Sommige mensen met problemen kunnen zich afhankelijk opstellen. De eerste de beste persoon die hun aandacht schenkt, worden zij verliefd op, bij wijze van spreken. Ik ken dat soort mensen zowel van internet als in het echt.
Ik heb veel mensen geprobeert te helpen die ergens mee zaten, en dan kom je er soms niet meer van los. Ik heb een keer een heel beangstigend moment gehad wat dat betreft en daarna was het basta.
Wat ik heb gedaan is; ik neem meer afstand van mensen, ik wil ze niet het idee geven dat ik er altijd voor ze zal zijn en alles voor ze doe, tenzij dat ook echt zo is. Ik kan niet iedereen helpen.
Er was ooit een jongen die ik vooral van internet kende, die erg depressief was en zelfmoord wilde plegen. Zijn verhaal trok mij aan, ik mailde met hem. Hij mailde na een tijdje over en weer mailen, dat hij verliefd op mij begon te worden. Ik vond dat niet fijn, maar hij begon me in te spinnen in zijn web van problemen; als ik niet lief voor hem was dan zou hij zelfmoord plegen. Dan moet je wel sterk in je schoenen staan. Ik heb hem dus verteld dat ik ben wie ik ben en voel wat ik voel, en dat zijn leven daar niet vanaf hangt. Daarna heeft hij me een afscheids mailtje gestuurd. Inmiddels kende ik ook mensen die hem kenden, en zodoende wist ik dat ik dat niet serieus moest nemen; er waren nog minstens 3 andere meisje waarmee hij mailde, waarop hij zogenaamd verliefd was, etc. Een van die meisjes is daardoor zelf helemaal in de put geraakt. Hij manipuleerde hun waar ze bij stonden.