Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2002, 21:53
marlies
marlies is offline
Ik ben bij mezelf erachter gekomen dat ik niet goed presteer als er veel druk om me staat.
Op de basischool had ik die cito test veel slechter gemaakt dan ik kon. Verder ging het later op de middelbare school wel goed. Ben in 1 mavo begonnen en ben vorig jaar met mijn vwo diploma weggelopen. Ik vond vwo niet moeilijk. Ik heb niet harder gewerkt dan anderen en mijn Schoolexamencijfers waren heel goed, maar mijn centrale examens heb ik veel slechter gemaakt (alles 2 punten lager dan normaal)
Ander voorbeeld.. Als ik computerspelletjes doe en mensen kijken mee dan doe ik het veel slechter dan alleen.
Met sporten en ik moet een strafworp nemen, dan mis ik die ook altijd terwijl ik met trainen ze er wel in gooi.

Doordat ik mijn vwo examen zoveel slechter gemaakt heb, heb ik in dit studiejaar (ben net begonnen met een opleiding aan de Unversiteit Leiden) heel veel angst mijn tentamens slecht te maken. Ik leer idioot veel en ben heel erg gespannen en prikkelbaar in de tentamen periode.

Ik voel me hier erg rot over, vooral omdat het mezelf erg beheerst. Ik kan niets meer doen zonder te willen presteren. Ik kan geen spelletje meer doen of ik moet winnen... Ik vind het erg vervelend.
Wie heeft dit ook en hoe ga jij ermee om?
Oud 20-11-2002, 22:01
Verwijderd
Hmm, ik heb daar steeds minder last van. Op cognitief gebied wordt alles voortdurend eenvoudiger. Ik lees iets 2 keer door en ken het uit mijn hoofd en als ik iets niet begrijp, is dat altijd tijdelijk.

Wel is het zo dat ik nog steeds met vrees naar een examen ga. Ik weet eigenlijk niet waarom, misschien omdat ik vroeger ook altijd gestressed was. Ik haalde voor bepaalde tentamens negens en tienen, maar was toch bang ze te maken

Misschien ook wel omdat ik er voor mijn gevoel altijd te weinig aan doe *weinig zelfdiscipline*

Laatst gewijzigd op 20-11-2002 om 22:05.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 22:09
Herrie
Herrie is offline
Misschien dat je wat hebt aan het boek 'Superstudie'. Staan best veel leertips in, ook om te ontspannen... Werkt bij mij best wel

Wat voor mij een goede oefening is:
5 seconden lang achtereenvolgend inademen, dan 5 seconden die adem inhouden en dan gedurende 5 seconden uitademen. Dit 3x herhalen. Dan met 3x met 10 seconden en dan 3x met 15 seconden.

Het helpt mij altijd om lekker te ontspannen voor een tentamen
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Herrie schreef:
Het helpt mij altijd om lekker te ontspannen voor een tentamen
Oh ja, wat ik altijd voor een examen denk: "ik ga heus niet dood als ik faal" .. doet wonderen

Overigens lees ik niets meer door vlak voor een examen. Daar word ik alleen maar moe van. Ik doe voor een examen bij voorkeur helemaal niets, of als het kan, even buiten rondlopen en lekker aan niks denken
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 22:16
Herrie
Herrie is offline
Citaat:
******** schreef:
Oh ja, wat ik altijd voor een examen denk: "ik ga heus niet dood als ik faal" .. doet wonderen

Overigens lees ik niets meer door vlak voor een examen. Daar word ik alleen maar moe van. Ik doe voor een examen bij voorkeur helemaal niets, of als het kan, even buiten rondlopen en lekker aan niks denken
Of even een lekker muziekje op om te ontspannen En dan lekker hard.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 22:32
Unexplained
Unexplained is offline
Globaal gezien zijn er twee manieren om te reageren op druk:

1) Je gaat harder werken.
2) Je gaat 'doodliggen'.

92% van de mensen werkt harder onder druk, 8% doet juist zo min mogelijk. Dit zit in je karakter en is niets aan te doen.

Waar wel wat aan te doen is, is aan de druk zelf. Leer zaken beter te rationaliseren in stressige tijden, pas dan zul je rust vinden en ook optimaal presteren.
Oud 20-11-2002, 23:45
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
92% van de mensen werkt harder onder druk, 8% doet juist zo min mogelijk. Dit zit in je karakter en is niets aan te doen.
Interessant. Wat is je bron?
Oud 21-11-2002, 01:17
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Interessant. Wat is je bron?
Weet ik niet meer, maar het was wetenschappelijke literatuur.

Geloof dat het op een theorie van Jung was gebaseerd ofzo.
Oud 21-11-2002, 07:37
Verwijderd
Volgens mij is er best wat aan te doen. Wanneer je beter om kunt gaan met druk doe je er al wat aan. Er zijn faalangsttrainingen waardoor je ook met de angst om leert gaan enz. Als ik jou (marlies dus) was zou ik er eens naar informeren bij de decaan oid.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten