Om je window te kunnen schatten kun je gewoon eerst de twee formules bij y1 en y2 invullen.
gemiddelde=?
oppervlakte=0,08
standaard afwijking=12
rechtergrens=170
(Misschien is het nog prettig hier een tekening bij te maken, dat deed ik af en toe als ik de weg kwijt was, dat geeft je namelijk overzicht.)
y1=invnorm(0.08,x,12)
y2=170
Wat ik doe als ik geen idee heb hoe ik mijn window moet instellen, is dat ik naar table toe ga. Meestal krijg je dan een tip. ik scroll dan alvast richting de waarde van 170 toe. zo krijg je alvast inzicht waar het snijpunt zich ongeveer bevind.
Omdat je een gemiddelde wilt weten weet je in ieder geval dat de waarde hoger is dan 170

want 0.08 is kleiner dan 0.5 , daarbij weet je ook dat je een normale verdeling kunt indelen in gebieden. Helaas kan ik geen tekening uploaden, daar staat het namelijk duidelijker in maar ik ga het proberen te omschrijven.
De grens uitrekenen van een oppervlakte met 0.025(2,5%)= gemiddelde - 2* standaardafwijking
De grens uitrekenen van een oppervlakte met 0.16(16%)= gemiddelde - standaardafwijking
De grens uitrekenen van een oppervlakte met 0.5(50%)= gemiddelde
De grens uitrekenen van een oppervlakte met 0.84(84%)= gemiddelde + standaardafwijking
De grens uitrekenen van een oppervlakte met 0.975(97,5%)= gemiddelde + 2* standaardafwijking
Met deze gegevens weet je dat het minder dan 2 maal de standaardafwijking is.
X1=160 (gewoon een getal onder de 170 omdat ik weet dat het antwoord boven de 170 moet liggen)
X2=170+12*2=194 (je kan ook altijd iets ruimer nemen)
de Y waarden weet je ook, want die moeten rond de 170 liggen, want daar moet het punt zich snijden
Y1=160
Y2=180
ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt!
groetjes,
Eja