Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2003, 19:16
Veer
Veer is offline
Dit is mijn opdracht:

Zoek een volledige zin die afkomstig is uit 5 verschillende dialecten gesitueerd in 5 verschillende provincies (in Vlaanderen en Nederland) Vermeld uiteraard de herkomst. Ik zou het moeten vinden op deze site:http://www.onzetaal.nl/koppling/dialect.htm
maar ik kan het niet vinden. Wie helpt mij a.u.b.

Dank bij voorbaat
Veer
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2003, 12:08
Veer
Veer is offline
Wie kent misschien een andere site waar ik verschillende dialecten vind ?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 15:10
faan
faan is offline
zet gewoon de zin hier neer, en de gevraagde dialecten...
Oud 26-03-2003, 11:40
Imperans
Imperans is offline
Ik heb een boekje (Naast het Nederlands ISBN 90 254 9545 1) met daarin de vertaling van de verloren zoon (uit de bijbel) in 12 dialecten die in Nederland worden gesproken.
Ik zal je van alle wel een zin geven:

Standaard-Nederlands:
Wij moesten feestvieren en vrolijk zijn, want uw broeder hier was dood en is levend geworden, hij was verloren en is gevonden.

Gronings:
Lotn we bliede weezn en feest viern, want van dien broer dochtn we dat hij dood was, mor hij is terugkomm. ok dochtn we dat hij verloorn was, mor hij is red.

Fries (hoewel officieel geen dialect ):
Wy mosten feestfiere en bliid wazze, want Je bruer hier wie daid en is livvend wezzen, hy wie ferloren en is feeuwn.

Drents:
Wij mussen feest vieren en bliede wezen, want oen breur hier was dood en is leventig eworden, hij was verleuren en is evunden.

Overijssels:
Wie mosn feestviern en blier wean, dien breur hier was ja dood en is leavntig wordn, hee was verloorn en is vondn.

Gelders:
Wule mos'n feestvier'n en schik hen, waant joe breur hier was dood en hie is levend ewurd'n, hie was verleur'n en is evund'n.

Urks (het enige oorspronkelijke Flevische dialect):
We mozzen wel fiest veiren in blede wezen, want je bruur hier was dood in is wier levend eworren, ij was verleuren en is evoenden.

Utrechts:
We moste fees gaon viere en gaon lache, want je broer hierzo was doad en is weer leventig hij was verlore en is gevonde.

Noord-Hollands:
Wij moste feestviere en vrolijk weze, want je broer hier waar dood en is levend worren, hij waar verloren en is vongen.

Zuid-Hollands:
We mosse feestviere en plezier (h)ebbe, want die broer van je was dooud en is levend geworde, (h)aai was ziek en is t'ruggevonde.

Zeeuws:
Ons moste feeste in blie weze, want je broer ier was dood in is levend oore, ie was kwiet in is t'rechte.

Brabants (Waalwijks):
We moesse feeste en blij weze, waant oewen broer hier waar doad en hij is levend geworre, hij waar verloare en is gevonde.

Limburgs (ook al geen dialect ):
Veer motte feesviere en lollig zeen, want eure brouwer hie waar dood en is laevend gewore, hae waar verlaore en is gevonje.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 12:46
Verwijderd
we moestn fjiste viern en blie zin want jun broere wa dwod en ji levend gekomn, ie wa verloorn en jis gevondn

west-vloams
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 13:05
Veer
Veer is offline
Dank jullie wel voor al jullie hulp !!

Groetjes Veer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten