Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
ook als alle keuzes verkeerd zouden zijn, heb je dus die derde keus, wachten op en ander om die keus voor je te maken.
Maar als je die ander de keus laat maken, is het gevolg niet beter toch? Dit aaangenomen ben je in feite schuldiger dan wanneer je zelf de keus maakt omdat je weet dat de gevolgen negatief zijn. Zelfs als je die ander verteld wat de gevolgen zijn, ontspring je je eigen verantwoordelijkheid. Ik denk dus dat je zelf een keus moet maken en dat dat dus logischer wijs de minst slechte moet zijn, maar als ze even slecht zijn meot je proberen sterk te zijn door willekeur te tonen en kop of munt of iets dergelijks te doen zonder daarbij in twijfel te geraken na de uitkomst te weten... |
![]() |
||
Citaat:
Jezelf schuldig verklaren is dan zelfs niet eens een optie, aangezien je misschien dan een schuldige laat lopen (vb; Jij en iemand worden beiden beschuldigd van moord. Je hebt teveel gedronken en je kan je niets meer herinneren van die avond. Je weet dus niet wie er schuldig is en zou een keuze moeten maken wie er schuldig is. In dat geval mag je gewoon niet kiezen vind ik...)
|
Heb ik gedaan. Voor veel morele vraagstukken maak ik geen keuze maar laat ik het erop aankomen. Ik ben bepaald niet deterministisch, maar de vrije wil it's a bitch.
Ik ben besluiteloos, en daarom loop ik altijd tegen een muur waar ik niet verder kan. Keuzes maken is altijd iets ' niet' hebben, ook al houdt het ellende in, dan betekend het dat je VOORAFGAAND aan deze keuze de verkeerde hebt gemaakt. En dat is juist het punt.....hoe kun je gedurende een zeer ongevaarlijke keuze...weten wat voor gevolgen deze voor latere keuze heeft... het is chaos
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt ook vertrouwen hebben in de keuzes die je maakt. Geen keuzes maken is ook een optie, maar dat zal je weinig dingen brengen. Wanneer je volledig gaat voor een keuze waarvan je aanvoelt dat dat een goede is en je niet bang bent voor de consequenties en die bereidt bent te aanvaarden, wat ze ook zijn, dan ben je denk ik gezond bezig en doet het er ook weinig toe wat de gevolgen zijn, ook al heb ik in dat geval het grootste vertrouwen in een goede afloop. Het brengt je altijd verder. |
![]() |
|
Gefeliciteerd, om te beginnen
![]() Als alledrie de keuzes (links, rechts of niet kiezen) even slecht zijn, MOET je toch iets kiezen. En als je het dan ook nog eens niet rationeel kan beargumenteren wat het beste zou zijn (je kent immers de gevolgen niet), moet je gewoon je intuïtie volgen (volgens bijvoorbeeld Spinoza, als ik me niet vergis, die vond intuïtie de belangrijkste bron van kennis). Maar volgens Aristoteles moest je juist een beetje tegen de je natuurlijke neiging ingaan, dan heb je de grootste kans om bij de gulden middenweg uit te komen... Tja, ik zie vanzelf wel wat ik morgen op m'n brood doe ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 28-09-2002 om 22:22. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Hoe voel jij je op relationeel gebied #123 Verwijderd | 364 | 08-02-2016 09:46 | |
Liefde & Relatie |
hoe voel jij je op relationeel gebied # 31 Verwijderd | 498 | 13-04-2006 19:34 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
keuze ---> blind of doof Bus_Gemist | 70 | 20-11-2004 13:01 | |
Algemene schoolzaken |
Beperking keuze vakkenpakket Verwijderd | 50 | 29-06-2004 15:41 | |
Verhalen & Gedichten |
Keuze: onmogelijk Gothic | 7 | 15-10-2002 09:49 | |
Liefde & Relatie |
Konden jullie me maar helpen? ThaFox | 34 | 21-09-2002 12:51 |