niet, het is ook maar één keer per plasbeurt. En verder maak ik alles droog daar benenden
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 14:08
Pluis
Pluis is offline
Sta je heel haastig te plassen, of neem je de tijd ervoor om helemaal ontspannen je ding te doen? haastig plassen kan ervoor zorgen dat je je bekkenbodem niet helemaal ontspant en daardoor raak je net het laatste beetje dat al in je plasbuis zit niet kwijt tijdens het plassen. Dat komt er dan pas later uit als je weer wat anders gaat doen dat de druk in je buik verhoogt (springen, zitten, lachen, dat soort dingen)
Oud 05-05-2012, 17:43
anonon
anonon is offline
Dat zou wel eens kunnen, ik zal er eens op letten. bedank allemaal.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 23:34
astro-rock79
astro-rock79 is offline
Ik had het ook en maakte me er ook zorgen over. Nu is het over dus afwachten kan ook.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2012, 14:56
bloodyb
bloodyb is offline
Ga lekker rustig en zittend plassen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2012, 15:01
Pythagoras.
Pythagoras. is offline
Leg na het plassen je hand onder je balzak en 'trek' hem als het ware wat omhoog terwijl je afknijpt. Works!
Met citaat reageren
Oud 30-05-2012, 21:29
ThisIsMyName
ThisIsMyName is offline
ga miss zitten als je plast, doe ik ook altijd, heb je minder kans dat je over je been, broek of wc pist
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten