Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2003, 16:28
Sweet Serenity
Sweet Serenity is offline
(geen idee of dit een leuk topic wordt dus ik zal het zo uitgebreid mogelijk proberen te maken)

1) Wat is jouw persoonlijke mening over dialecten? Enerzijds heb je de mensen die zeggen dat dialecten in de weg staan de integratie van vreemdelingen,dat ze er voor zorgen dat er nooit eenheid kan zijn onder de bevolking, en dat het de mogelijkheden van mensen belemmert (Mensen die enkel het dialect beheersen en niet de standaardtaal LIJKEN gedoemd te zijn tot minder goed betalende jobs.) Anderzijds zijn er ook mensen die vinden dat dialecten tot een culturele verrijking van het Nederlands leiden.

2) Geef een paar voorbeelden van typisch dialectische woorden uit jouw (geboorte)streek.

Brugge,Westvlaanderen:
*bachten = het toilet bv. Ik ga naar bachten.

*seule = emmer

*versjette = vork

*moaze= modder

*plankier = trottoir
Oud 13-08-2003, 16:30
HenkMul
HenkMul is offline
Krèg de blafhik âchtah je godvergeite vieze vùile chauleratiefustering hauf, van de ratte bezeike kankâhtopikstartah!

Met vriendelijke groeten,

Henk Mul.
Oud 13-08-2003, 16:31
Verwijderd
1. ik doe me best om mensen met een dialect te verstaan en als dat niet lukt dan zeg ik dat.. en dat is dan jammer.. maar het is wel te verstaan..

2 ik spreek geen dialect.. niemand in mijn omgeving (op enkele zeldzame boeren na..maar die spreek ik niet)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 16:34
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
grr... ik haat al die stomme, boers klinkende dialecten hier in de buurt (en de rest van de dialecten trouwens ook)
En wel omdat het gewoon niet noodzakelijk is met een dialect te spreken, als je het goed bekijkt is het ook gewoon niet nuttig. Je hebt er totaal geen voordeel aan om anders te spreken dan de algemeen aanvaarde taal

Ik kan zo niks typisch voor deze omgeving bedenken, maar ze verdraaien de klinkers gewoon. Een snoepje wordt eerst een snoepke en dan snuupke
Oud 13-08-2003, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Bellenblaas schreef op 13-08-2003 @ 17:34:
algemeen aanvaarde taal
dat heet ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 16:45
Basia
Basia is offline
ik vind niet dat dialecten de integratie van buitenlanders verminderd ofzo. namelijk: dialect wordt vaak gesproken in landelijk gebied, dorpjes achteraf e.d. waar zo goed als geen buitenlanders wonen. buitenlanders gaan eigenlijk altijd wel in een (middel)grote stad wonen om daar te werken.

bovendien; wie spreekt er tegenwoordig nog dialect ?? ikzelf kom uit een klein dorpje vlakbij enschede. ok, ik heb een accent maar dialect spreek ik toch echt niet. dat is echt van generaties voor mij. ik vind het wel wat hebben, oude mensen die onderling dialect spreken. een culturele verrijking ?? tjah, zo zou je het kunnen noemen.

enkele twentse woorden/uitspraken:

kuierdroad - telefoon
reuriezer - lepeltje
doot henig an - doe het rustig aan
roep'n op 'n moos - rupsen op de boerenkool

weet er nog wel meer, maar zo ff niet..
Oud 13-08-2003, 16:49
Sweet Serenity
Citaat:
Basia schreef op 13-08-2003 @ 17:45:
ik vind niet dat dialecten de integratie van buitenlanders verminderd ofzo. namelijk: dialect wordt vaak gesproken in landelijk gebied, dorpjes achteraf e.d. waar zo goed als geen buitenlanders wonen. buitenlanders gaan eigenlijk altijd wel in een (middel)grote stad wonen om daar te werken.

Hmz, ik heb de indruk dat er in Vlaanderen meer dialect wordt gesproken dan in Nederland, logischerwijze vormt het hier dan ook een groter "probleem". Brugge ,Kortrijk en Gent zijn nu niet bepaald dorpen en daar wordt er behoorlijk wat dialect gesproken.
Oud 13-08-2003, 16:53
Basia
Basia is offline
Citaat:
Sweet Serenity schreef op 13-08-2003 @ 17:49:
Hmz, ik heb de indruk dat er in Vlaanderen meer dialect wordt gesproken dan in Nederland, logischerwijze vormt het hier dan ook een groter "probleem". Brugge ,Kortrijk en Gent zijn nu niet bepaald dorpen en daar wordt er behoorlijk wat dialect gesproken.
dat denk ik ja. ik spreek echt geen dialect (kan t overigens wel verstaan) maar wel met een behoorlijk accent. neem aan dat je dat niet onder dialect verstaat ?
Oud 13-08-2003, 16:54
metallica
metallica is offline
Ik kom uit Maastricht en heb dus zo'n heerlijk limburgs accent. Ik heb niks tegen dialecten maar vind het zelf wel vervelend dat ik een limburgs accent heb. Ik zou het liefs gewoon in het nederlands opgevoed zijn.

Waar ik wel niet tegen kan zijn mensen die tegen iedereen dialect praten. Als iemand geen limburgs spreekt en je soms dus nauwelijks verstaat praat je geen limburgs of wel?
Oud 13-08-2003, 17:04
Qimm
Qimm is offline
Ik woon in twente (nog net) ik kan de dialecten hier uit de buurt goedverstaan (we hebben er veel!) ik krijg het alleen met geen mogelijkheid mijn strot uit

*bedenkt leuke uitspraken*
- Wind in de banden (ipv lucht dus)
- pas ontdekt dat het woord slof alleen hier ook word gebruikt voor bijvoorbeeld chips (sloffe chips)
- ah ja, het is hier in de buurt, aantal dorpen (om het maar een groot woord te geven) met de 'h' te kloten Hach, oor dat harme ontie toch es uil'n, ij eeft geen ooi meer in sien okje briljant, klikt lollig.

Laatst gewijzigd op 13-08-2003 om 17:08.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 17:04
Sweet Serenity
Citaat:
Basia schreef op 13-08-2003 @ 17:53:
dat denk ik ja. ik spreek echt geen dialect (kan t overigens wel verstaan) maar wel met een behoorlijk accent. neem aan dat je dat niet onder dialect verstaat ?

Als mensen (uit een andere streek) wat moeite moeten doen om je te kunnen begrijpen is er (naar mijn mening) wel sprake van dialect.
Oud 13-08-2003, 17:18
Basia
Basia is offline
Citaat:
Sweet Serenity schreef op 13-08-2003 @ 18:04:
Als mensen (uit een andere streek) wat moeite moeten doen om je te kunnen begrijpen is er (naar mijn mening) wel sprake van dialect.
ben ik het niet mee eens. als ik snel praat hebben westerlingen moeite mij te verstaan (was op vakantie het geval). maar dan gebruik ik geen andere woorden, ik spreek ze alleen anders uit.

dialect daarentegen heeft behalve een andere uitspraak gewoon heel andere woorden die niet op de normaal gehandhaafde woorden lijken.
Oud 13-08-2003, 17:23
Quiana
Quiana is offline
1) Wat is jouw persoonlijke mening over dialecten?
Zolang het ook verstaanbaar is voor mensen die
het dialect niet spreken, is het geen probleem voor me.

2) Geef een paar voorbeelden van typisch dialectische woorden uit jouw (geboorte)streek.
Heb geen idee eigenlijk..
Oud 13-08-2003, 17:42
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
hij wiert al viernhalf jaor boer en zein vrouw hedt een grote bos hout veur de deur witte wel da uw vrouw dikke tieten het.

West-Brabants maar dan wel iets ergers dan normaal accent is niks mis mee.
Oud 13-08-2003, 17:52
Monica
Monica is offline

- Niets op tegen. Het is op zich wel prettig als ik diegene nog verstaan kan, maar op zich vind ik dialecten geweldig.

- Ik spreek zelf zonder dialect.. Ik heb een andere r, maar verder zijn er geen andere woorden hier ofzo..
Oud 13-08-2003, 17:54
L1
L1 is offline
Hier komt mijn mening als dialect spreker, ik kom tenslotte uit Urk.

1) Dialecten zijn prima, Het is iets bekends. Iets wat van 'ons' is. Dat zie ik hier in het dorp ook. Iedereen is heel trots op het dialect. ik vind wel dat het wel zo netjes is als er iemand bij is die het dialect niet machtig is gewoon ABN te praten.

2) Er zijn in het Urkers niet echt veel eigen woorden, het meeste is verbasterd Nederlands.

nune - speen
ossebosse - schommel
bebe - opa
bessien - oma
knip - portemonnee

kijk maar ff op deze site: http://dialectkring.opurk.nl/
Oud 13-08-2003, 18:13
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
1) las ik iemand aardig vind kan het me niet schelen, anders is het vervelend.

nuilen/nuilert -> zeuren/zeurpiet
kan verder niks bedenken
Oud 13-08-2003, 19:11
vedetje
vedetje is offline
poepsnoepje = zetpil
krote = lekker ding
zagen = janken

en nog van die dingen
Oud 13-08-2003, 19:30
Thomas
Thomas is offline
Normaal ABN praten is altijd wel goed, maar je moet je afkomst niet verloochenen. Ik ben trots op mijn zachte g.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 19:35
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Iedereen die Gronings praat klinkt als iemand met een IQ<80. Meestal is dat ook het geval.
Oud 13-08-2003, 19:43
the tourist
the tourist is offline
Ik heb er geen problemen mee en je kunt het toch niet verkomen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Bellenblaas schreef op 13-08-2003 @ 17:34:
grr... ik haat al die stomme, boers klinkende dialecten hier in de buurt (en de rest van de dialecten trouwens ook)
En wel omdat het gewoon niet noodzakelijk is met een dialect te spreken, als je het goed bekijkt is het ook gewoon niet nuttig. Je hebt er totaal geen voordeel aan om anders te spreken dan de algemeen aanvaarde taal
Kan wel mooi een Duitser verstaan die 50 km over de grens woont, gewoon harstikke plat praten, dan kom je een heel eind. En dat terwijl ik totaal geen Duits kan. Dus hoezo niet nuttig?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 19:50
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
metallica schreef op 13-08-2003 @ 17:54:
Ik kom uit Maastricht en heb dus zo'n heerlijk limburgs accent. Ik heb niks tegen dialecten maar vind het zelf wel vervelend dat ik een limburgs accent heb. Ik zou het liefs gewoon in het nederlands opgevoed zijn.

Waar ik wel niet tegen kan zijn mensen die tegen iedereen dialect praten. Als iemand geen limburgs spreekt en je soms dus nauwelijks verstaat praat je geen limburgs of wel?
Doe höbs geliek.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 19:53
Verwijderd
1) Dialect vind ik juist mooi, vooral als de bejaarde generatie praat met elkaar. Van die onzettend kromme woorden waar ik totaal niet de betekenis van weet omdat ik het echte oude dialect zelf niet kan, alleen het moderne. Spreek het ook dagelijks op het werk. Kan het echter totaal niet schrijven, das een vak apart vind ik.
2) Tuugpin=wasknijper
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 21:36
*Burning water*
*Burning water* is offline
Dialecten vind ik leuk, al zijn ze niet allemaal even mooi, maar ze mogen het ABN niet vervangen - het is niet handig als mensen alleen maar een dialect spreken, dat lijkt nogal achterlijk.

Ik woon zo ongeveer op de grens van Salland en Twente en daar bestaan leuke uitdrukkingen, die in een boekje zijn verzameld. Voilà een paar goeien:

Wat hef toch tegen een ambtenaar, zij doe ja niks Maar je moet het anders uitspreken, een beetje met een boers accent..

Hoe meer a'j in de stront reurt, hoe meer as 't giet stinken.

Din is niet onder 'n gaanze uutebröd. Dat zeg je over iemand die lang niet dom is.

Kom d'r in, dan ku'j d'r uutkiek'n.

Now he'j de knollen an 't kòken. Nu zijn de rapen gaar is dat.

Tot zover mijn verzamelarbeid..
Oud 13-08-2003, 21:39
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef op 13-08-2003 @ 20:43:
(...)je kunt het toch niet verkomen.
Verkomen.

Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 21:41
Boogie
Boogie is offline
---> Moderne Talen

Gladjakker. Wordt dan ook in andere dialecten gebruikt? Anders is het een typisch Gronings woord.
Oud 13-08-2003, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 13-08-2003 @ 18:04:
Ik woon in twente (nog net) ik kan de dialecten hier uit de buurt goedverstaan (we hebben er veel!) ik krijg het alleen met geen mogelijkheid mijn strot uit

*bedenkt leuke uitspraken*
- Wind in de banden (ipv lucht dus)
- pas ontdekt dat het woord slof alleen hier ook word gebruikt voor bijvoorbeeld chips (sloffe chips)
- ah ja, het is hier in de buurt, aantal dorpen (om het maar een groot woord te geven) met de 'h' te kloten Hach, oor dat harme ontie toch es uil'n, ij eeft geen ooi meer in sien okje briljant, klikt lollig.
Ja idd, mijn opa zei ook altijd Halmelo en Engelo
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 19:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
Boogie schreef op 13-08-2003 @ 22:41:
---> Moderne Talen

Gladjakker. Wordt dan ook in andere dialecten gebruikt? Anders is het een typisch Gronings woord.
ik ken dat woord iig wel en kom uit de randstad.

kheb trouwens nogal een hekel aan dialecten (niet aan accenten, behalve als het echt onverstaanbaar wordt). De mensen die het gebruiken zijn vaak types die het eigen dialect helemaal fantastisch vinden en weigeren normaal Nederlands te spreken wanneer een ander het niet verstaat. (althans; ze probéren niet eens verstaanbaar over te komen)

(en ja, ik scheer nu heel veel mensen over één kam. dus voel je niet aangesproken als jíj wel probeert verstaanbaar over te komen )
Oud 22-11-2003, 16:28
misshobbit
misshobbit is offline
ik vind het wel leuk als iemand dialect spreekt maar niet als ze geen gewoon nederlands kunnen
zelf kom ik uit zeeland , ik kan zeeuws praten en verstaan maar normaal maar ik gewoon ABN
Oud 28-11-2003, 16:17
Quxan
Quxan is offline
1)Mening: ??? ze bestaan nu eenmaal... en kvind ze wel tof
2) voorbeelden (Veurne, Westvlaanderen )
*Kozijn= neef
*Chabrang=raamkozijn of hoe je dat ook noemt
*Vorchet=vork
*Tallore=bord
*kortewagen=kruiwagen
*karote=wortel
en natuurlijk typisch voor het Westvlaams zijn de vervoegingen
bv. van het woord ja:
ik(ik): jaak
jij(hie): jaaj
hij(em): jaan
zij(zie): jaas
het(et): jaat
wij(wieder): jom
jullie(hieder): jaaj
zij(mv)(zieder): jaas
tip voor uitspraak: vette klinkers gebruiken en de "ch" uitspreken als in Charlotte.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 19:09
Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
Ik ben voor dialecten.. het is een expressievere taal dan het AN, en het is gewoon leuk om te praten
natuurlijk moet je ook wel enige kennis hebben van het AN, maar dialecten gebruik ik dan wel weer als we onder vrienden zijn..

ik kan niet zo precies enkele woorden opnoemen, wij pràten eigelijk gewoon dialect, je moet het es gehoord hebben
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 21:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind dialecten vreselijk. Ik woon nu zelf sinds tien jaar in Zeeland en toen ik hier pas kwam wonen verstond ik dus echt de helft niet (ik kom zelf uit de randstad) nu versta ik het wel maar ik vind een Zeeuws accent echt zo ontzettend lelijk, bepaalde uitdrukkingen zijn nog wel leuk en die gebruik ik vaak ook zelf wel al inmiddels.

Voorbeelden:
Ik ga om boodschappen - Ik ga boodschappen doen / halen
Ik heb het boek bij - Ik heb het boek mee
Groter als mij - groter als ik
in plekke van - in plaats van

Uitspraak
een lange ij wordt een ie dus diek ipv dijk
een g wordt een h en een h wordt weggelaten.
een ui wordt soms een uu maar niet altijd

Echt hele platte uitdrukkingen en zinnen kan ik niet geven want daar ben ik niet zo in thuis.
Oud 29-11-2003, 07:11
Keith
Keith is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-11-2003 @ 22:32:

Groter als mij - groter als ik
het ABN is "groter dan ik"

Ik heb niks tege dialecten, zolang ze op de buis maar ondertiteld worden! Ik kom uit Eindhoven, grote stad, dus hier wordt nauwlijks dialect gesproken (alleen zegt men koei en geen koe), wel met Braobants accent, maor da's anders. Echter asje naor Helmond gaat, da's een groot dorp dat zich een stad waant, praten er best veul met een dialect.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 19:23
da leentjuh
da leentjuh is offline
1) Wat is jouw persoonlijke mening over dialecten? Ik vind ze wel ok, zolang de mensen ook gewoon ABN praten tegen mensen die hun dialect niet verstaan

2) Geef een paar voorbeelden van typisch dialectische woorden uit jouw (geboorte)streek

pompsoeze, koezemikke - scheldwoorden, kan ze nie echt vertalen
ik heb de pijpe schone leug - ik ben t zat

Verder wordt bijv. de ij als een ie en de ui als een uu uitgesproken.
Oud 30-11-2003, 00:16
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 13-08-2003 @ 18:23:
Zolang het ook verstaanbaar is voor mensen die
het dialect niet spreken, is het geen probleem voor me.

Heb geen idee eigenlijk..
Het punt van een dialect is nou juist dat niet iedereen het kan verstaan. Geweldig toch, als wij ons accent aandikken hebben randstadters er al moeite mee
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 19:56
BananaSplit
BananaSplit is offline
Nou un paar weurd oet ut Teegels dialek zien

sjuttelsplak(theedoek)
de bus( het bos)
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 15:48
Konijn
Konijn is offline
Ik vind dialecten leuk, idd een culturele verrijking, iets van traditie.. Ik kan zelf Achterhoeks en Twents verstaan, en Achterhoeks spreken, maar dat doe ik alleen met mensen die het ook spreken.
Als ik gewoon nederlands praat, kun je wel heel goed horen waar ik vandaan kom, dat accent zit er zeker wel, en van bepaalde woorden weet ik niet eens dat ze achterhoeks zijn, tot iedereen me verbaasd aankijkt.
Zolang mensen met elkaar dialect praten vind ik het niet erg, maar als er mensen bij zijn die het niet verstaan vind ik het behoorlijk onfatsoenlijk.
Voorbeelden? Ehm..
Er is zoveel, maar omdat hier nu ff te verzinnen.. in ieder geval alle e's inslikken:
proat'n = praten, fiets'n = fietsen etc
woorden als daarstraks (=iets wat kwartier terug was bv)
en overzo (lap de ramen overzo, dus bv horizontaal gebaar)
en t woord slok = los
ook: het raam is los (ipv open), wel bekend, maar die bestaat niet alleen in het achterhoeks geloof ik?
en dingen die ik hier niet op kan schrijven omdat je dat moet horen, als ik bv cola of nee zeg, die klank..

Laatst gewijzigd op 01-12-2003 om 15:50.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 17:36
ratonita7
ratonita7 is offline
1) Ik vind dat beiden kunnen: SN en dialecten. Dialect spreek je dan gewoon thuis en SN op je werk/in de omgang met vreemden. In België zijn er volgens mij trouwens meer dialecten dan in Nederland en vooral meer "tussentaal". Vele mensen denken dat ze correct Nederlands spreken terwijl ze tussentaal spreken. Een Nederlander begrijpt dat dan niet vb: Zijde gulder nie moe?".

2) In Gent lijkt het dialect sterk op het Frans
vb: remorque=aanhangwagen
camion=vrachtwagen
arrangeren=regelen
Oud 01-12-2003, 18:15
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Sweet Serenity schreef op 13-08-2003 @ 17:28:
(geen idee of dit een leuk topic wordt dus ik zal het zo uitgebreid mogelijk proberen te maken)

1) Wat is jouw persoonlijke mening over dialecten? Enerzijds heb je de mensen die zeggen dat dialecten in de weg staan de integratie van vreemdelingen,dat ze er voor zorgen dat er nooit eenheid kan zijn onder de bevolking, en dat het de mogelijkheden van mensen belemmert (Mensen die enkel het dialect beheersen en niet de standaardtaal LIJKEN gedoemd te zijn tot minder goed betalende jobs.) Anderzijds zijn er ook mensen die vinden dat dialecten tot een culturele verrijking van het Nederlands leiden.

Brugge,Westvlaanderen:
*bachten = het toilet bv. Ik ga naar bachten.

*seule = emmer

*versjette = vork

*moaze= modder

*plankier = trottoir
1. Ik vind dialecten wel leuk, en af en toe ook mooi en grappig. (amsterdams) maar ik vind wel dat mensen ook gewoon abn moeten kunnen, anders zijn ze voor een normaal iemand totaal onverstaanbaar..

2.
Utrecht/ Utrecht:
jochie - jongetje, typisch Utrechts
waat daggie wat?- toch? vind je niet?
woar? - toch? mee ens?

meer are comin'
Oud 01-12-2003, 18:49
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik vind dialecten wel grappig altijd, soms een beetje moeilijk te verstaan. In mijn regio (IJmond, Haarlem) heb je niet echt een dialect of andere speciale woorden en uitdrukkingen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2014, 18:50
Slimme mensen
Zoveel kritiek op het zeeuwse, maar niet eens normaal abn kunnen. Het is groter DAN ik en ik het het boek bij me is de vertaling van ik heb het boek bij.
even ALS, meer DAN.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2014, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Zoveel kritiek op het zeeuwse, maar niet eens normaal abn kunnen. Het is groter DAN ik en ik het het boek bij me is de vertaling van ik heb het boek bij.
even ALS, meer DAN.
Kom je 11 jaar later mee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten