Hee,
Allereerst: ik vind het geen zielig verhaal. Ik vind het rot voor je, maar ik heb nu niet het gevoel dat je je komt beklagen ofzo. Ik denk dat het goed is om je gedachten op te schrijven en het te delen met anderen. Het klinkt alsof je het zwaar hebt op het moment. Je hebt het idee er alleen voor te staan: je mentor is er niet terwijl je je daardoor begrepen voelde, je klasgenoten begrijpen je niet, je voelt je net als op de basisschool weer 'anders'. Dieren (en mensen dus ook) willen van nature bij een groep horen, omdat je daarin de meeste kans hebt om te overleven. Als je altijd het gevoel hebt gehad dat je er alleen voor staat, kan dit heel onveilig voor je voelen.
Het klinkt alsof de druk op jouw schouders heel zwaar is. Mensen in jouw omgeving denken dat je het wel haalt, terwijl jij op je tenen loopt en al ontzettend perfectionistisch bent. Voor anderen lijkt jouw leervermogen een vanzelfsprekendheid, een gave misschien, maar voor jou is het nu eerder een belemmering. Hoe is het voor je om deze druk te voelen? Kun je het met iemand (jouw vriend?) hebben over de last die op je rust? Misschien ga je wel betere cijfers halen wanneer je weet dat het jouw omgeving eigenlijk niet uitmaakt of je gymnasium, atheneum of havo doet. Waarschijnlijk willen zij het liefste dat jij gelukkig bent. En wat wil jij? Wat betekent een hoge opleiding voor jou? Is het je dit allemaal waard?
Ik denk zelf dan ook, dat het 'beelddenker' zijn dan ook niet bij uitstek het probleem is. Ik denk inderdaad dat de last op jouw schouders te hoog is, dat je je te onveilig voelt, dat je je eigenlijk heel alleen voelt op het moment. Al die onzekerheden en eenzaamheid uit je door boos te worden op diegene waar je je nog wél veilig voelt: jouw vriend. Zou je het er met hem over durven hebben?
Hou vol

Bye xx