Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2014, 01:00
Verwijderd
Ik kan tegenwoordig echt slecht slapen. Net als nu! Ik kan pas slapen om een uurtje of 4. Echt hinderlijk. Ik kan me voeten gewoon niet onspannen! Hoe kok ik sneller in slaap? Bestaat er zoiets als een zelfgemaakt homopatisch slaapmiddel?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2014, 07:14
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Het helpt om vanaf bedtijd jezelf te dwingen geen spannende dingen meer te doen op computer of tv want daar word je onrustiger van dan je denkt. Een boek lezen of naar de regen luisteren is misschien wat saaier maar daardoor val je wel makkelijker in slaap. Zorg ook dat je vroeg genoeg opstaat, ook als je laat naarbed was: dan blijft je ritme wat intact. En overdag lekker veel doen, buiten voetballen of naar het strand ofzo! Succes schatje!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2014, 08:05
hookee
hookee is offline
Wat fizzle zegt, en daarnaast ook geen stimulerende drankjes drinken als cola en energiedrank. Misschien word je ook hyper van kleurstoffen in eten en drinken wat je 's-avonds naar binnen werkt. Eet en drink gezond, sta op een normale tijd op en je kan nog lang skaten (gut, ik lijk je moeder wel..).

Ah nog wat; je lichaam maakt zelf een hormoon aan die je dag-en nachtritme bepaalt. Licht heeft invloed op de aanmaak en nu het in de zomer langer licht is wordt de aanmaak langer uitgesteld; maak het donkerder, gebruik "warme" lampen.
Oud 21-08-2014, 01:13
bikinigek
bikinigek is offline
en ruim van te voren je GSM/ipad/pc en tv uitdoen. door licht daarvan blijf je langer wakker
Met citaat reageren
Oud 22-08-2014, 17:53
Verwijderd
Overigens leg ik mijn smartphone niet meer naast mijn bed, maar in een andere kamer / beneden. Minder afleiding zorgt ervoor dat ik sneller in slaap val, eigenlijk is dat vanzelfsprekend.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2014, 00:00
Verwijderd
Citaat:
Wat fizzle zegt, en daarnaast ook geen stimulerende drankjes drinken als cola en energiedrank. Misschien word je ook hyper van kleurstoffen in eten en drinken wat je 's-avonds naar binnen werkt. Eet en drink gezond, sta op een normale tijd op en je kan nog lang skaten (gut, ik lijk je moeder wel..).

Ah nog wat; je lichaam maakt zelf een hormoon aan die je dag-en nachtritme bepaalt. Licht heeft invloed op de aanmaak en nu het in de zomer langer licht is wordt de aanmaak langer uitgesteld; maak het donkerder, gebruik "warme" lampen.
Ah thanks. Had het het uitgeprobeerd. Het is voor mij best moeilijk! Ik maak het hormoon namelijk aan om teslapen vlak na het eten om 8 uur. En daarna weer om 12 uur. En dan 4 uur. Maar om 12 uur denkt me vader nog eens lekker hard muziek tedraaien. En dan word het vaak 4 uur.

Ik vraag hem om me om tien uur wakier temaken. Maar hij laat me gewoon slapen tot 1 uur smiddags. Ik zeg dat ik het vervelend vind maar hij niet boeien.

Tja... ik probeer nu zachtjes muziek teluisteren tijdens het in slaap vallen. Ik doe een oefening. En nu gaat het goed. Ik ben gestopt met cola drinken na 6 uur. En geen chocola.

Gaat me lukken. Thanks voor de reacties. En meer tips zijn welkom.

(**kusjes achterlaat voor flizzy fluzzle**)
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 21:47
Verwijderd
Is het nog gelukt?

Extra tip: Een uur voor het slapengaan je tong verscheidende malen naar je keel toe bewegen wekt gapen op en maakt je slaperiger.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 22:22
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Wat mij ook wel helpt is om mezelf een minuut toe te staan om lekker te gaan liggen en daarna dwing ik mezelf stil te blijven liggen. Soms is dat heel moeilijk en blijf je het gevoel hebben dat je niet lekker ligt, maar na een minuut of tien tot een half uur ontspant je lichaam toch en dan ligt het wel lekker. Als je blijft bewegen gaat je lichaam niet ontspannen en is geen enkele houding 'lekker liggen'.
Koffie en cola zijn inderdaad desastreus. Dat wilde ik nooit geloven, ik was verslaafd aan cola, maar nu drink ik het al een hele tijd niet meer elke dag en als ik nu een keer wel cola heb gedronken (zoals vanavond, dom, dom, dom) slaap ik ook echt slechter en ga ik ook veel later naar bed.
Van lezen ga ik juist meer nadenken dus dat kan ik beter niet doen, wat praatprogramma's op tv kijken daar word ik eerder moe van (hoewel ik dan soms ook per se een programma af wil kijken en dan werkt het averechts of als het onderwerp me heel erg aan het denken zet). Een film kijken is weer te 'actief'.
Ik heb een app op mijn telefoon die een beetje meet hoe ik slaap en daaruit blijkt dat laat eten bij mij ook wel bevorderend werkt (in tegenstelling tot wat ik meestal lees over slaaphygiëne). Beetje sportief bezig zijn geweest (voor mijn doen) helpt ook goed. Koffie, cola en pijn werken erg slecht op mijn slaapkwaliteit.

Oh en als je erg wordt afgeleid door geluiden en licht kun je ook proberen met oordoppen in en slaapmasker op te slapen. Als ik overdag moet rusten gebruik ik die wel vaker en daar word ik ook een stuk rustiger van.

Als je echt niet kunt slapen kun je beter even uit bed gaan en nog iets slaapverwekkends doen. Soms is het al genoeg om even naar de wc te lopen en soms kun je beter nog even een domme puzzel maken (waar je niet bij hoeft na te denken). Zeker als je ligt te piekeren kun je beter even je gedachten verzetten dan in je bed te blijven malen.

Zomaar wat tips die in me op komen. Ik hoop dat je er iets aan hebt, of misschien heeft iemand anders er nog wat aan. En zo niet, heb ik ze voor mezelf weer eens op een rijtje gezet
Oud 20-10-2014, 23:24
Verwijderd
Nee, toevallig keek ik hier even. Ik had niet door dat er op gereageerd werd! Maarja. Ik ga straks weer slapen. Het is al laat. Ik weet het haha. Ik ga wel een keer iets proberen wat jij dus zegt. Zowiezo heeft het chocola cola en late snacks niet meer eten al erg geholpen. Behalve dan als je een avondje gaat relaxen met jw vrienden aan huis. Dan mag het .

Ik skate elke dag 7/8 uur. Dus bewegen doe ik denk ik wel goed. Ik vind het comfortabel in me bed liggen ook heel erg moeilijk! Dusja. Dankjewel voor je tips. En ik weet zeker dat andere mensen er ook wat aan hebben
Met citaat reageren
Oud 20-10-2014, 23:32
bloodyb
bloodyb is offline
En zeg eens tegen die ouwe dat ie om 12 uur geen teringherrie meer maakt!

Regels voor berichten