Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar weinig inderdaad. Maar de meeste dove mensen kunnen wel liplezen en desnoods kun je schrijven. Daarbij, als je mensen leert kennen en ze gaan tot je contacten behoren, zullen ze vanzelf wel gebarentaal willen gaan leren. |
![]() |
|
Pfoe, dat vind ik een lastige. Ik denk dat ik uiteindelijk toch liever doof dan blind ben om de redenen die hierboven allemaal genoemd zijn. Ik houd erg van muziek luisteren en maken maar aangezien ik toch niet naar het conservatorium ben gegaan zal doof zijn me minder beperken dan blind zijn.
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik wou zelf gebaren taal leren maar ben het allemaal vergeten wat ik heb gezien .. leek me zo wat de makkelijkste taal het is teminste iets xd |
![]() |
|
Muziek vind ik geweldig. Nooit meer een bas horen, dat zou jammer zijn, maar het is wel zo makkelijk om slles te kunnen zien. Weinig dingen houden je tegen om naar buiten te gaan als je doof bent. Je moet beter opletten d.m.v. zicht, maar da's makkelijker dan niets kunnen zien, lijkt me.
Ik wil dus mijn zicht behouden.
|
Ik ben muzikant van beroep, en hoewel het kut zal zijn om geen muziek meer te kunnen lezen en alles op gehoor te moeten leren zal ik in eerste instantie liever blind worden dan doof. Er zijn meer succesvolle blinde muzikanten dan dove. Maar het zal wel weer onmogelijk zijn om de opera in te gaan omdat het een gesamtkunstwerk is. Eigenlijk zou ik sowieso niet meer volledig kunnen doen wat ik graag wil. En van de andere kunsten kan ik ook enorm genieten en muziek kan ik ook in mijn hoofd luisteren door de muziek te lezen, dus in dat opzicht zou ik waarschijnlijk uiteindelijk inderdaad kiezen voor mijn zicht.
En dus toch liever doof zijn. Maar ik w en ik er gewoon vanuit kan gaan dat ik zangeres-actrice kan worden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hier heb ik zelf ook vaak over nagedacht, en ik kwam altijd tot de conclusie dat ik toch liever doof zou zijn dan blind. Blind zijn heeft zoveel nadelen, je hebt niets meer aan alles om je heen. je computer, tv, etc.. wat heb je dan nog aan het leven? En ik zou het best interessant vinden om gebarentaal te leren.
|
![]() |
|
De doven die ik ken hebben me uitgelegd dat een blinde beter op de hoogte is van info op een station dan een dove. Een dove krijgt namelijk niks van mededelingen mee. En dat is in heel veel situaties zo, dat de blinde een voorsprong heeft. Daarbij kan een blindengeleidehond een blinde veel meer helpen dan een signaalhond een dove. Ik ga dus voor blind, hoewel ik het dan wel jammer vind dat ik mijn geliefden niet kan zien. Maar dat is meer emotioneel dan echt belangrijk. Blinden mengen zich ook beter in de normale gemeenschap dan doven, omdat normale mensen daar minder tot niet mee kunnen communiceren. Een blinde heeft dus ook veel eerder aanspraak.
Maar ik ben waarschijnlijk bevooroordeeld met mijn opleiding gebarentaal en dus vooral veel info van meer dan 100 doven gekregen. Ik ken maar 3 blinden, die zijn alle drie liever blind dan doof, dus niet echt representatief. Het feit dat mensen eerder een dove dan een blinde uit de weg gaan trekt me toch over de streep om een voorkeur te hebben voor blindheid. |
![]() |
|
Liever doof. Als blinde ben je volgens mij alle zelfstandigheid kwijt die je als dove nog wel hebt. Je kunt niet gewoon even de stad in want elke nieuwe situatie is gevaarlijk. Ik zou het echt vreselijk vinden niets meer te horen, maar minder vreselijk dan niets meer kunnen zien.
|
Verwijderd
|
Ik weet het eigenlijk serieus niet. Aan allebei de kanten zitten veel nadelen en het liefste zou je er natuurlijk geen een kiezen. Ik neig meer naar doof toe, maar ik heb van mezelf al hele slechte ogen: dan zou ik dus als ik later oud ben waarschijnlijk doof en blind zijn. Dat wil ik absoluut niet.
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Sowieso zou ik als dove in principe nog kunnen larpen, als blinde lijkt me dat heel erg lastig. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Zicht.
Ik wil kunnen horen wat achter mij zit. Aan het geluid weet ik dat er aanwezigheid is. Ookal kunnen dingen muisstil me benaderen. Niet alles heeft die vaardigheden. Mijn oren zijn voor mij mijn ogen op mijn achterhoofd. Muziek is mijn vriend. Hij is mijn gezelschap als ik alleen ben. Ik kan hem overal meenemen en hij is er in verschillende tonen. Hij beïnvloed mijn stemming of geeft mijn emotie meer kracht. Die extra hulp om mij met emoties rijk te maken wil ik niet kwijtraken. Wekkers zijn mijn onbekende vrienden. Ze weten waarneer ik wakker moet worden zodat ik vanuit mij droom in werkelijkheid kom. Belangrijke zaken zal ik niet missen ookal maakt hij toch lawaai. De lawaai die ik nooit meer zal horen. Omgeving is wat ik elke dag hoor. Ik hoor mensen op terrassen babbelen. Of iemand aanstekelijk lachen. Ik hoor de vogels fluiten. Ik hoor koeien loeien. Ik hoor vuur knetteren. Iemand die me roept op een afstand. Een kennis. Het geluid van de omgeving geeft de sfeer weer. Kleine dingen die ik niet wil missen. Zonder geluid is mijn leven een film zonder geluid. Ik voel mijn hart bonken van spanning of geluk. Maar die stilte is voor mij dodelijk. Ik zal bij de beslissing erg twijfelen. Zicht is voor mij heel belangrijk. Maar als ik echt moest kiezen. Dan behoudt ik mijn gehoor. Of ik uiteindelijk ook de goede keuze heb gemaakt kan ik alleen weten als ik zo'n keuze echt moet uitvoeren. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik hoop natuurlijk dat ik nooit voor zo'n keuze kom te staan want het liefst wil ik geen van tweeën missen. Ik zou toch liever mijn zicht willen behouden omdat ik dan nog wel opties heb om mijn werk te kunnen doen wat ik met heel veel plezier doe. Ik zou mijn muziek en sociale contacten ontzettend missen maar denk dat je als dove ook nog zelfstandiger door het leven kan gaan (al zijn er altijd uitzonderingen zoals een blind meisje wat ik laatst op tv zag).
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
liever blind of doof? GUANO APES!! | 114 | 04-02-2006 16:33 | |
Lichaam & Gezondheid |
Wat heb je liever? KiMZz | 27 | 09-09-2005 20:42 | |
De Kantine |
Anne, de wereld is niet mooi Rodion | 52 | 13-02-2005 13:12 | |
De Kantine |
Blind of doof? Stefanie | 104 | 19-02-2004 14:19 | |
De Kantine |
Wat vind je ervan als een toekomstige minister-president blind of doof zou zijn? Conan the Librarian | 11 | 22-05-2003 10:10 |