Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2003, 15:52
frankzinnig
frankzinnig is offline
als er mensen zijn die dit lezen, die zelf lucide kunnen dromen, of er een beetje verstand van hebben, zouden die dan even kunnen reageren? ik zou graag wat ervaringen/gedachten uitwisselen..

je kan me ook toevoegen op msn: frankzinnigheid@hotmail.com

groeten Frank
Advertentie
Oud 01-03-2003, 17:09
poesiefox
poesiefox is offline
Leg even in drie zinnen uit aan de lezertjes wat lucide dromen precies zijn.

Dat is toch dromen terwijl je je ervan bewust bent dat je droomt?

En dromen waarbij je droomt dat je wakker bent en opstaat?
Oud 01-03-2003, 17:16
frankzinnig
frankzinnig is offline
hey, sorry, maar ik ben dan ook niet op zoek naar mensen aan wie ik moet uitleggen wat lucide dromen zijn, maar juist naar mensen die wat vragen van mij kunnen beantwoorden...

groeten Frank
Oud 02-03-2003, 11:19
Gummiebear
Gummiebear is offline
sommige mensen hebben miss lucide dromen maar weten niet wat het zijn
Oud 02-03-2003, 16:01
vixen
vixen is offline
Ik heb dat heeeel soms. Maar ik kan je er niks (nieuws) over vertellen, denk ik.
Oud 02-03-2003, 16:23
Verwijderd
dit topic hoort op contact gezocht maar ik denk niet dat je iemand zal vinden tot je uitlegt wat het is.. kijk ik heb ook vage dromen alleen ik weet niet of ze zijn wat jij bedoelt... daarom wil ik weten wat lucide dromen zijn.. en hoe moeilijk is het nou om even te zeggen wat het is 1 zinnetje....
Oud 02-03-2003, 17:39
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Heb me er wel eens in verdiept
maar kan het niet (ben bang dat ik er te ongeduldig voor ben )

Misschien heb je hier iets aan:

www.droom.pagina.nl (staan een aantal links, ook naar sites over lucide dromen)
lucide dromen
deze site komt ook van www.droom.pagina.nl maar ik vond het wel een goede site, dus misschien dat je er iets aan hebt
Oud 03-03-2003, 18:47
Nylodje
Nylodje is offline
het helpt erg als je je dromen in een schrift opschrijft, zodat je leert ze te onthouden...moet je 's ochtends wel ff de tijd voor nemen....
het helpt ook om heel vaak overdag tegen jezelf te zeggen:
als ik droom, steek ik mijn vinger door de muur, of: als ik droom, verander ik nu in een vleermuis (whatever)
en dan vraag je je dat vanzelf ook tijdens je droom af.

Als je dit consequent doet, werkt het binnen de kortste tijd, maar je moet het wel blijven volhouden!
Oud 03-03-2003, 21:13
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
Nylodje schreef:
het helpt erg als je je dromen in een schrift opschrijft, zodat je leert ze te onthouden...moet je 's ochtends wel ff de tijd voor nemen....
het helpt ook om heel vaak overdag tegen jezelf te zeggen:
als ik droom, steek ik mijn vinger door de muur, of: als ik droom, verander ik nu in een vleermuis (whatever)
en dan vraag je je dat vanzelf ook tijdens je droom af.

Als je dit consequent doet, werkt het binnen de kortste tijd, maar je moet het wel blijven volhouden!
maar dat heeft meer betrekking op hoe je het kunt leren toch?
je kunt ook op een dag vaak naar je handen kijken, en élke keer als je naar je handen kijkt denken "droom ik?"
op een gegeven moment zul je in je droom ook naar je handen kijken (omdat dit dan zo'n normale beweging voor je is geworden) en je dan automatisch afvragen "droom ik?"

de kunst is, wanneer je al zo ver komt, om dan niet meteen wakker te schrikken
Oud 04-03-2003, 12:50
Nylodje
Nylodje is offline
Citaat:
de kunst is, wanneer je al zo ver komt, om dan niet meteen wakker te schrikken
ik heb er meer last van dat ik niet echt weet wat ik moet gaan doen...meestal ga ik dom vliegen enzo maar dan vergeet ik ook al snel weer dat ik droom
Oud 04-03-2003, 17:37
Drikkiej666
Drikkiej666 is offline
om lucide te dromen, moet je proberen te merken dat je droomt:
bijvoorbeeld door overdag op je horloge te kijken, want als je dat overdag doet doe je dat in je droom ook en in dromen kloppen klokken nooit (bv. een wijzer, hele rare tijd).

Als je dan merkt dat je droomt kan je allemaal dingen gaan doen zoals vliegen enz.
je kan ook gaan praten met mensen, dit is erg leuk want je praat dan eigenlijk tegen jezelf omdat je dit allemaal verzint...

als je nog wat wil weten zal ik het proberen te beantwoorden, je kan me ook toevoegen op msn : ardrikklaassens@hotmail.com
Oud 04-03-2003, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Drikkiej666 schreef:
om lucide te dromen, moet je proberen te merken dat je droomt:
bijvoorbeeld door overdag op je horloge te kijken, want als je dat overdag doet doe je dat in je droom ook en in dromen kloppen klokken nooit (bv. een wijzer, hele rare tijd).

Als je dan merkt dat je droomt kan je allemaal dingen gaan doen zoals vliegen enz.
je kan ook gaan praten met mensen, dit is erg leuk want je praat dan eigenlijk tegen jezelf omdat je dit allemaal verzint...

als je nog wat wil weten zal ik het proberen te beantwoorden, je kan me ook toevoegen op msn : ardrikklaassens@hotmail.com
okeej tthnx nu snap ik wat het is...

het is toch je bewust zijn dat je droomt????

of heb ik het nu weer mis??
Oud 04-03-2003, 18:20
Drikkiej666
Drikkiej666 is offline
het is idd bewust zijn van je droom en het vermogen hebben om je droom te controleren, zo kun je dus bv. ook van nachtmerries afkomen
Oud 04-03-2003, 18:25
Verwijderd
Ik had nog wat info op mn computer staan over dromen en dus ook over lucide dromen.
hoop dat je er wat aan hebt.
kus

Lucide of heldere dromen zijn dromen waarin de dromer zich bewust is dat hij droomt.
De Nederlandse schrijver Frederik van Eeden heeft er rond het begin van de vorige eeuw over geschreven; van hem is het begrip ook afkomstig. Uit ongeveer 1990 dateert het boekje De kunst van het lucide dromen, van Carolus den Blanken. Sommige mensen zijn speciaal geďnteresseerd in het bereiken van lucide dromen en (als een volgende stap) het zelf tijdens de droom kunnen bepalen van het verhaal van de droom

• Wat zijn lucide dromen?
Lucide dromen zijn dromen waarin je je bewust bent dát je droomt. Andere namen zijn 'bewuste' of 'heldere' dromen. Luciditeit in dromen is te zien als een schaal, een continuüm. Aan het ene eind van de schaal bevindt zich het soort droom waarin de dromer, misschien maar heel even, beseft dat hij aan het dromen is. Aan het andere eind is er de volledige luciditeit waarbij de dromer vrij kan kiezen hoe de droom verder zal gaan en welke rol hij daar zelf in zal spelen. Sommige deskundigen noemen een droom pas lucide als een dromer niet alleen weet dat hij droomt maar ook zelf de vrijheid ervaart eigen keuzes te kunnen maken.
Een precaire of gevaarlijke situatie - je wordt bijna ingehaald door het wilde dier of je valt bijna van de rots af - kan leiden tot een eerste besef: ik droom. Voor velen het begin van luciditeit. Een dergelijk besef kan leiden tot anders omgaan met het gevaar, b.v. confrontatie van de angstaanjagende figuur. Zie ook 'omgaan met nachtmerries' hierboven.
Lucide dromers hebben ook vaak dromen waarin ze kunnen vliegen, of dromen waarin ze zogenaamd 'wakker worden', 'zich ervan bewust zijn' dat ze gedroomd hebben of zelfs die droom aan anderen vertellen of ze hebben een soort pre-lucide dromen waarin ze iets gek vinden zonder zich echt bewust te zijn van het feit dat ze dromen. Zo droomde iemand eens dat ze een glas water voor een gast wilde pakken. Dat lukte maar niet, het glas wilde niet vol worden en vervolgens brak het. Ze moest een beetje lachen en dacht 'het lijkt net een droom' zonder zich ervan bewust te worden dat ze werkelijk droomde.
Oud 05-03-2003, 22:45
Muis!
Muis! is offline
vraagje: Hoe kan je het verschil zien tussen lucide dromen en dromen dat je lucide droomt? Je droom echt kunnen besturen of dromen dat je je droom bestuurt? Zelf kan je het verschil namelijk niet merken...
Oud 05-03-2003, 22:50
thunder110
thunder110 is offline
Het belangrijkste verschil is dat je tijdens een lucide droom bewust droomt. Het besef (ja hoor, daar is het weer) hebben van de (on)werkelijkheid ervan.
Oud 06-03-2003, 08:29
Upior
Upior is offline
In de zeldzame keren dat ik droom weet ik dat ik droom, maar kan ik niets veranderen. Wel jammer..
Oud 07-03-2003, 15:42
Muis!
Muis! is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Het belangrijkste verschil is dat je tijdens een lucide droom bewust droomt. Het besef (ja hoor, daar is het weer) hebben van de (on)werkelijkheid ervan.
dan droom je dat je je er bewust van bent dat je droomt...dat betekend toch niet meteen dat je zelf ook je droom kan besturen en zelf beslissingen kan nemen.
Als je dan in die droom bewust beslissingen neemt of je omgeving veranderd dan kan het toch ook zijn dat je gewoon hebt gedroomd dat je je droom heb bestuurd.
Oud 07-03-2003, 17:42
Drikkiej666
Drikkiej666 is offline
je moet dat soort dingen ook leren, je kan niet alles in een keer.... de 1e keer dat ik lucide droomde was ik me er ook alleen van bewust dat ik droomde en konnik me alleen een beetje verzetten tegen dingen (het was een nachtmerrie), maar verder konnik nix doen
Oud 08-03-2003, 12:58
moonchild
Ik droom wel eens dat ik opsta en dat ik van alles moet doen (wat ik die ochtend ook echt moet doen) en dan weet ik "nou hoef ik het niet meer te doen". Of dat ik weet dat ik droom en dat ik het daarom niet meer eng vind (als het een nachtmerrie is), of zeg dat ik dit niet wil dromen en dat het dan over is.
Droom ik dan ook lucide? Echt sturen kan ik het niet.
Oud 08-03-2003, 14:02
kiek
kiek is offline
ik droom welles dat ik heel erg voor lul sta voor de klas en dan een 1 krijg die 50 keer meetelt, en dan denk ik (in mn droom) ow..was dit maar een droom! dan word ik wakker en ben ik heel blij heeft denkik nix te maken met lucide dromen maarja
Oud 13-03-2003, 15:34
Mark87
Mark87 is offline
Citaat:
frankzinnig schreef op 01-03-2003 @ 16:52:
als er mensen zijn die dit lezen, die zelf lucide kunnen dromen, of er een beetje verstand van hebben, zouden die dan even kunnen reageren? ik zou graag wat ervaringen/gedachten uitwisselen..

je kan me ook toevoegen op msn: frankzinnigheid@hotmail.com

groeten Frank
Jep heb 't nou bijna elke nacht... het is echt gaaf, probeer de laatste tijd allemaal dingen uit voordat ik het de volgende dag ga doen.

De gouden tip is, een vast slaap patroon maken, dus om 22:00 gaan slapen en om 7:00 opstaan. Dan ontdek je langzaam wanneer je in je rem slaap gaat en ga plop je ineens in zo'n droom, ik altijd in een kantoortje, vandaar uit start ik dan een droom die soms wel 30 minuten kan duren!
Advertentie

Regels voor berichten