Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens helpen alternatieve straffen ook tegen het cellentekort.
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Nee, anders zou het geen straf meer zijn. |
![]() |
||
Citaat:
En goed, 't laat idd zien dat 't te doen is, maar een straf is ook niet bedoeld om het iemand uiterst moeilijk te maken door iets te laten doen wat hij niet vol kan houden. Een straf is bedoeld om er van te leren en er over na te denken. En dat 't toch nog wel een straf is, daar zijn we het iig wat betreft punt 2 allebei over eens!
|
Verwijderd
|
De fout die bijna iedereen maakt, is te denken dat een straf geen straf is omdat het niet appeleert aan het rechtsgevoel van mensen. De meeste mensen denken bij straf aan vergelding, het schade toebrengen van de verdachte omdat hij iemand anders schade heeft toegebracht. Maar dat is niet de enige motivatie van straf. Je moet 'straf' in juridische zin dan ook niet verwarren met 'straf' in het gangbare taalgebruik.
Het feit dat mensen een taakstraf niet 'hard' genoeg vinden, komt louter voort uit de egoïstische behoefte het rechtsgevoel te bevredigen. Als we dat echter zouden doen zouden we in een soort oog-om-oog samenleving terechtkomen, en daar is niemand mee gediend. Een straf kan, zoals ik al zei, wel meer doelen hebben dan alleen leedtoevoeging. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
Nieuwstopic Dekaloog | 101 | 18-05-2015 18:01 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Criminelen te weinig; acht gevangenissen dicht. arPos | 43 | 08-06-2009 22:38 | |
Donner wil straf thuis laten uitzitten. Hydrogen | 49 | 08-09-2005 17:45 | |
STELLING: Gevangenisstraffen moeten worden omgezet in taakstraffen! Verwijderd | 82 | 18-09-2004 18:43 | |
Werk, Geld & Recht |
enquete *Bellissima* | 20 | 30-05-2004 17:27 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Betoog Alternatieve straffen... diamonde | 1 | 06-03-2003 13:54 |