Advertentie | |
|
![]() |
|
Di facerent possem nunc meus esse liber
Deden de Goden het maar, kon ik nu maar mijn boek zijn Si Hadrianus filium habuisset, ne filium adoptavisset. Als Hadrianus een zoon had gehad, had hij geen zoon geadopteerd. Nu moet ik zeggen dat 'ne' daar nogal onprettig staat, is ne de juiste negatie bij de irrealis? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik, de meester, zal het even uitleggen.
Si filiam haberem, felix essem. Als ik een dochter had, zou ik gelukkig zijn. De 'irrealis' is een situatie die niet gerealiseerd kan worden, in bovenstaand voorbeeld heeft de spreken geen dochter, hij maakt zich echter alleen een voorstelling van hoe het zou zijn als hij er wel een had gehad. De 'irrealis' is een gebruik van de coniunctivus, en bestaat uit een hoofdzin met de coniunctivus imperfectum/plusquam perfectum en een bijzin ingeleid door 'si+coniunctivus'. Hij wordt vertaald met 'zou'. Niks te danken voor mijn perfecte uitleg. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Nu de periti linguae Latinae al aanwezig zijn: hoe formuleer je een potentialis? Laten we voornoemde zin nemen: Morgen zou ik de deur uit kunnen gaan. Of liever, concreter: Morgen zou ik uit huis kunnen gaan. Quomodo haec sententia Latine redditur? Hoc modo forsan? "Cras ex domo iturus possim" ??
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Maar mijn formulering is dus ook juist?
En wat jouw kortere versie betreft: ik gebruikte "ex" omdat, bij alleen "domo" onduidelijk blijft wat exact bedoeld wordt. Immers: "van huis" is toch niet gelijk aan "uit huis"? En nog een vraagje: "eam" is coniuntivus praesens. Conflicteert dat niet met "cras"? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
wie kan mij coniuntievie uitleggen????? J@N | 16 | 21-05-2012 19:34 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[latijn] conjunctieven Drez | 13 | 18-08-2004 02:07 | |