Advertentie | |
|
![]() |
|
wat is de definite van een filosoof? iemand die nadenkt/filosofeert? of iemand die zijn ideeen verkondigd aan andere mensen? beiden? is het zijn taak om zijn ideeen helder en duidelijk te maken? of is het de taak van de 'luisteraar' om het te leren begrijpen? beiden?
ik vind denk ik trouwens dat niemand behalve jijzelf bepaalt of je een 'goede' filosoof bent
|
weet je.. alle filosofen zijn goede filosoof, alleen al omdat ze filosoof zijn
voor sommigen is de ene beter te begrijpen dan de ander, maar dat zijn details en dat heeft niet alleen met intelligentie of bevattingsvermogen of helderheid te maken, maar ook met creatief denken, soms ruimtelijk denken.. iedere filosoof is ene goede filosoof.
|
lijkt me dat het wel begrijpelijk moet zijn, als je zelf de enige bent die het begrijpt.. heeft het dan zoveel nut? zonder je jezelf dan niet af? raak je dan niet contactgestoord als je nooit met een ander kan praten over wat jij vind?
||
Citaat:
|
![]() |
|
misschien heeft het eigenlijk weinig met elkaar te maken; je kunt in je eentje heel hard nadenken over allerlei filosofische vragen en problemen, maar je hoeft je gedachten natuurlijk niet te delen met anderen. imo ben je dan toch wel een filosoof.
maar als je een filosoof bent die zijn filosofie bekend wil maken/uit wil dragen, moet je wel begrijpelijke taal gebruiken. het moet niet zo zijn dat alleen 'ingewijden' filosofie kunnen begrijpen; daarom vind ik het ook goed dat steeds meer filosofen boeken schrijven die echt gericht zijn op leken (zoals de wereld van sophie, filosofie voor beginners, filosofie voor dummies en filosofie zonder voetnoten). kortom, ik denk dat een filosoof niet direct begrijpelijk hoeft te zijn. het hangt er van af wat hij wil met zijn filosofiën... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
[afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld? JustTalk | 324 | 24-05-2014 14:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering PetitieJeugd | 39 | 31-10-2013 13:01 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Boeddhisme HybridTheory | 195 | 01-06-2008 13:55 | |
lief-de Love & Peace | 49 | 18-04-2006 10:50 | |
Nietzsche hans01 | 29 | 19-01-2006 16:33 | |
Het toevallige lot? Fade of Light | 108 | 23-02-2005 23:56 |