Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2003, 16:57
Miracle
Miracle is offline
Hey allemaal

Sinds 1,5 jaar heb ik nu 3 gerbils (ook wel woestijnratten genoemd). Het zijn 3 zusjes en tot een paar dagen geleden ging alles goed. Maar sinds dinsdag zit één van de 3 achter een andere aan. Zij pikt hem dan op het achterwerk ofzo, ik kan niet zo goed zien wat ze doet. Maar nu is dus het achterwerk en nu ookal richting de rug al het haar eraf en zie je dus vel. Dat vel is ook erg rood en schilverig. We hebben al geprobeert de agressieve gerbil apart te zetten, maar omdat ik maar één aquarium heb, lukt het ze toch altijd weer om bij elkaar te komen.
Die gewonde gerbil lijkt ook heel anders nu, ziet er minder fit uit, en het lijkt net of z'n haren anders zijn van kleur of vorm.
Hoe kan ik dit tegengaan. ik ga nog wel zoeken naar iets waar die andere gerbil in kan, zodat de gewonde rustig kan herstellen. Maar kan ik nog iets anders doen?
M'n vader dacht dat de agressief gerbil zich misschien verveelde. Zou dat kunnen, en zo ja hoe kan ik dat verhelpen?

De 3e gerbil doet niks, beschermt de gewonde niet maar pikt ook niet op haar.

Heeft iemand tips wat ik hiermee moet doen? Want ik ben nogal ongerust...

ps. De wond bloed niet ofzo, maar ziet er wel erg naar uit..
Oud 08-05-2003, 17:01
Verwijderd
Misschien verveelt die ene zich idd. Heb je niet van die speeltjes als je ook voor hamsters hebt, zo'n bal waarmee de hamster de kamer door kan ed?

't zou ook kunnen dat de gerbil die aangevallen is ed, ziek is. Vissen (beetje stomme vergelijking misschien) doen dat nl ook. Ze voelen dat dat hij/zij ziek is en willen hem weg hebben oid ('k weet ff niet hoe ik dat uit moet leggen). Hij/zij wordt zeg maar verstoten. Misschien een keertje langs de dierenarts, misschien heeft hij/zij een ziekte die te verhelpen is.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 17:05
Ogthala
Ogthala is offline
Ik had vroeger twee vogels die hetzelfde gedrag vertoonden.
Die ene bleek inderdaad ziek te zijn.

Tevens kan het zijn, dat het een soort bescherming van een territorium is (edoch dat is een wilde gok van mijn kant).

Ik zou voor de zekerheid even de dierenarts raadplegen en zo mogelijk de beestjes voorlopig even van elkaar scheiden.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 17:08
Miracle
Miracle is offline
Gerbils eten echt alles op of maken het kapot. Dus met plastic dingen kan ik niet aankomen. Ik geef ze wel vaak wc rolletjes, ze hebben een aantal appelboomtakken. Ook hebben ze wat stenen bakjes, en een houten huisje. Ik heb sinds dinsdag wat meer kartonnen dingen erin gelegt zodat ze wat meer moeten/kunnen klateren.

Ik heb wel eens gehoort ja dat zwakke dieren verstoten worden. Ik ga ff kijken of dat ook bij woestijnratten voorkomt (toch nog maar weer ff op internet zoeken )

M'n ouders zijn erg optimistisch en vinden het onnodig om nu al naar de huisarts te gaan... Dus ik wacht het maar ff af, tot m'n ouders wel overtuigd zijn.
Oud 08-05-2003, 17:24
AlopiA
AlopiA is offline
je moet ze uit elkaar halen, de ene gaat nu net zolang achter de andere aan tot 'ie dood is. Wat ik heb gedaan toen dat bij mij gebeurde, is de kooi in tweeen splitsen met houdblokjes en daartussenin plexiglas, maar in jou geval met 3 gerbils, kun je denk ik beter er een tweede kooi bij kopen.
succes!
laat je even horen wat je gedaan hebt?
Oud 08-05-2003, 17:25
Verwijderd
Ik was aan het kijken of ik er iets over kon vinden, maar er zijn echt weinig sites over gerbils volgens mij. ik heb er wel eentje gevonden, volgens mij staat er niks op over dat vechten, maar het is volgens mij wel een goede site ed...dus misschien heb je er verder wat aan ofzo.

http://www.mamut.com/gerbils/
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 17:34
Verwijderd
Ook een (erg) goede site: http://home.conceptsfa.nl/~pmaas/gerbil/gerbil.htm

Misschien dat je via die site ook wel iets kunt vinden, er staat ook een link op naar een forum over gerbils.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 17:43
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 08-05-2003 @ 18:24:
je moet ze uit elkaar halen, de ene gaat nu net zolang achter de andere aan tot 'ie dood is. Wat ik heb gedaan toen dat bij mij gebeurde, is de kooi in tweeen splitsen met houdblokjes en daartussenin plexiglas, maar in jou geval met 3 gerbils, kun je denk ik beter er een tweede kooi bij kopen.
succes!
laat je even horen wat je gedaan hebt?
hmm, ik ga opzoek naar houtblokjes
Ik zet dan die agressieve gewoon apart... Het nadeel is dan dat hij nog drukker wordt omdat hij alleen zit, maar die zieke wil ik ook niet alleen zetten.
Oud 08-05-2003, 18:57
Miracle
Miracle is offline
zo, na ongeveer een uur timmeren, zagen en schuren heb ik nu een schotje gemaakt wat er mooi tussen past. Ik hoop dat het houdt, en dat m'n andere gerbil rustig kan herstellen. Ik heb nu dus de agressieve apart gezet
Oud 09-05-2003, 08:56
SuperSanne
SuperSanne is offline
Het is een herhaling van wat er al eerder is gezegt, maar het kan zijn dat de zwakkere gerbil inderdaad ziek is, en dus "uit de weg moet worden geruimt". Eigenlijk is het vanuit hun stanpunt heel logisch: als de zieke gerbil blijft rondhuppelen in de kooi, kan 'ie de anderen besmetten. Het is dus om het vortbestaan van de soort veilig te stellen. ga eens naar de dierenarts. Als je gerbil genezen is word 'ie waarschijnlijk niet meer lastig gevallen.
Oud 11-05-2003, 17:36
sweetchrissiej
sweetchrissiej is offline
Je kan het terrarium in 2e verdelen door een stuk gaas in het midden te doen of ander stevig materiaal.
Ik heb ook 2 gerbils maar gelukkig zijn ze heel lief voor elkaar!
Veel succes
Oud 14-05-2003, 19:00
Verwijderd
wij hebben ook 2 vrouwtjes gebils en ze vervelen zich nooit .
het kan zijn dat ze zich vervelen . doe er dan de lege wcrolletjes in en een eier doos zo zijn ze lekker actief
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 19:01
Verwijderd
zo als je al gedaan had wc rlletjes en ook gewoon een stuk krant dat is goed wat je gedaan hebt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten