Advertentie | |
|
![]() |
|
De tweede vraag is eigelijk de afgeleide bepalen van sin2x maar dit mag je dan niet doen met de kettinregel [ zoals je wel zou doen] of uitgaand van de standaardafgeleide. Je moet dus door middel van het differentie quotient het uitrekenen.
Kan het niet makkelijker uitleggen Maar bedankt voor de eerste uitleg
|
![]() |
Je hebt helemaal gelijk Floris, had een foutje gemaakt met het opschrijven van de vergelijking.
Nu heb je een vierkansvergelijking gekregen 4sin2(x) + 4 sin(x) + 1 = 0 voor sin(x) schrijven we nu x. We krijgen dan: 4x2 + 4x + 1 = 0 oftewel (2x+1)2 = 0 dux x = -0,5 Je moet nu dus uitrekenen wanneer sin(x) = -0,5 op het interval [0 tot 2pi] |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() en op [0,2pi] is sin(x) = -0,5 op x=7/6pi en x= 11/6 pi en hoe kun je trouwens zo zien dat 4x2 + 4x + 1 = (2x+1)? dat zou ik dus niet zo kunnen zien ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als je dit niet lukt dan zou ik de ABC-formule en dan kom je ook op de uitkomst |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als je begint met ontbinden, zonder factor voor de x˛, en alleen hele getallen daarna ook breuken erbij en getallen voor x˛, dan ga je dat vanzelf zien (als je er aanleg voor hebt) als je het ziet werkt het iig veel sneller dan de abc-formule ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
f(x) = sin[2x] volgens definitie geldt: f'(x) = lim[dx->0] (sin[2(x + dx)] - sin[2x]) / dx = q / dx ik heb overal dx gebruikt ipv 'delta'x natuurlijk is die niet helemaal correct, maar ik heb geen delta op m'n toetsenbord enzo q = sin[2(x + dx)] - sin[2x] q = sin[2x + 2dx] - sin[2x] q = sin[2x] * cos[2dx] + cos[2x] * sin[2dx] - sin[2x] q = sin[2x] * (cos[2dx] - 1) + cos[2x] * sin[2dx] q = sin[2x] * (cos[2dx] + cos[pi]) + cos[2x] * sin[2dx] q = sin[2x] * (2 * cos[˝ * (2dx + pi)] * cos[˝ * (2dx - pi)]) + cos[2x] * sin[2dx] q = sin[2x] * 2 * cos[dx + ˝pi] * cos[dx - ˝pi] + cos[2x] * sin[2dx] q = sin[2x] * 2 * -sin[dx] * sin[dx] + cos[2x] * sin[2dx] q = -2 * sin˛[dx] * sin[2x] + cos[2x] * sin[2dx] Maak gebruik van de standaardlimiet: lim[a->0] sin[a] / a = 1 f'(x) = lim[dx->0] q / dx f'(x) = lim[dx->0] -2 * (sin[dx] / dx) * sin[dx] * sin[2x] + lim[dx->0] cos[2x] * 2 * (sin[2dx] / 2dx) f'(x) = -2 * 1 * sin[0] * sin[2x] + cos[2x] * 2 * 1 f'(x) = 0 + 2*cos[2x] f'(x) = 2*cos[2x] |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
- (a+b)(a-b)=a2-b2 - (a+b)2=a2+2*a*b+b2 - (a-b)2=a2-2*a*b+b2. Naast deze 3 merkwaardige produkten is er ook nog de formule (a+p)(a+q)=a2+(p+q)a+p*q. Door de hier vermelde formules van rechts naar links te lezen vind je de formules voor ontbinding in factoren. Bij de laatstgenoemde formule geeft dat een ontbinding in factoren volgens de zogenaamde produkt-som methode.
Laatst gewijzigd op 29-04-2003 om 21:16. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Wiskunde A en B XX_X_XX | 54 | 24-01-2006 14:35 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Goniometrie Porcelain | 13 | 05-06-2005 17:38 | |
Klein vraagje mbt goniometrische vergelijkingen.. Upior | 2 | 13-01-2005 20:12 | |
GEZOCHT: informatie over wiskundige formules (vergelijkingen) IvoS | 2 | 31-01-2002 19:22 | |
goniometrische vergelijkingen tush | 2 | 16-11-2001 19:24 | |
grrr. ik haat goniometrische vergelijkingen Verwijderd | 0 | 22-04-2001 12:46 |