Citaat:
Quivarum schreef:
Verliezen de bedrijven dan niet de prikkel om in de diepte te investeren wanneer je ze in slechte tijden altijd tegemoetkomt door de lonen te matigen. Om beleid te maken moet je denken op de lange termijn en is het daarom niet verstandig om de vanzelfsprekendheid van loonmatiging weg te nemen?
|
Dat zou kunnen, maar ik denk dat je daarin voorbijgaat aan het feit dat een bedrijf toch uiteindelijk een verzameling mensen is, net als de overheid en het volk. Het klinkt logisch, maar het heeft meer impact dat de vanzelfsprekendheid ervan doet geloven.
Als je immers altijd, tegen het gevoel van mensen ingaand, beleid op de lange termijn maakt, waarmee je de toch al slechte situatie (weliswaar tijdelijk) nóg dieper laat afzakken, dan wek je daarmee ontzettend veel weerstand op. Mensen willen immers liever niet op de lange termijn denken: zij willen meteen een oplossing voor hun problemen, niet pas over dertig jaar voor hun kinderen.
Ik zal echt de eerste zijn die toegeeft dat je een beetje 'over mensen heen' moet denken, minder rekening moet houden met de optelsom van alle individuele willetjes en meer rekening met het grote geheel waar het op de lange termijn over gaat. Maar ik denk dat dat praktisch onuitvoerbaar is vanwege de grote weerstand die je ermee zult ondervinden.