Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2003, 19:37
xcorienx
xcorienx is offline
Ik vond net op de website van NRC Handelsblad het volgende artikel.

Citaat:
Gelukkig zijn kun je niet leren
Bij ieder mens staat de 'geluksthermostaat' op een vaste waarde afgesteld, ongeacht voor- of tegenspoed. Gelukkig zijn heeft meer met aanleg en karakter te maken dan met wat er in je leven gebeurt.

Waarom zou je proberen gelukkig te worden? Volgens sommige psychologen is dat helemaal niet mogelijk. Althans, niet om langdurig veel gelukkiger te worden dan je gemiddeld bent. Hoe gelukkig iemand over het algemeen is, zeggen deze psychologen, wordt meer bepaald door aanleg en karakter dan door wat er zoal in het leven gebeurt.

Alsof je een ingebouwde geluksthermostaat hebt die nu eenmaal op een bepaalde waarde is afgesteld - er kan best iets leuks of vervelends gebeuren dat blij of droevig maakt, maar dat is dan altijd maar tijdelijk, want daarna keer je weer gewoon naar je oude vertrouwde, misschien wel genetisch bepaalde geluksniveau terug. Niets aan te doen. Het 'set point model' van geluk heet deze theorie, die om vanzelfsprekende redenen nog niet zo is doorgedrongen tot de populaire zelfhulp-psychologie.
bron

Wat denken jullie van deze theorie?
Oud 27-03-2003, 19:50
Verwijderd
ik denk dat het wel te leren is.
je kunt te leren om de kleine dingen te leren waarderen en zo gelukkig zijn met weinig bv.
en door te zeggen dat je alleen gelukkig kan zijn als het aangeboren is dan zeg je dus dat de rest dus aangeboren ongelukkig is. en dat klopt niet.
ik denk dat je het kan oproepen. het kan aangeboren zijn, maar je kan het ook leren..
dat is mijn mening.
wel lastig te beargumenteren stelling.. ben benieuwd wat de rest vindt.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 19:56
Verwijderd
Hmm, raar...

Ik denk eerder dat je gelukkig wordt zeg maar... dus dat je leven dat bepaald... maar goed, ik weet er ook niets vanaf...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 20:03
Isa
Isa is offline
hoewel het zeker wel erfelijk aangelegd kan zijn is het zeker wel te leren, boeddhistische monniken doen niet anders.
Het is echter nauwelijks te leren op de manier zoals psychotherapeuten dan denken.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 20:04
Verwijderd
Is je karakter aangeboren? Ik denk dat je karakter ook gedeeltelijk bepaald wordt door wat er in je leven gebeurd.

Ik denk dat gelukkig zijn wel 'te leren' is, dat het iig niet bij je geboorte al is vast gelegd of iemand gelukkig wordt of niet. Als jij een klote jeugd hebt gehad is het denk ik in eerste instantie een stuk moeilijk om gelukkig te worden. En als er later allerlei vervelende dingen gebeuren is het ook moeilijk om gelukkig te worden/te blijven, dan wanneer er alleen maar leuke dingen gebeuren, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 20:07
Verwijderd
Ik bedacht me net dat ik juist denk dat is aangeboren dat je gelukkig kán worden, maar niet hóe gelukkig... dat bepaald je omgeving, opvoeding etc.... Ik geloof niet in die thermostaat...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 20:11
xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 27-03-2003 @ 22:07:
Ik geloof niet in die thermostaat...
Ik eigenlijk ook niet, ik denk dat het voornamelijk voortkomt uit hoe je hebt geleerd tegen dingen aan te kijken.
offtopic: lang niet gezien
Oud 27-03-2003, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 27-03-2003 @ 21:04:
Is je karakter aangeboren? Ik denk dat je karakter ook gedeeltelijk bepaald wordt door wat er in je leven gebeurd.

Ik denk dat gelukkig zijn wel 'te leren' is, dat het iig niet bij je geboorte al is vast gelegd of iemand gelukkig wordt of niet. Als jij een klote jeugd hebt gehad is het denk ik in eerste instantie een stuk moeilijk om gelukkig te worden. En als er later allerlei vervelende dingen gebeuren is het ook moeilijk om gelukkig te worden/te blijven, dan wanneer er alleen maar leuke dingen gebeuren, lijkt mij.
ik denk dat je dan dingen meer gaat waarderen omdat je weet hoe het is om bepaalde dingen niet te ervaren.
ik heb bv veel meegemaakt, maar ben op bepaalde momenten echt heel erg gelukkig.
ik geloof trouwens niet dat je echt de hele tijd voor lange tijd gelukkig kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 21:41
Nona
Nona is offline
Ik denk dat gelukkig zijn of gelukkig worden ook te maken heeft met een zekere wilskracht: ik zie vaak mensen met weinig wilskracht zich alles maar laten gebeuren en daar heel erg onder lijden. Niet alleen de wilskracht om je eigen leven te leiden is belangrijk, maar je moet jezelf er ook toe kunnen zetten, als je nou eenmaal ongelukkig bent, weer een poging (en een sterke) te doen om weer de zin van je leven in te zien.

Je omgeving heeft natuurlijk in bepaalde mate te maken met hoe gelukkig je bent, maar ook hoe je (aangeboren) in elkaar zit. Bepaalde geestelijke en lichamelijke ziektes kunnen een mens heel ongelukkig maken, en oook je persoonlijkheid (en wilskracht) is gedeeltelijk voor de geboorte vastgelegd.

Beiden dus een beetje.
Oud 28-03-2003, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Loontjuh schreef op 27-03-2003 @ 21:23:
ik denk dat je dan dingen meer gaat waarderen omdat je weet hoe het is om bepaalde dingen niet te ervaren.
ik heb bv veel meegemaakt, maar ben op bepaalde momenten echt heel erg gelukkig.
ik geloof trouwens niet dat je echt de hele tijd voor lange tijd gelukkig kan zijn.
Waarom denk je dat ik er 'in eerste instantie' bij had gezet? Omdat je denk ik uiteindelijk dan dingen idd meer kunt gaan waarderen. Toch denk ik dat een klote jeugd ook averechts kan werken en dat iemand niet echt gelukkig kan zijn door zijn/haar jeugd.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 13:21
The0
The0 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-03-2003 @ 13:41:
Waarom denk je dat ik er 'in eerste instantie' bij had gezet? Omdat je denk ik uiteindelijk dan dingen idd meer kunt gaan waarderen. Toch denk ik dat een klote jeugd ook averechts kan werken en dat iemand niet echt gelukkig kan zijn door zijn/haar jeugd.
Offtopic:
Dit was ook het eerste waar ik aan moest denken toen ik de reply las over die jeugd. Ik denk juist dat als je een rotjeugd heb gehad, dat je die kleine (positieve) dingen meer leert waarderen en daar sneller gelukkiger door wordt.

Ontopic:
Denk dat het een soort tussenweg is. Sommige mensen zijn gewoon vrolijk no matter what, en anderen niet.. Toch kunnen belangrijke dingen je stemming dan nog wel beinvloeden..
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 13:53
Quiana
Quiana is offline
Hm..

Denk dat gelukkig zijn je toch wel wordt 'aangeleerd',
niet dat iedereen een bepaald niveau oid heeft.
Hoe gelukkig je bent hangt van een heleboel dingen af denk ik. Je karakter zal er wel mee te maken hebben,
maar denk niet dat het veel invloed
heeft op de hoeveelheid geluk die je hebt.
Denk dat gebeurtenissen in je leven best een
grote invloed kunnen hebben op hoe gelukkig jij bent..
De 1 is er misschien minder gevoelig voor
dan de ander, maar toch, 't zal wel invloed hebben..

Offtopic:
Hm.. wanneer is iemand ècht gelukkig dan? :\
Oud 28-03-2003, 14:31
Evito
Evito is offline
Geen van beide. Geluk is een wetenschap, in de letterlijke zin van het woord. Het is een kennis-hebben. Het is noch aan te leren noch iets om mee te worden geboren.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 15:20
Isa
Isa is offline
Citaat:
Evito schreef op 28-03-2003 @ 15:31:
Geen van beide. Geluk is een wetenschap, in de letterlijke zin van het woord. Het is een kennis-hebben. Het is noch aan te leren noch iets om mee te worden geboren.
Eh, hier snap ik dus niks van, wil je dat even verder uitleggen. Wat heeft een emotie nou weer met wetenschap te maken?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 15:51
Not for Sale
Not for Sale is offline
Hoewel ik niet denk dat het genetisch is (nature or nurture, blabla)..

ben ik het er mee eens.

Ik weet van mezelf dat ik niet langdurig gelukkig kan zijn. Daar heb ik vrede mee, probeer ik niks aan te veranderen.
Gelukkig zijn is ook zo leeghoofdig, zo dwaas. Ignorance is bliss, en vice versa
Oud 28-03-2003, 17:06
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik ben het ermee eens.

om gelukkig worden te leren moet je trouwens toch wel erg veel doorzettingsvermogen en ook iets angeboren aanleg hebben moet het willen lukken.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 20:47
gschimmel
gschimmel is offline
Het is bewezen dat als je positief denkt je gelukkiger bent. Dus het is wel aan te leren. Je moet ook van de kleinste dingen kunnen genieten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten