![]() |
|
Iemand die dement is en zenuwschade heeft en daarmee dus een beperkte levensverwachting heeft, ga ik geen sondevoeding meer geven. Dat rekt zijn leven onnodig en het is helemaal niet gezegd dat hij er een prettig leven van krijgt. Zeker omdat dit geen overbrugbare problematiek meer is maar iets permanents.
Zo'n luchtweginfectie zou ik nog wel behandelen, maar wel met de beperking denk ik dat we hem niet meer naar het ziekenhuis zouden sturen als het slechter gaat ondanks antibiotica.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En degene met wie je zo'n formulier invult moet je natuurlijk wel duidelijk afspraken maken. Als vertrouwenspersoon wijs je natuurlijk niet jan-met-de-pet aan die op het laatste moment cold feet krijgt. |
![]() |
|
Zolang er iets is dat zijn leven nog iets waard maakt/waarbij het duidelijk is dat hij geniet of plezier heeft, zou ik terughoudend zijn met euthanasie. (Hier moet ik wel even bij zeggen dat ik geen ervaring heb met dementie en dus slecht kan inschatten of je zoiets kunt zien). Bij deze man klinkt het echter alsof er nog weinig is waarvoor hij zou moeten leven en zou ik, als ik behandelaar was, denk ik niet meer overgaan op sondevoeding.
|
Verwijderd
|
Ik werk zelf met dementen dus dit soort dingen zie ik dagelijks voorbij komen.
Ik zou kiezen die man niet verder te behandelen. Als je dementie/alzheimer hebt is je leven sowieso al één groot tranendal, het is de meest verschrikkelijke ziekte die je kan krijgen wat mij betreft. Als er dan ook nog allemaal complicaties zoals in jouw voorbeeld zich voordoen, hij kan nu al niks meer, heeft slikproblemen (hoe verschrikkelijk moet het zijn om bijna te stikken terwijl je je op geen enkele manier meer kunt uiten) en kan bijna niets meer zelfstandig en er is ook geen enkel uitzicht op verbetering, dan vind ik het niet waardig hem verder te laten leven. Ik zie vaak families die maar geen afscheid kunnen nemen van hun familielid. Het is geen uitzondering dat mensen jaar in jaar uit in leven worden gehouden met sondevoeding terwijl zij in een comateuze toestand verkeren en door het leven gaan als plant, omdat de familie daar op staat. Ik vind dat vele malen inhumaner dan een behandelplan stopzetten en iemand uit zijn lijden te verlossen, want zo zie ik dat echt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maargoed, het valt bijna niet aan mensen te verkopen dat ze "misschien maar beter papa kunnen laten inslapen". Zeker in de conservatieve kringen is zoiets compleet taboe. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Geneeskunde, BW, Scheikunde faithfully | 3 | 23-04-2013 20:10 | |
Algemene schoolzaken |
Waarom geneeskunde?? sofieja | 42 | 01-08-2003 11:08 |