Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2002, 11:06
Verwijderd
hoe verander ik de boot ini van mandrake? ik wil dat programma niet meer gebruiken, ik vind het zwaar irritant. WINDOWS RULEZ! hoe kan ik het het beste verwijderen? eraf gooien lijkt mij niet zo'n goed plan...

ik gebruik trouwens kde 3
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2002, 11:08
Koen
Koen is offline
Citaat:
ned441 schreef:

ik gebruik trouwens kde 3

(Heeft er niks mee te maken, daarom vond ik dat wel grappig, niks persoonlijks )

Je wil waarschijnlijk je LILO of Grub verwijderen. Heb je Windows XP? Zoja, dan kan je die cd erin drukken, opnieuw opstarten, kiezen voor systeem herstel en vervolgens fixboot en fixmbr. Windows schrijft dan een nieuwe opstart sector, en je kan windows weer normaal booten.

In Windows kan je dan met een partitie proggie de partities van je Linux installatie verwijderen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 11:10
Verwijderd
DANK JE!

"(Heeft er niks mee te maken, daarom vond ik dat wel grappig, niks persoonlijks ) "

daarom kan ik er ook niet mee omgaan... (het licht niet aan de pc maar aan de gebruiker.....)
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 13:27
Koen
Koen is offline
Ik heb ook Linux 10x verwijderd en opnieuw geinstalleerd voordat ik 't leuk begon te vinden. Overigens niet als desktop OS, wel voor m'n servertje.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 15:08
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Koen schreef:
Ik heb ook Linux 10x verwijderd en opnieuw geinstalleerd voordat ik 't leuk begon te vinden. Overigens niet als desktop OS, wel voor m'n servertje.
Dat kan ik alleen maar onderstrepen, m'n eerst linux installatie (Redhat 6.1) heb ik ook tig keer opnieuw gedaan. Toen pas had ik eindelijk door wat ik wel en niet nodig had en hoe ik het zonder al te veel rotzooi kon configureren. Toen ik overging op Debian, precies hetzelfde verhaal.
Linux is gewoon oefenen, lezen, doen, niet opgeven, lezen, doorgaan, lezen, opnieuw doen, lezen, etc.
Oud 09-12-2002, 15:27
Verwijderd
maar dat truucje met die windows cd dat lukt me niet helaas
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 15:41
Koen
Koen is offline
Citaat:
ned441 schreef:
maar dat truucje met die windows cd dat lukt me niet helaas
Hoever kom je? Waar loop je vast?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 15:43
Verwijderd
ik kan niet booten vanaf de windows cd
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 19:03
Dwarfie
Dwarfie is offline
Bios -> advanced bios settings -> boot sequence -> veranderen in cdrom, c, a. Dan zou het moeten werken.
Oud 10-12-2002, 13:12
Verwijderd
helaas....
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 13:15
Koen
Koen is offline
Hoe heb je Windows geinstalleerd dan?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 14:51
bam
bam is offline
Citaat:
Koen schreef:
Hoe heb je Windows geinstalleerd dan?
in dos
c:\>d:<enter>
d:\>cd i386 <enter>
d:\i386>setup <enter>

zoiets dach ik
Oud 10-12-2002, 16:29
zazzie
zazzie is offline
boot dan weer naar dos en type daat
fdisk /mbr

en reboot dan...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 19:26
Verwijderd
Citaat:
zazzie schreef:
boot dan weer naar dos en type daat
fdisk /mbr

en reboot dan...
En dan? 't Masterbootrecord is volledig irrelevant voor 't starten van de installatieprocedure van Windows.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 19:57
Koen
Koen is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
En dan? 't Masterbootrecord is volledig irrelevant voor 't starten van de installatieprocedure van Windows.
Das niet waar. De ideale methode om Windows 9x weer opstartbaar te krijgen, is door een nieuwe mbr te schrijven. Geloof me, dat werkt. Mits je Windows 9x of ME gebruikt natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 12:14
Spacey
Spacey is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Als je er voor gekozen hebt om lilo in MBR te pleuren

Ik werk nu paar maanden, met linux en ik wil liever niet meer terug naar windows maarja zal wel voor school moeten in febrauri, kijken of ik ergens nog een oude kut pc kan krijgen voor windoos.
Oud 14-12-2002, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef:
Das niet waar. De ideale methode om Windows 9x weer opstartbaar te krijgen, is door een nieuwe mbr te schrijven. Geloof me, dat werkt. Mits je Windows 9x of ME gebruikt natuurlijk
Oh? Sinds wanneer beschikt men over alleen de HD als bootdevice? -- Kun je nog zo mooi Grub (wat een bagger is dat trouwens, zeg) of Lilo geinstalleerd hebben, maar wanneer jij in je BIOS je CD-ROM of diskdrive als primair bootdevice aangeeft kun je best allemaal wansoftware in je MBR hebben staan van je HD, maar die komt er dan mooi niet aan te pas.

En als ik me niet sterk vergis past Windows (zelfs Windows 9x/ME) het MBR aan tijdens de installatie. Dus na installatie even je bootdevices weer in de goede orde terugzetten en klaar is je kunstgebit.

Laatst gewijzigd op 14-12-2002 om 13:27.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 16:41
Koen
Koen is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Oh? Sinds wanneer beschikt men over alleen de HD als bootdevice?
Daar gaat het toch niet om?

Citaat:
Dat is gewoon niet waar. In het MBR staat geschreven welke files van welke sector geladen moeten worden bij het starten van de schijf.

Er vanuit gaande dat er van de HD linux geboot wordt (En dat dus Lilo of Grub in het MBR gezet is; wat 9 van de 10 distro's standaard doet), is het terugzetten van een Windows MBR voldoende om Windows weer probleemloos te kunnen starten.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 23:49
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef:
Daar gaat het toch niet om?

Dat is gewoon niet waar. In het MBR staat geschreven welke files van welke sector geladen moeten worden bij het starten van de schijf.

Er vanuit gaande dat er van de HD linux geboot wordt (En dat dus Lilo of Grub in het MBR gezet is; wat 9 van de 10 distro's standaard doet), is het terugzetten van een Windows MBR voldoende om Windows weer probleemloos te kunnen starten.
Daar gaat 't wel om; je doet 't nou via een onnodige omweg. Inzake 't verwijderen van die bootloader alsmede Linux is alleen het starten van de Windows-installatie genoeg. Die overschrijft zélf 't MBR (en alleen dat wanneer je de fix gebruikt, handmatig of automagisch) en klaar ben je. Dan is 't een kwestie van partities verwijderen en mergen of een andere bootloader installeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten