Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
jaja, ze durven wel he die koreaantjes, met 4 Migs naast een onbewapend verkenningsvliegtuig te gaan vliegen, moeten ze voor de gein is doen bij 4 F15's op patrouille, kan je lachen
![]() maarnee, dan lopen ze risico, stel je voor dat een van hun Migjes uit de jaren 60 wordt neergehaald, 't zou toch wat wezen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
tsja... dat schept toch ruimte voor een eenvoudige nuancering: Wat heeft Irak wat N-Korea niet heeft?? Olie, strategische ligging t.o.v. nog meer olie, miljoenencontracten met China en Rusland, die de VS maar wat graag om zeep zouden willen helpen....
Een oorlog tegen N-Korea is niet geheel zonder gevaren, gezien het feit dat ze kernwapens hebben en een goed getraind leger met een hoge moreel. Irak heeft daaren tegen niets, en dat maakt ze een makkelijke prooi.
||
Verwijderd
|
Citaat:
- communistische leiders vermoorden en in de betreffende landen marionettenregeringen aanstellen die het volk uitzuigen - Afghanistan bombarderen, maar het land waar de meeste terroristen vandaan komen, Saudi-Arabië, ongemoeid laten - lobby'en om Turkije bij de EU te krijgen, maar zich ondertussen niets aantrekken van twee machtige lidstaten, namelijk Frankrijk en Duitsland - de nazi's afmaken, maar ondertussen wel verregaande vormen van racisme in eigen land toestaan (waarmee ik niet wil zeggen dat de VS het fout gedaan hebben in de Tweede Wereldoorlog, hoewel eerder ingrijpen gemakkelijk gekund had) Voor de Amerikaanse regering draait alles om geld en economische belangen, als ze een slaatje uit kunnen slaan zullen ze nooit aarzelen. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() heerlijk, jij bent zo lekker bijdehand... Citaat:
Heel verstandig, ze zouden jou president moeten maken ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
LA gaat al plat door toekomstige aardbeving; gewoon een "vuile" bom in de rockies laten ontploffen; de wind neemt de fallout mee over de vs' graanvelden enzo... of in alaska, verwachten ze nooit ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
en dan gaat NK beetje gooien met kernbommen, een schijnbommetje, je weet wel, de vs een beetje uitdage ![]()
||
Citaat:
![]() xdelal
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Omdat Irak een leider heeft die bewezen niet verantwoordelijk met dergelijke wapens om gaat en hij beloofd heeft ze te vernietigen...
Ik ben geenfan van de VS...maar ik kan ZEKER wel de rechtvaardigheid in een mogelijke oorlog zien...zeker als de VS daadwerklejk van planis om daar een democratie op te zetten, wat ik trouwens betwijfel.... |
![]() |
||
Citaat:
De hele buitenlandse politiek van de VS, (ergens een dictator neerzetten en als ie niet meer voldoet aan je wensen,, heb je altijd een reden om het land aan te vallen) is hierop gebaseerd. Het zou me ook niets verbazen als het nieuwe regime net zo autoritair is als het oude.
|
"Het zou me ook niets verbazen als het nieuwe regime net zo autoritair is als het oude."
Ligt eraan hoe het Iraakse volk de Amerikanen zal ontvangen. Als ze het zien als een moedige bevrijding en hun houding tegenover de VS...en Israel...ten gunste van deze twee landen zullen aanpassen, dan zou een (Semi-)democratie er op lange termijn best tot het scala der mogelijkheden kunnen beschikken...blijven de heersende sentimenten echetr sterk anti Israelisch, en die kans is zeker aanwezig, dan geloof ik niet dat de VS bereid zal zijn een democratie toe te staan in Irak. OF het zou een "democratie" moeten zijn die onder sterke regels staat op militair en economisch gebied...geen WMD's etc... -Ik ben trouwens geen 100% aanhanger van de non-interventie doctrine...ik zie niet in waarom een gruwelijke dictator als Saddam meer recht heeft om Irak te besturen en te controleren dan iemand van buiten af die de wensen van het volk veel beter behartigd...(ik zeg trouwens niet dat Amerika die iemand is..btw..) |
![]() |
||
De haat tegen alles wat amerikaans is zit erg diep bij de Irakezen. Ik denk dat dat niet alleen komt uit angst voor het regime. Saddam geeft al een hele tijd de Amerikanen (deels terrecht) de schuld van de ellende in het land. Van het in stand houden van de veel te strenge vn sancties bijvoorbeeld. In 1996 is er een voorstel ingediend door Rusland en China om de sancties te versoepelen, dit werdt door de VS met een veto geblokkeerd. Amerika begint deze oorlog niet zonder reden. Ze willen de oa. olie toevoer veilig stellen. Dat lukt het beste met een niet al te democratisch bewind. De VS wil zeker een sterke hand hebben in het ontwerp van het nieuwe Irak. In tegenstelling tot Afghanistan, waar eigenlijk toch niets te halen valt.
Citaat:
Maar als de VN goedkeuring geeft aan de oorlog heb ik er vrede mee. Dat betekend alleen niet dat ik het steun!!!
|
-Natuurlijk heb ik over de consequenties van een oorlog nagedacht...ik vind het dan ook heel moeilijk om een beslissing te nemen. Nog niet zo lang geleden was ik een fel tegenstander van de VS en al hun plannen...die mentaliteit proef ik nu steeds meer in Nederland, zeker bij jongeren, terwijl ik juist een wat meer genuanceerder positie heb ingenomen.
-Saddam heeft een veels te groot veiligheids apparaat om hem uit the schakelen met special forces of iets dergelijks. De enige manier om hem weg te krijgen is met een grote, onstuitbare macht die op de lange termijn, hopelijk positieve consequenties voor het volk van Irak heeft, -Maar afgezien van de consequenties vind ik het slecht om oorlog per definitie uit te sluiten. Dat is een onmogelijk standpunt, dat feitelijk weggelegd is voor mensen die zich niet met politiek en dergelijke zaken bezig houden. Dat doe ik echter wel, en ik erken dan ook dat er gevallen bestaan waar militair ingrijpen ofwel noodzakelijk ofwel gerechtvaardigd is. -Saddam blijft vast houden aan zijn wapens en maakt de VN belachelijk. Volgens resolutie 1441 zou de UNSC nu feitelijk kunnen verklaren dat Irak nog steeds in Material Breach is...dat weigeren een aantal leden nog echter, waardoor je officeel geen steun van de VN hebt...toch is van te voren duidelijk gemaakt dat Saddam bepaalde consequenties te wachten staan...het is duidelijk dat hij NOOIT al zijn wapens zal opgeven...dus in dat licht zie ik een rechtvaardiging voor oorlog. Daarnaast ben ik niet bereid voor iemand als Saddam in de bres te springen...dat verdient hij niet.... |
![]() |
|
Aan het feit dat ie nog steeds niet alle eisen van de VN inspecteurs beantwoord ...dat ie elke keer als de oorlog dichterbij lijkt te komen zogenaamd weer iets "vind"...als je een beetje wat weet van Saddam weet je ook dat hij verslaafd is aan zijn WMD's. Hij zal ze nimmer allemaal prijs geven. Het is heel makkelijk om een hoop te verstoppen. Het valt niet te controleren of hij nou volledig disarmed of niet. Hij zal proberen oorlog te voorkomen, maar toch trachtten zoveel mogelijk wapens blijven te behoudden....en dat is tegen de afspraak. Hij is deze afspraken niet nagekomen....
Enkel omdat de VS nu miljarden betaalt in troepenstationering komt hij opeens met allerlei nieuwe vondsten voor de bakker. Je moet echter wel heel naief zijn om te geloven dat Saddam werkelijk al zijn wapens zal opgeven. |
![]() |
|
ja en weet je wat ik nou niet snap?
waarom zijn veel irakezen het er nou mee eens dat irak aangevallen zou moeten worden? snappen ze niet dat hun familie bijv. het alleen maar slechter gaat krijgen?? ![]() xdelal
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Xdelal: Iedereen in Irak, inclusief de soennieten, lijdt onder het regime van Saddam Hussein. Natuurlijk kijken veel mensen in dat land met bange ogen naar de oorlog, maar misschien is het maar een kleine prijs die ze moeten betalen voor een betere toekomst...eindelijk vrijheid....daar hopen ze tenminste op...
|
![]() |
|||
Citaat:
Da's pure politiek. De VS doet hetzelfde: telkens als Saddam zegt dat ie niks heeft zeggen zij dat ie wel wat heeft (en ondertussen zelf ook die wapens in bezit hebben). Het is maar welke kant van de munt je bekijkt. ![]() Citaat:
Doet de VS ook niet moeten we ze daarom platbombarderen?
||
Citaat:
Ik kan het van de kant van Irak ook wel enigszins begrijpen: De VS en GBR blijven constant maar herhalen dat oorlog onvermijdelijk is, en dat ze tot eenzijdige actie bereid zijn. Het is toch een beetje vreemd om een land wat zeker aangevallen gaat worden ook nog eens te dwingen zijn defensieve wapens te vernietigen?
|
Gatara:
-Maar het is een feit dat Saddam die wapens heeft. Dus van welke kant je het ook bekijkt, Saddam houdt wapens achter, en komt maar mondjesmaat met nieuwe ontwapenings initiatieven, steeds om op het laatste moment een oorlog proberen te voorkomen. Ik vind het nogal begrijplijk dat een hele hoop mensen, inclusief Tony Blair, hier gewoon ongelooflijk moe van is. -De VS heeft nooit beloofd, op sanctie van oorlog, dat ze zullen ontwapenen. Duyvel: -Blix heeft nog nooit gezegd dat Irak volledig meewerkt. Irak MOET volledig mee werken. Anders is het duidelijk dat ze iets acherhouden. Immers, als ze niets hadden zouden ze toch enkel zo snel mogelijk van al dit gezeik af willen zijn en zich "schoon"laten verklaren, zodat wellicht de sancties kunnen worden opgeheven en dergelijke? Dat gebeurt echter niet. Dus via deze simpele logica, gecombineerd met Saddam's bekende verslaving aan WMD's, is het uiter uiter mate waarschijnlijk dat Irak nog wapens heeft. -Wapens die het moet inleveren. Het is niet de taak van de inspecteurs om op wapenjacht te gaan. Zij moeten er enkel op toezien dat Irak die wapens inderdaad vernietigt, zoals is afgesproken. Als Saddam het wil kan ie gemakkelijk van alles achterhouden. Hij kan een bevel geven om een bepaalde lading Anthrax erens in een of andere boerderij te bewaren. Niemand die het ooit vind. Ontwapening moet vanuit Saddam zelf komen. Dat is al een tegenstelling, want Saddam zal nooit volledig ontwapenen... -Ik begrijp je bezorgdheid, en ik moet zelf ook toegeven dat ik het nogal vreemd vond dat Irak zijn raketten vernietigd, terwijl de VS dat met een grote grijns aankijkt, wetende dat de invasie nog makkelijker zal geschieden. Wil Irak echter een invasie voorkomen, dan kan dat. Dan moet het NU veranderen. Dan moet het NU alles prijsgeven. Dan moet het nu inbinden en doen wat het beloofd heeft. |
![]() |
||
Citaat:
Waar is het bewijs dat ie ze heeft? Die WMD? En al had ie ze: waarom zou Irak (die notabene een serieuze oorlogsdreiging aan het ondergaan is) deze wapens NIET mogen hebben, maar het land dat met oorlog dreigt wel?
|
-Je draait de logica om, Irak wordt bedreigd OMDAT het die wapens heeft.
-Ik maakte net duidelijk dat het feit dat Irak nog steeds niet volledig meewerkt, gecombineerd met Saddam's verslaving en zijn vorige ervaringen met de inspecteurs, gecombineerd met het gemak waar dergelijke wapens verstopt kunnen worden..etc...maar kan leidden tot een conclusie. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Noord-Korea dreigt met preventieve atoomaanval op VS Verwijderd | 24 | 01-04-2013 22:15 | |
[Noord-Korea] gaskamers voor (politieke) gevangenen? Gatara | 37 | 29-07-2004 20:13 | |
Noord-Korea goes online! ~Hadiya~ | 15 | 20-07-2004 23:59 | |
Het grote commie topic niceman1984 | 15 | 15-04-2004 20:53 | |
Noord-Korea meldt succes in eigen nucleaire 'beveiliging' Gatara | 74 | 30-04-2003 22:53 | |
Noord-Korea beschikt over nucleaire wapens Rabbi Daniel | 49 | 29-04-2003 20:32 |