Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hee cool hier heb ik ook over gediscussieerd. Maar dan met de bedoeling dat ik dan die alleenheerser wordt. En dan na een tijd beginnen al mijn ingrepen te bloeien en wil iedereen me terug, maar dat gaat lekker niet.
Dan zit ik namelijk met m'n gat weer op deze stoel doelloos te posten op dit forum. Maar dan wel in een stuk mooiere wereld waar iedereen de mogelijkheid heeft om doelloos te posten op een forum. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat is niet reeel, anders hadden landen die nou door een wat slechtere periode gaan allang zo een iemand aangesteld. |
![]() |
|
![]() |
Persoonlijk lijkt het mij niet zo'n heel goed idee. Omdat je alle macht op dat moment bij één persoon neerlegt. Dit betekent dus hij/zij dan geen verantwoording hoeft af te leggen. En kan doen en laten wat hij/zij wil. Hier zal naar mijn mening misbruik van worden gemaakt, en de enige die er dan uiteindelijk beter van wordt is de alleenheerser. Dit hoeft natuurlijk niet te gebeuren. Maar de kans is zeker aanwezig.
|
![]() |
|
![]() |
En wat van een gecontroleerde alleenheerser?
Een alleenheerser waarbij een onderliggend orgaan mag controleren in hoeverre de alleenheerser zijn/haar beloftes nakomt? Doet hij/zij dat niet, dan kan hij/zij alsnog afgezet worden. Alleenheerser of niet. In een tijdelijk verband lijkt me dat afspraken tussen de alleenheerser en een internationale organisatie als de VN tot het bestaan van zo'n onderliggend orgaan, de mogelijkheid tot het verbannen en/of verbieden van zo'n orgaan uitgesloten is. De VN ziet er dan op toe in hoeverre het onderliggend orgaan haar controle kan uitvoeren. Suzan
|
hee ja een VN-gouverneur. Géén controle van onderaf dat houdt op. Word de besluitvorming langzaam van. Maar alss de alleenheerser wel verantwoording af moet leggen aan de rest van de wereld (VN) kan het.
Maar wat is tijdelijk? En wat is 'alles weer in orde brengen'? Kijk naar Musharraf, die is met een coupe aan de macht gekomen, beloofde dit jaar verkiezingen maar zegt nu dat ie nog 5 jaar blijft ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Bij zoiets zou er ook geen sprake moeten zijn van veto-recht, vanzelfsprekend, omdat er een contract is afgesloten. Suzan
|
![]() |
he wat tof dat zoveel mensen het toch een goed id vinden
![]() maar natuurlijk is de kans op misbruik erg groot, ook de kans dat iemand begint met goede bedoelingen en dan vergiftigt word door macht is aanwezig. Maar je moet niet meteen denken aan mensen als hitler of stalin, meer aan euhm mandela ofzo. En inderdaad controlle van de vn zou ziet verkeerd zijn --> maar de vn zal dan ook kritiek hebben op evt mensenrechtenschendingen. Waarop ook grote kans is. Het idee dat hij/zij alleenheeser is is voor snelle besluitvorming en om dan niet constant tegen mensen op te lopen die hun eigen belangen te hoog hebben staan. Een soort crisismaneger, misschien moet maar eens worden opgesteld wat dan wel mag en niet enzo want anders is het ook moeilijk controleren voor de vn
||
![]() |
Citaat:
Suzan
|
![]() |
Dictators hoeven niet slecht te zijn, geef ik toe. Maar het 'tijdelijk' afschaffen van de grondwet lijkt me helemaal niets. Voor sommige dingen, als het ondervragen van mensen, is het heel handig geen grondwet te hebben, maar ik denk dat er meer misbruik van gemaakt wordt dan dat het voordelen oplevert.
|
![]() |
|
Lijkt me een uitermate slecht plan. In veel afrikaanse staten, bijvoorbeeld, kwam bij de onafhankelijkheid in de jaren '60 de plaatselijke grote onafhankelijkheidsleider aan de macht. Vaak goeie kerels, beste bedoelingen, wilden echt het land zelfstandig en goed maken. Maar slechts één van al deze figuren is later níet een dictator geworden die de absolute macht naar zich toe trok en terreur begon uit te oefenen. Maar één...
||
Citaat:
Ik bedoel dat andere het niet kunnen wil absoluut niet zeggen dat wij het ook niet kunnen ("ik zal nooit kunnen voetballen want pietje kan dat ook niet")
||
Citaat:
|
nee, ik denk niet dat dit nut heeft want , in die'dictatuur ..word er alleen maar besloten door die baas, en natuurlijk heeft elke dictatoor het met zijn land het beste voor....maar ieder op zijn eigen manier.. ----> ik denk dat een land pas weer 'goed'te krijgen is als....iedereen meebeslist in een land 'democratiesch' dus, als al die mensen te vreden of redelijk tevreden zijn komt de rest van zelf... Ik vind dat een land niet van 1 bepaalde iemand als een bezit gezien mag worden...kan ik niet tegen
![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
In een dictatuur kunnen er snel besluiten genomen worden wat in een tijd van crisis ook hard nodig is, er hoeft niet eerst uren over gepraat te worden enzo. En iemand met de hele goede capaciteiten kan het doen, als politicus moet je met veel meer dingen rekening houden.
|
Verwijderd
|
Lijkt me geen goed idee. KIjk b.v. maar naar de SU. De bedoeling was dat er een klassenlozen maatschappij. Lenin is nog geen 4 jaar dood. Stalin grijpt de macht en vervolgt met een dictatuur. Ook Hitler ging zo te werk, hij kreeg democraties de macht en vervolgens besloot hij alle andere partijen dat het NSDAP afteschaffen. Liet de grondwet buiten werking treden. Ik den kdat een tijdelijke dictatuur zal gaan lijden tot een autocratie.
|
![]() |
||
Citaat:
van de geschiedenis moet je leren, als je toch een dictatuur begint voor een van te voren vastgestelde tijd en je kiest een dictator die het beste met het land voor heeft en niet zulke extreme opvattingen heeft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() Ja, maar las die gast de grondwet en andere politieke partijen buitenwerking stelt, zit je al snel met het probleem. Bovendien mag hij dan wijzigingen in de wet maken. Je kan niet van te voren vaststellen of hij dit wel of niet doet. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Ik voel er wel wat voor.. Inanis | 65 | 09-01-2008 22:04 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Castro geeft macht tijdelijk over aan broer - einde bewind nabij? hhendrikxx | 87 | 08-08-2006 20:35 | |
Links Verwijderd | 142 | 14-05-2004 19:31 | |
Verhalen & Gedichten |
Boekbespreking: het kiezen van het boek! Verwijderd | 16 | 11-02-2004 15:14 | |
Verhalen & Gedichten |
Nederigheid Reynaert | 10 | 11-01-2004 19:17 | |
Idealistisch realisme Verwijderd | 20 | 04-06-2002 16:08 |