Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2003, 13:20
Evito
Evito is offline
Ik zag nog helemaal geen centraal Oorlog in Irak topic met gebeurtenissen en dergelijke. Daarom hier dus. Laten we hier praten over de concrete voortgangen, de strategieën, etc. Discussies over het al dan niet rechtvaardig bestaan van deze oorlog mogen wat mij betreft in een ander topic.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2003, 13:22
Evito
Evito is offline
Amerikaanse tanks naderen centrum Bagdad 05-04-2003

Amerikaanse militairen rukken sinds zaterdagochtend in aanzienlijke hoeveelheden op tot bij het centrum van Bagdad. Central Command, het Amerikaanse bevelscentrum in Qatar, heeft dat verklaard. Maar bij de Tigris die door het centrum van Bagdad loopt, waren zaterdag aan het einde van de ochtend nog geen Amerikaanse militairen te zien. Wel vertoonden zich voor het eerst in weken strijders van de gevreesde Fedayeen-militie op straat. Vanuit de centraal gelegen wijk al-Salhiya schoten ze raketten af op Amerikaanse stellingen.

Volgens Central Command ontmoetten de Amerikaanse militairen bij hun opmars in de Iraakse hoofdstad sporadisch verzet. We zijn door de divisies van de Republikeinse Garde heen gebroken tot vrijwel in het centrum van de stad, zei Frank Thorp. Volgens de woordvoerder gaat het niet om een verkenningsmissie, maar zullen de militairen van het Vijfde Korps en de Eerste Mariniers Verkenningsmacht in Bagdad blijven. De stad is onder controle, al is er nog wat verzet, karakteriseerde Thorp de situatie.

Hoeveel Amerikanen zich in Bagdad bevinden wilde de woordvoerder niet zeggen. We rukken op waar we kunnen, zei hij. Op sommige plekken zijn de Amerikaanse militairen nog in gevechten verwikkeld met elitestrijders van Saddam Hussein, zei Thorp.

Zaterdagochtend vroeg begonnen grote konvooien Amerikaanse tanks en pantserwagens met de omsingeling van Bagdad, de woonplaats van vijf miljoen Irakezen en de machtsbasis van Saddams regime. Door alle uitvalswegen te bezetten hopen de Amerikanen Saddam in een wurggreep te nemen. Een verkenningseenheid van de Derde Infanteriedivisie drong als eerste de stadsgrenzen over. Tienduizenden Irakezen zijn de stad ontvlucht uit vrees voor bloedige straatgevechten, vele anderen stonden zaterdag in de rij voor tankstations.

Hoewel sommige winkels zaterdag nog open waren en er zelfs enig verkeer was, is de situatie in Bagdad uiterst gespannen. De explosies namen in hevigheid toe, maar de staatsradio was nog altijd in de lucht. Het station zendt onafgebroken patriottische liederen uit. Al sinds donderdagavond zit de stad zonder elektra, waardoor de humanitaire situatie steeds slechter wordt. Hoe de inwoners van de hoofdstad de Amerikaanse troepenmacht verwelkomen, is nog onduidelijk. Sommigen hebben aangekondigd zich met hand en tand tegen de buitenlandse invasiemacht te zullen verzetten.

In de stad Suwayrah, zo'n vijftig kilometer ten zuidoosten van Bagdad, veroverde de Amerikaanse troepenmacht het zwaar beschadigde hoofdkwartier van de Medina-divisie van de Republikeinse Garde. Twee tankcompagnies en een infanteriecompagnie van de Derde Infanteriedivisie konden het hoofdkwartier zonder op enige tegenstand te stuiten overnemen. De meeste kantoren in het complex waren leeggehaald. Wel vonden de Amerikaanse militairen beschermingspakken tegen chemische wapens, gasmaskers en tegenstoffen voor een aanval met zenuwgas.

Buiten de basis bevonden zich over een lengte van vijf kilometer honderden totaal verlaten bunkers en schuttersputjes, voorzien van veel artillerie en luchtdoelgeschut. Ook stonden er tanks en pantserwagens opgesteld. Amerikaanse tanks hebben het Iraakse wapentuig vernietigd.

[Copyright 2003, Novum Nieuws / Associated Press]
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 13:23
Evito
Evito is offline
Beelden van wandelende Saddam in Bagdad 04-04-2003

Diverse tv-zenders hebben vanavond beelden getoond van Saddam Hussein tijdens een wandeling door de straten van Bagdad. Hij werd toegejuichd door enthousiaste menigte. Volgens de Iraakse tv bezocht de Iraakse leider gebouwen die zijn gebombardeerd door de Amerikanen. Onduidelijk is of de beelden van vandaag waren en of het de echte Saddam Hussein was of een van zijn dubbelgangers.

Eerder op de dag verscheen Saddam voor het eerst sinds 24 maart op televisie om het Iraakse volk toe te spreken. Hij riep de bevolking op zich met kracht te blijven verzetten tegen de geallieerden. Hij verzekerde de Irakezen ervan dat de vijand zal worden verslagen.

De afgelopen dagen had Saddam Hussein tot drie keer toe een verklaring uitgegeven die door anderen op de Iraakse televisie werd voorgelezen. Dat voedde de speculaties dat Saddam dood of gewond was. Aan het eind van de middag verscheen hij zelf weer voor de camera, in militair uniform, maar de vraag blijft of de beelden ook werkelijk van vandaag zijn.

Apache
In zijn toespraak van vanmiddag had Saddam het over een Apache-helikopter die zou zijn neergeschoten door een boer. Dat incident vond plaats op 24 maart, enkele dagen na de invasie van Irak door de geallieerden. Daarmee wil Saddam waarschijnlijk bewijzen dat hij de eerste bombardementen van de oorlog heeft overleefd. Die waren er volgens de Amerikanen op gericht Saddam Hussein en zijn getrouwen uit te schakelen.

Volgens een functionaris van de Amerikaanse inlichtingendienst is Saddams televisieoptreden van vandaag het sterkste bewijs tot nu toe dat de Iraakse leider de eerste aanval op 19 maart heeft overleefd.

Saddam zei verder in zijn verklaring dat de geallieerden er niet in zijn geslaagd de standvastigheid van het Iraakse volk te breken. Hij riep alle Irakezen op te blijven bij "hun principes, hun patriotisme en hun eer". "Verzet je, elke keer dat de vijand dichterbij jullie geliefde stad komt", aldus Saddam.

'Onconventionele acties'

De Iraakse minister al-Sahaf tijdens de persconferentie
Al-Sahaf dreigt met 'onconventionele acties'

De Iraakse minister van Informatie al-Sahaf heeft aangekondigd dat Irak mogelijk de komende nacht al "onconventionele acties" gaat uitvoeren op de luchthaven van Bagdad. De luchthaven is inmiddels grotendeels in handen van de Amerikanen.

Volgens al-Sahaf gaat het om "acties van martelaren". Waarschijnlijk bedoelt hij daarmee zelfmoordacties. Het zou volgens de minister niet gaan om de inzet van chemische of biologische wapens, "omdat we die niet hebben".

De minister gaf toe dat Amerikaanse troepen de luchthaven hebben ingenomen. "Maar het gaat om een geďsoleerd eiland van Amerikaanse militairen en die zullen de luchthaven niet levend verlaten", aldus de minister.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 13:24
Evito
Evito is offline
Dat het de echte Saddam niet was, leek mij zelfs van de onduidelijke foto op de voorkant van de Volkskrant nog duidelijk.

Zou Saddam een aanval met MVW's gaan plegen nu hij de troepen van de VS in de val heeft gelokt?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 13:46
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Evito schreef op 05-04-2003 @ 14:24:
Dat het de echte Saddam niet was, leek mij zelfs van de onduidelijke foto op de voorkant van de Volkskrant nog duidelijk.

Zou Saddam een aanval met MVW's gaan plegen nu hij de troepen van de VS in de val heeft gelokt?
Zelfmoordacties lijken me waarschijnlijker. Als hij wel MVW's gaat gebruiken, kan hij ervan uitgaan dat'ie er zelf nog veel meer op zijn dak krijgt. Dat zou dus niet een slimme actie zijn.
Oud 05-04-2003, 14:11
Rafael
Rafael is offline
Ik zag iets leuks staan op een amerikaans forum, wat vind je ervan?

This war was the best idea ever:

The US army found the hidden chemical and biological weapons.
The Iraqi people are dancing in the streets and hugging their American liberators.
There is a clear link between Saddam and Osama. Bin Laden was lying when he said it was a good moslim's duty to oust Saddam.
This war isn't killing hundreds a day.
This war isn't creating thousands of orphans every week.
There are no children with torn-off limbs whose lifes are ruined.
It isn't true that an entire generation is traumatised.
Nobody in the middle east sees this army as an occupation force.
We've eliminated the causes for the fight against the west.
The American soldiers aren't murderers paid to kill.

A quiz for you "patriotic" pricks: Name three french cities. And no, Baguette isn't one of them.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 15:14
Escapism
Escapism is offline
haha
Oud 05-04-2003, 15:32
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Rafael schreef op 05-04-2003 @ 15:11:
The US army found the hidden chemical and biological weapons.
De enige plek waar ze tot nu toe echt is aangetroffen is in een trainingskamp van Ansar Al-Islam. Laat dat kamp nou net in Koerdisch gebied liggen waar Saddam geen donder te zeggen heeft. Maar met de Koerden zijn ze in een keer grote vrienden, dus daar mag je niks over zeggen.

Dit gedrag zien we trouwens wel vaker. Welke landen hebben de Taliban ook al weer opgericht en gesteund ? Zijn dat niet Saudie Arabie en Pakistan ? Wie zijn momenteel de grote vriendjes in de regio ? Juist ja.

Citaat:

The Iraqi people are dancing in the streets and hugging their American liberators.
Dacht het niet. De meeste mensen blijven er ijskoud onder of reageren zelfs vijandig. De Sjiieten zijn echt nog niet vergeten dat pappie Bush ze na Desert Storm opriep om Saddam om verwerp te werpen. Toen ze ook daadwerkelijk in opstand kwamen liet pappa Bush de here Saddam vrolijk 100.000 mensen afslachten door de andere kant op te kijken.

Citaat:

There is a clear link between Saddam and Osama. Bin Laden was lying when he said it was a good moslim's duty to oust Saddam.

Absoluut. In Iraq en Al-Qaida zit in beide gevallen een Q.

Citaat:

This war isn't killing hundreds a day.
Inderdaad, het zijn er eerder duizenden.

Citaat:

This war isn't creating thousands of orphans every week.
Slechts duizenden kinderen raken hun vader kwijt. Moeder zit namelijk meestal thuis.

Citaat:

There are not children with torn-off limbs whose lifes are ruined.
Klopt, de kindertjes zijn namelijk gewoon dood als ze een cluster bom op hun hoofd krijgen.

Citaat:

It isn't true that an entire generation is traumatised.
Nee dat wordt overgedragen van generatie op generatie.

Citaat:

Nobody in the middle east sees this army as an occupation force.
Helaas heet er geen enkel persoon in het Middel Oosten "nobody".

Citaat:
We've eliminated the causes for the fight against the west.
Huh ? Volgens mij heb je alleen maar nieuwe terroristen gekweekt die 11 september 2001 op een picknick willen laten lijken.

Citaat:

Eens kijken. Ze doden mensen, ze krijgen hiervoor betaald. Zouden ze dan huurmoordernaar zijn ?
Oud 05-04-2003, 15:45
Evito
Evito is offline
Precies. Het was ook sarcasme, me dunkt.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Rafael schreef op 05-04-2003 @ 15:11:

nope, en iedereen die dat wel zegt beledigt daarmee enkele zeer goede vrienden van mij.
who dares?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 16:27
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Je bent pas een moordenaar als je doodt tegen de wet in. In dit geval hebben ze de volledige bevoegdheid om te doden als dat nodig is. Heel kortzichtig om de soldaten die gewoon hun orders opvolgen de schuld te gaan geven. Alle verantwoordelijkheid ligt hogerop. Niets dan lof voor mensen die hun leven in de waagschaal durfen stellen voor de hele gemeenschap.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 16:37
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Havock schreef op 05-04-2003 @ 17:03:
nope, en iedereen die dat wel zegt beledigt daarmee enkele zeer goede vrienden van mij.
who dares?
Zoals je ziet durf ik dat wel
Oud 05-04-2003, 16:44
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 05-04-2003 @ 17:27:
Je bent pas een moordenaar als je doodt tegen de wet in.
Of de oorlog tegen Irak legaal is, daar zijn de meningen nog over verdeeld.

Citaat:

In dit geval hebben ze de volledige bevoegdheid om te doden als dat nodig is.
Dat is dus nog maar de vraag.

Citaat:

Heel kortzichtig om de soldaten die gewoon hun orders opvolgen de schuld te gaan geven. Alle verantwoordelijkheid ligt hogerop.
Nou moet ik toch de grote heilige Captain Jean-Luc Picard gaan quoten:

"The claim 'I was only following orders' has been used to justify too many tragedies in our history."

Citaat:

Niets dan lof voor mensen die hun leven in de waagschaal durfen stellen voor de hele gemeenschap.
LOL

Jij meent toch niet werkelijk dat het prutser leger van Saddam toch ook maar enig gevaar voor ons vormt ?
Oud 05-04-2003, 16:45
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
who dares?
Oh, ik niet, want dan kom je met je 9mm op bezoek!!11
Oud 05-04-2003, 17:33
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 05-04-2003 @ 17:44:
Of de oorlog tegen Irak legaal is, daar zijn de meningen nog over verdeeld.
Beste Desecrator, volgens de wet van de Verenigde Staten van Amerika, waar deze mensen nog altijd deel van uitmaken, is de oorlog wel degelijk legaal. Als er dan ook nog een soort van internationale wet zou bestaan, zouden soldaten altijd de lul zijn: of ze worden door de Amerikaanse wet veroordeeld wegens deserteren, of ze worden door de internationale wet veroordeeld voor moord.

Citaat:
Desecrator schreef op 05-04-2003 @ 17:44:
Nou moet ik toch de grote heilige Captain Jean-Luc Picard gaan quoten:

"The claim 'I was only following orders' has been used to justify too many tragedies in our history."
Vergeef mij in de eerste plaats dat ik nooit van ene Picard heb gehoord. Waar ik in ieder geval vrijwel zeker van ben is dat hij nooit een succesvol leider kan zijn geweest. Een leger waar iedereen orders negeert en maar zelf doet wat hij nodig acht zal niet lang standhouden. Dit soort dingen zijn essentieel voor succes. Natuurlijk zijn hierdoor soms erge dingen gebeurt, maar ik blijf erbij dat de schuld bij degene moet leggen die de orders heeft gegeven. Uiteindelijk moet er toch iemand zijn die de verkeerde orders gegeven heeft en die dus de schuldige is.

Citaat:

Jij meent toch niet werkelijk dat het prutser leger van Saddam toch ook maar enig gevaar voor ons vormt ?
Dat zeg ik ook niet, hoewel ik Saddam een gevaarlijke gek vind die tot verschrikkelijke dingen in staat kan zijn. Als het om mijn bescheiden mening ging zou er ook geen oorlog worden gevoerd, wees daar maar niet bang voor. Of het nu werkelijk een bedreiging is of niet, feit blijft dat de soldaten het doen voor de gemeenschap en zelfs hun leven ervoor kunnen geven. En daar heb ik alle lof voor. Geef de schuld bij wie die thuishoort.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 17:46
Rafael
Rafael is offline
De held uit starwars is misschien niet een autoriteit op dit gebied, maar de slimste persoon die ooit geleefd heeft wel. Ik vond dit citaat van Einstein erg de moeite waard. Denk er maar even over na. Wil iemand van jullie er iets nuttigs over zeggen?

"He who joyfully marches to music rank and file, has already earned my contempt. He has been given a large brain by mistake, since for him the spinal cord would surely suffice. This disgrace to civilization should be done away with at once. Heroism at command, how violently I hate all this, how despicable and ignoble war is; I would rather be torn to shreds than be a part of so base an action. It is my conviction that killing under the cloak of war is nothing but an act of murder."
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 17:55
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
who dares?
Zeker durf ik dat. Het Amerikaanse leger zit vol met mensen de te dom zijn om de implicaties van hun bevelen te begrijpen, en de weinigen die dat wel snappen vinden het schieten van mensen zo leuk dat ze graag meedoen.

(Dit is overigens volstrekte bullshit, maar ik laat me niet door jou uitdagen )
Oud 05-04-2003, 17:56
Anne
Anne is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 05-04-2003 @ 17:27:
Je bent pas een moordenaar als je doodt tegen de wet in.
Moorden is altijd tegen de wet in.
Oud 05-04-2003, 18:16
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Anneee schreef op 05-04-2003 @ 18:56:
Moorden is altijd tegen de wet in.
Dat is precies wat ik zeg ja.

Citaat:
Rafael schreef op 05-04-2003 @ 18:56:
"He who joyfully marches to music rank and file, has already earned my contempt. He has been given a large brain by mistake, since for him the spinal cord would surely suffice. This disgrace to civilization should be done away with at once. Heroism at command, how violently I hate all this, how despicable and ignoble war is; I would rather be torn to shreds than be a part of so base an action. It is my conviction that killing under the cloak of war is nothing but an act of murder."
Wat een lieverd is die Albert "bedenker van de atoombom" Einstein toch!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 18:18
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 05-04-2003 @ 18:33:
of ze worden door de Amerikaanse wet veroordeeld wegens deserteren, of ze worden door de internationale wet veroordeeld voor moord.
Dat moet je dan maar bedenken voor je een handtekening zet onder je contract.

Citaat:
maar ik blijf erbij dat de schuld bij degene moet leggen die de orders heeft gegeven. Uiteindelijk moet er toch iemand zijn die de verkeerde orders gegeven heeft en die dus de schuldige is.
Dus jij vind dat de SSers terecht al die Joden de gaskamer ingedreven hebben ? Volgens jou hadden ze niet moeten bedenken dat ze met iets ontzettend fouts bezig waren ?

Citaat:

Of het nu werkelijk een bedreiging is of niet, feit blijft dat de soldaten het doen voor de gemeenschap en zelfs hun leven ervoor kunnen geven. En daar heb ik alle lof voor.
Voor de gemeenschap ? Laat me niet lachen. Ze doen het om de belangen van de heer Bush veilig te stellen.
Oud 05-04-2003, 18:26
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Rafael schreef op 05-04-2003 @ 18:46:
De held uit starwars is misschien niet een autoriteit op dit gebied,
Star Wars

*GRRRR*

*braak*

* Desecrator slaat Rafael met een Hollansche nieuwe uit mei 2002 *
Oud 05-04-2003, 19:35
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Waar blijft die verassingsaanval nou, die de Iraakse inister van Inforatie had beloofd??

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Rafael schreef op 05-04-2003 @ 18:56:
--------------------------------------------------------------------------------

Kan er weinig nuttis over zegen, Bas. Behalve dat Albert wel een toffe vent was die de wereld et alle evaren goed bereep..

Citaat:
Wat een lieverd is die Albert "bedenker van de
atoombom" Einstein toch!
De echte grote an achter de kernbo is natuurlijk Robert Oppenheier geweest. Einstein schreef in zijn brief aan president Roosevelt al over de evaren van een dergelijk wapen. Later hielp hij Oppenheier wel et het aken van enkele berekeninen.
Oud 05-04-2003, 19:38
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 05-04-2003 @ 19:18:
Dat moet je dan maar bedenken voor je een handtekening zet onder je contract.
Nee, want er is nog helemaal internationaal recht. Ik beschreef alleen maar een fictieve (absurde) situatie. Voor de Amerikaanse soldaten is er maar één wet.

Citaat:
Dus jij vind dat de SSers terecht al die Joden de gaskamer ingedreven hebben ? Volgens jou hadden ze niet moeten bedenken dat ze met iets ontzettend fouts bezig waren?
Je eerste conclusie slaat nergens op. Ik dacht dat ik duidelijk genoeg heb gezegd dat hogerhand de schuld heeft en niet dat hogerhand altijd gelijk heeft. Wat je tweede vraag betreft, dit is inderdaad tragisch en ik heb al eerder gezegd dat er zulke dingen zijn gebeurd toen er orders opgevolgd werden, maar dat moet je niet als oorzaak zien. Ook hier blijft het een bevel en bij degenen die ze geven ligt de ware schuld. Natuurlijk hadden de soldaten van toen het trieste ervan kunnen bedenken en dan waren ze gedeserteerd en zelf de lul geweest. Het is wel heel makkelijk om te zeggen allemaal als je niet in die tijd geleefd hebt. Ik ken je natuurlijk niet maar ik betwijfel het of jij, als SS-soldaat in die sfeer, de kracht had gehad om te deserteren. Ik geloof namelijk dat je hier verbovengemiddeld sterk voor moet zijn. Maar het gaat hier om de defintie van 'moordenaars' en zelfs bij het afslachten van de joden vind ik dat de bedenkers de moordenaars zijn en niet hun ondergeschikten.

Citaat:
Voor de gemeenschap ? Laat me niet lachen. Ze doen het om de belangen van de heer Bush veilig te stellen.
Dat is jouw mening en ik denk niet dat dat de drijfveer is van de Amerikaanse soldaten. Het lijkt me namelijk niet dat Amerikanen zo ultra-loyaal zijn om alleen maar voor de persoonlijke belangen van een ander te sterven.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 20:18
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 05-04-2003 @ 18:55:
Zeker durf ik dat. Het Amerikaanse leger zit vol met mensen de te dom zijn om de implicaties van hun bevelen te begrijpen, en de weinigen die dat wel snappen vinden het schieten van mensen zo leuk dat ze graag meedoen.

(Dit is overigens volstrekte bullshit, maar ik laat me niet door jou uitdagen )
hehe, KEN jij die mensen dan?

ja, de mensen zijn wat afhankelijker van officieren als onze mannen, maar hell, het zijn gen slechte lui, echt niet.

als je zo denkt heb ik serieuze twijfels aan jouw "mensenkennis".

oh, en je maakte het ernaar, ik daag je uit
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 20:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 05-04-2003 @ 19:16:
Wat een lieverd is die Albert "bedenker van de atoombom" Einstein toch!
Einsteins theorie E=mc^2 werd wel gebruikt, maar het is flauw te zeggen dat ie de bedenker was van de atoombom.
Wat van de wetenschappers:
Ernest Rutherford (hoewel deze geen idee had dat bombarderen van alfadeeltjes tot een atoombom zou leiden)
Enrico Fermi
Otto Hahn
Lise Meitner
Fritz Strassman
Leo Szilard
Walter Zinn

en ja, ook Einstein.

Fermi, Szilard en Einsitein hielpen mee in de ontwikkeling van de atoombom uiteindelijk (onder leiding van Oppenheimer).

Offtopic:
Misschien wel "leuk":
muziek over de atoombom:
http://www.authentichistory.com/audi..._music_01.html
(het is sowieso een interessante pagina,.... dus )

Deze is ook leuk:
http://www.authentichistory.com/imag...dchannels.html
Zou er nu ook zoiets dergelijks bestaan?
"Terrorist channels" wellicht?
Oud 05-04-2003, 20:30
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Havock schreef op 05-04-2003 @ 21:18:
hehe, KEN jij die mensen dan?

ja, de mensen zijn wat afhankelijker van officieren als onze mannen, maar hell, het zijn gen slechte lui, echt niet.

als je zo denkt heb ik serieuze twijfels aan jouw "mensenkennis".
Jup, ik ken wel iemand die in het Amerikaanse leger zit. En wat jij zegt weet ik allemaal ook wel, maar ik heb geen zin me te laten imponeren door jouw "kijk mij eens gevaarlijk zijn want ik zit in het leger"-houding.

Citaat:
oh, en je maakte het ernaar, ik daag je uit
Impressive
Oud 05-04-2003, 20:58
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 05-04-2003 @ 21:30:
Jup, ik ken wel iemand die in het Amerikaanse leger zit. En wat jij zegt weet ik allemaal ook wel, maar ik heb geen zin me te laten imponeren door jouw "kijk mij eens gevaarlijk zijn want ik zit in het leger"-houding.

Impressive
*gooit papierpropjes*

en ik ZAT in het leger.

die failliete organisatie laat ik "maar ff met rust", ben nu ff bezig met de havo.

ik ben gevaarlijk

*gooit semtex-propjes*
Met citaat reageren
Oud 05-04-2003, 21:05
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 05-04-2003 @ 20:38:
Je eerste conclusie slaat nergens op. Ik dacht dat ik duidelijk genoeg heb gezegd dat hogerhand de schuld heeft en niet dat hogerhand altijd gelijk heeft.
Degenen die het uitvoeren hebben net zo goed schuld. Een soldaat kan altijd nog zelf nadenken. Op zo'n moment dien je zelf het besluit te nemen dat het verkeerd is en te weigeren. Je verschuilen achter "ik voer alleen orders uit" is dus compleet verkeerd. Daar slaat mijn quote van Picard dus ook op, er zijn situaties waarin je juist niet je orders dient uit te voeren.

Citaat:

Het is wel heel makkelijk om te zeggen allemaal als je niet in die tijd geleefd hebt. Ik ken je natuurlijk niet maar ik betwijfel het of jij, als SS-soldaat in die sfeer, de kracht had gehad om te deserteren. Ik geloof namelijk dat je hier verbovengemiddeld sterk voor moet zijn.
En dat is dus net het grote verschil tussen mij en Jan soldaat. Ik zou uit principe niet in het leger terecht komen.

Als eerste optie zou ik ervoor gaan om mezelf in een dusdanige positie te maneuvreren dat ik onmisbaar ben en dus niet het leger in hoef.

Mocht dat niet lukken dan zal ik proberen om het land uit te vluchten en ergens anders mijn heil te zoeken. Desnoods loop ik over naar de zogenaamde vijand.

Als derde zou ik als op dienstweigering celstraf stond gewoon mijn straf uitzitten.

Tenslotte zou ik, mocht er de doodstraf op staan, binnen Nederland vluchten. Mocht het dan uiteindelijk tot mijn arrestatie komen, dan is dat een echte bad hairday voor de jongens van de militaire politie. Ik zou ze namelijk mee proberen te nemen in mijn ondergang.

Citaat:
Dat is jouw mening en ik denk niet dat dat de drijfveer is van de Amerikaanse soldaten. Het lijkt me namelijk niet dat Amerikanen zo ultra-loyaal zijn om alleen maar voor de persoonlijke belangen van een ander te sterven.
Ze zijn misschien niet zo ultra-loyaal. maar ze zijn wel dom genoeg om alle propaganda als zoete koek te slikken. Want laten we nou wel wezen, als je enigzins verstandig was ging je uberhaupt niet het leger in.
Oud 05-04-2003, 21:24
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Gatara schreef op 05-04-2003 @ 21:28:
Einsteins theorie E=mc^2 werd wel gebruikt, maar het is flauw te zeggen dat ie de bedenker was van de atoombom.
Wat van de wetenschappers:
Ernest Rutherford (hoewel deze geen idee had dat bombarderen van alfadeeltjes tot een atoombom zou leiden)
Enrico Fermi
Otto Hahn
Lise Meitner
Fritz Strassman
Leo Szilard
Walter Zinn

en ja, ook Einstein.

Fermi, Szilard en Einsitein hielpen mee in de ontwikkeling van de atoombom uiteindelijk (onder leiding van Oppenheimer).

Offtopic:
Misschien wel "leuk":
muziek over de atoombom:
http://www.authentichistory.com/audi..._music_01.html
(het is sowieso een interessante pagina,.... dus )

Deze is ook leuk:
http://www.authentichistory.com/imag...dchannels.html
Zou er nu ook zoiets dergelijks bestaan?
"Terrorist channels" wellicht?
Vergeet Edward Teller niet!
Oud 05-04-2003, 21:38
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
duyvel schreef op 05-04-2003 @ 22:24:
Vergeet Edward Teller niet!
En Klaus Fuchs, de coolste van allemaal
Oud 06-04-2003, 10:27
DR-ONLINE
DR-ONLINE is offline
- Volgens 'teletekst' is Ali Chemicali dead!
- 12 soldaten (coalitie) zijn dood/gewond???? door friendly fire.

Laatst gewijzigd op 06-04-2003 om 10:30.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 10:46
Gatara
Gatara is offline
Hoeveel mensen zijn er nu in totaal door "friendly fire" gedod?
Oud 06-04-2003, 11:30
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
dystopia schreef op 05-04-2003 @ 17:45:
Oh, ik niet, want dan kom je met je 9mm op bezoek!!11
eep, leink met osama! Er staat 9/11 in je post!
Oud 06-04-2003, 11:41
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 06-04-2003 @ 12:30:
Laten we Limburg bombarderen!

ohnee. shit... daar zit ik zelf nu... doe toch maar niet
Oud 06-04-2003, 14:21
Blitzkrieg Bop
Citaat:
DR-ONLINE schreef op 06-04-2003 @ 11:27:
- Volgens 'teletekst' is Ali Chemicali dead!
- 12 soldaten (coalitie) zijn dood/gewond???? door friendly fire.
bijna alle Amerikaanse doden komen door ongelukjes of friendly fire... wel apart eigenlijk
Oud 06-04-2003, 20:20
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-04-2003 @ 21:28:
Integendeel, het is de harde werkelijkheid. En dan heb ik het niet over het feit dat zijn formule alleen maar werd gebruikt, maar hij was gewoon de eerste die voorstelde de nieuw uitgevonden kracht als wapen te gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2003, 22:29
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 06-04-2003 @ 21:20:
Integendeel, het is de harde werkelijkheid. En dan heb ik het niet over het feit dat zijn formule alleen maar werd gebruikt, maar hij was gewoon de eerste die voorstelde de nieuw uitgevonden kracht als wapen te gebruiken.
Bron?

Want ik ken alleen maar bronnen waarin Einstein waarschuwt voor het effect van de atoombom.
Oud 06-04-2003, 23:32
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Joostje schreef op 06-04-2003 @ 12:30:
Shit, betrapt!
Oud 07-04-2003, 00:12
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 06-04-2003 @ 21:20:
Is het niet zo dat er aan het einde van WOII duitse geleerden bezi waren et het maken van een nieuw soort wapen, ebaseerd op atoomsplitsing? Einstein merkte dit op en schreef een brief aan pres. Roosevelt waarin hij op de evaren van zo'n wapen wees. Naar aanleiding hiervan begon het Manhattan project onder leiding van Oppenheimer. De duiste geleerden waren dan de eerste die van de nieuwe techniek van atoomsplitsin ebruik aakte bij het maken van een bom.
Oud 07-04-2003, 09:42
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Laat ik hier nog kort op reageren, hoewel we wel erg afdwalen. Het waren de geleerden Szilard, Wigner en Teller die een brief, ondertekend door Einstein, aan president Roosevelt hadden geschreven waarop ze aandrongen voor het maken van de atoombom. Maar ter volledigheid dient wel gezegd te worden dat Einstein, hoewel hij niet deelnam aan de ontwikkeling ervan, de atoombom noemde als de grootste fout van zijn leven. Hij wilde koste wat kost voorkomen dat de bom op Japan zou worden geworpen. Hoewel ik uiteraard grote bewondering voor hem heb, zie ik hem desondanks, door de beslissende brief aan Roosevelt op zijn naam, als de bedenker van de atoombom. Maar hoewel hij misschien de bedenker kan worden genoemd, treft hem misschien nog het minst schuld van allemaal. Edward Teller, de vader van de waterstofbom, Enrico Fermi en Leo Szilard, die de atoombom ook echt gemaakt hadden, Robert Oppenheimer, de leider van het Manhattanproject en alle wetenschappers in Los Alamos, waar een wild feest losbarstte toen de bom bleek te werken, die vind ik allen vele malen erger.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 15:33
Gatara
Gatara is offline
Niet geheel actueel, maar toch interessant:

Iraq war was planned long in advance: Blix

MADRID (APP): The invasion of Iraq was planned a long time in advance, and the United States and Britain are not primarily concerned with finding any banned weapons of mass destruction, the chief UN weapons inspector, Hans Blix, said in an interview on Wednesday. “There is evidence that this war was planned well in advance. Sometimes this raises doubts about their attitude to the (weapons) inspections,” Blix told Spanish daily El Pais. “I now believe that finding weapons of mass destruction has been relegated, I would say, to fourth place, which is why the United States and Britain are now waging war on Iraq. Today the main aim is to change the dictatorial regime of Saddam Hussein,” he said, according to the Spanish text of the interview. Blix said US President George W. Bush had told him in October 2002 that he backed the UN’s work to verify US and British claimsthat Baghdad was developing biological, chemical and nuclear weapons. But he said he knew at the time “there were people within the Bush administration who were sceptical and who were working on engineering regime change”. By the start of March the hawks in both Washington and London were getting impatient, he added. Blix said that he thought the US might initially have believed Iraq possessed weapons of mass destruction — although its “fabrication” of evidence raised doubts about even that — but that Washington was now less convinced by its own claims. “I think the Americans started the war thinking there were some. I think they now believe less in that possibility. But I don’t know — you ask yourself a lot of questions when you see the things they did to try and demonstrate that the Iraqis had nuclear weapons, like the fake contract with Niger,” he explained. That was a reference to US allegations — later denied — that Iraq had sought to purchase uranium from the west African state of Niger. “I’m very curious to see if they do find any (weapons),” he said. Blix said the war, which on Wednesday entered its 21st day, was “a very high price to pay in terms of human lives and the destruction of a country” when the threat of weapons proliferation could have been contained by UN inspections. Attacking Iraq, Washington had sent the wrong message — that if a country did not possess biological, chemical or nuclear weapons, it risked being attacked. “The United States maintains that the war on Iraq is designed to send a signal to other countries to keep away from weapons of mass destruction.
http://www.thefrontierpost.com.pk/main2.asp#399
Oud 10-04-2003, 15:47
DR-ONLINE
DR-ONLINE is offline
- Sjiietische leider AlSayd Abdul Majeed Khoei vermoord door saddams mannen(?).
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 15:51
Gatara
Gatara is offline
Wat zou hiermee gebeuren?

Oud 10-04-2003, 16:10
DR-ONLINE
DR-ONLINE is offline
Citaat:
DR-ONLINE schreef op 10-04-2003 @ 16:47:
- Sjiietische leider AlSayd Abdul Majeed Khoei vermoord door saddams mannen(?).
http://nu.nl/news.jsp?n=132216&c=23 (hier was ik al bang voor....Al Khoei had een belangerijke positie binnen de sjiietische gemeenschap...dit zal zeker weten tot veel spanningen leiden )
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 17:31
dystopia
dystopia is offline
2 artikelen die ik tegen kwam over de economie in Irak:

Noreena Hertz: Drop Saddam's Debt
Irak: steeds armer dankzij olie

ik vond ze interessant..
Oud 11-04-2003, 17:40
Blitzkrieg Bop
jep, Noreena Hertz is zeer oke
Oud 11-04-2003, 22:13
dystopia
dystopia is offline
Ik ken haar niet, dit is het eerste artikel dat ik van haar lees. Of iig, de eerste keer dat ik me ervan bewust ben. Een goed artikel, imo.

Fake terror - The road to dictatorship
US barbarism in Iraq

Hoe het 'vrolijke irakeze volk' in scene werd gezet:
1 2 3
Oud 11-04-2003, 23:20
Martian
Martian is offline
Dys hoe kom je aan al die links, ik heb meer minutie nodig op een door Amerikanen gedomineerd forum
Oud 12-04-2003, 00:06
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Martian schreef op 12-04-2003 @ 00:20:
Dys hoe kom je aan al die links, ik heb meer minutie nodig op een door Amerikanen gedomineerd forum
Sites checken

-whatreallyhappened.org
-risq.org
-yellowtimes.org
-antenna.nl
-wereldcrisis.nl
-vredessite.nl

-google.nl
-indymedia.nl
-indymedia.org
-IRC chat
-andere fora zoals Utopia forums en GoT

Bijv. Gatara heeft hier ook wel 'ns interessante zaken gepost die een aspect belichtten waar het op een ander fora ook over ging. Soms is het Nederland vs. Engels een taalprobleem. In zo'n geval post ik of een andere bron, of ik vertaal (een (in mijn ogen belangrijk) deel).

Op sommige fora wordt meteen gezegd van 'propaganda' en blabla. Dan zeg ik iets van 'kom dan men een bron waaruit het tegendeel bewijst' - dan komt er wel een discussie

Succes!
Oud 12-04-2003, 10:03
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
dystopia schreef op 12-04-2003 @ 01:06:
-indymedia.nl
En dan fok.nl als onbetrouwbaar bestempelen. Als jij meent dat zulke sterk politiek getinte sites betrouwbaar zijn, dan kan ik nog wel polinco.net aanraden
Reageren

Regels voor berichten