Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
ja precies, het is tegenwoordig ook helemaal weer in om als persoon alcohol te drinken, netzoals roken eerst stoer was.
In een kroeg in nijmegen laat ze geen mensen meer onder de 18 binnen zodat ook niet 'iemand' die ouder is, voor een jong persoon alcohol kan halen. Dat vindt ik een hele verstandige beslissing. En dan jeugd-kroegen voor jonge mensen. |
![]() |
|
![]() |
Blowen gebeurt netzo veel in het open baar als alcohol gebruik...
En dat alcohol slechter is dan blowen vraag ik me ook af, alcohol is wel lichamelijk en geestelijk verslavend en blowen niet.. maar tog alcohol met mate is beter dan blowen met mate volgensmij... En de enigste reden is denk ik inderdaad dat wiet pas vanaf 18 jaar is omdat het minder is ingeburgerd dan drank maar over een jaar of 10 is dat verschil er denkik ook niet meer En dat je door wiet eerder aan andere drug begint zoals veel mesnen zeggen is egt onzin....
||
Citaat:
well, k gebruik het allebei, ligt er niet echt aan of ik in het openbaar ben! maar er wordt strenger op bier gecontroleerd buiten... ![]() echt belachelijk, je kan nu in nl nergens meer in het openbaar een biertje drinken.... das toch belachelijk!!!!
|
tha proof
Kort antwoord: Ja, in principe mag iedereen buiten blowen, mits je geen overlast veroorzaakt en je niet meer dan 5 gram bij je hebt. Lang antwoord: Of je nu 12 jaar bent, 13, 25 of ouder, leeftijd speelt hierbij geen rol. Het kan wel zo zijn dat de politie -als je nog erg jong bent- je aanspreekt op het feit dat je blowt. Ook heeft de politie het recht, de eventuele hasj of wiet die je nog in je zak hebt zitten in beslag te nemen. Tegen het gebruik op zich zal en kan de politie niets doen. Het doel van de politie is het opsporen van strafbare feiten. Hasj en wiet zijn illegale drugs, maar het gebruik is niet verboden. Verboden is: het bezitten, telen, dealen en exporteren van softdrugs (Opiumwet, lijst II). Zoals je ziet staat gebruik niet in dit rijtje. Dit wil dus zeggen dat gebruik van softdrugs in Nederland niet bij de wet verboden is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk waar gebruik wel strafbaar is. Daarbij kent Nederland een gedoogbeleid, wat wil zeggen dat je ook bij bezit tot 5 gram en tot 5 planten in de regel niet wordt vervolgd. Wel kan de politie eventueel "het bezit aan hasj en wiet" in beslag nemen. Als je je niet aan deze gedoogregels houdt, kun je afhankelijk van de hoeveelheid die je bezit een boete krijgen. Bij bezit van 5 tot 30 gram krijg je een boete van 50 tot 150 gulden. Bij bezit van 25 tot 100 kilo kun je 25.000 gulden boete krijgen en kun je een jaar de gevangenis in gaan. Bij telen van minder dan 5 planten word je niet vervolgd, wel kan de politie de planten in beslag nemen. Als je minderjarig bent zal telen altijd worden vervolgd. Dealen of verkopen is altijd strafbaar. Als je tussen de 12 en de 18 bent, val je onder de strafrechtelijk vervolgbare jeugdigen. Ben je ouder dan achttien dan heet dat strafrechtelijk vervolgbare meerderjarige. Iemand jonger dan 12 jaar is niet strafrechtelijk vervolgbaar. Als je als 12-jarige toch een strafbaar feit pleegt, mag de politie alleen dwangmiddelen inzetten (staande houden, in beslagname, onderzoek). Dus, zolang jij op een bankje rustig je jointje rookt, je ervoor zorgt dat je niet meer dan 5 gram op zak hebt en je geen overlast veroorzaakt, is er voor de politie weinig aan de hand. van www.jellinek.nl
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
zijn legale drugs wel zo goed? Sharida | 4 | 02-07-2012 17:28 | |
Drugs & Alcohol |
Het gebruik van middelen Internationalist | 6 | 20-04-2002 10:39 |