Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2003, 17:58
DjTiesto
DjTiesto is offline
Wat vinden jullie ervan?
Ik vind het een goed plan. Als je kijkt naar Amerika die mensen weer meer en langer als ons. Verder is het beter voor de economie. Ik vind dan niet dat de lonen omlaag gaan, dus de lonen moeten gelijk blijven en 'gewoon 40 uur werken'
Oud 16-06-2003, 18:06
Vince_007
Vince_007 is offline
1) het kan misschien goed zijn voor de economie, maar niet enkel de vakbonden maar ook de werknemers gaan hier zwaar tegen protesteren, vooral als je de lonen op hetzelfde niveau houdt. Mensen gaan dan gewoon niet meer willen werken.

2)Heb je eens goed naar Amerika gekeken? Die mensen ontbijten niet meer samen, zitten niet meer samen voor de televisie.... dus mijn standpunt : het aantal uren behouden voor meer gezinsleven!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 20:24
Verwijderd
Het is onnodig. Mensen meer later werken terwijl de loonkosten moeten dalen. Vind je het gek dat de bonden het hebben afgedaan als een lachertje. Ook in de Tweede Kamer is het met hoongelach ontvangen. Dat gaat dus niet gebeuren en hoeft ook niet te gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 20:33
Isa
Isa is offline
Ik zou willen dat mensen zo werkten als heel vroeger.
maar daarvoor moeten we eerst van die mentaliteit af, dwang is slechts energieopslurpend.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 20:39
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
DjTiesto schreef op 16-06-2003 @ 18:58:
Als je kijkt naar Amerika die mensen weer meer en langer als ons.
Hoezo moeten we steeds meer op een Amerikaanse samenleving lijken?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 21:32
DjTiesto
DjTiesto is offline
Daarmee wil ik zeggen dat we minder werken dan de meeste landen. Maar aan de ene kant kun je dan ook niet meer veel bij je familie zijn. Netzoals in New York, nou daar hebben de mensen een haast.
Maar als zo de economie weer uit het slop komt vind ik dat we de 40 uurige werkweer voor een bepaalde tijd in moeten voeren.
Oud 16-06-2003, 21:35
Joostje
Joostje is offline
rekensommetje:

een bedrijf heeft 1000 manuur in de week nodig

bij een 36 urige werkweek is dat 1000:36 = 27,7 banen
bij een 40 urige werkweek is dat 1000:40 = 25 banen

Wanneer worden er dus banen geschapen?
Oud 17-06-2003, 12:39
geen punt.
geen punt. is offline
Psies Joost, de werkweek verlengen is het stomste wat men op dit moment kan doen.
Oud 17-06-2003, 13:08
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
meelman schreef op 17-06-2003 @ 13:39:
Psies Joost, de werkweek verlengen is het stomste wat men op dit moment kan doen.
Zelfs een conservatief liberaaltje is ertegen
Oud 17-06-2003, 14:06
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Joostje schreef op 17-06-2003 @ 14:08:
vind ik goed van hem, idd om een 40 urige werkweek schrap je in verhoudingen duizenden banen in Nederland (en vooral NU is het heel dom en asociaal met de enorme hoge werkloosheid) Banen waarin mensen geld verdienen voor hun gezin, brood en een dak boven het hoofd.

Laatst gewijzigd op 17-06-2003 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 14:29
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Ik ben in principe voor het invoeren van een 40-urige werkweek, maar niet in de huidige economische situatie. Door de invoering van een langere werkweek daalt het aantal banen namelijk. Als we het echter in zouden voeren op het moment dat er een tekort aan arbeidskrachten bestaat, zoals rond het jaar 2000 het geval is verbetert onze concurrentiepositie, doordat de loonkosten per uur lager worden. Bovendien is 40 uur per week werken in veel banen best mogelijk. Ikzelf werk op het moment 40 uur per week (ma-vr 7.00 uur tot 16.15 uur met 1 uur per dag pauze) in de tuinbouw. Dat is best te doen, terwijl het vrij zwaar werk is (temperaturen tussen 30 en 35 graden Celsius, veel bukken en tillen, staand werk). Voor bepaalde beroepen, zoals stratenmakers lijkt me, gezien het feit dat het erg zwaar werk is, geen goed idee om de 40-urige werkweek in te voeren, maar voor veel beroepen wel.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 16-06-2003 @ 22:35:
rekensommetje:

een bedrijf heeft 1000 manuur in de week nodig

bij een 36 urige werkweek is dat 1000:36 = 27,7 banen
bij een 40 urige werkweek is dat 1000:40 = 25 banen

Wanneer worden er dus banen geschapen?
Precies wat ik wilde zeggen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 15:37
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Wat vinden jullie ervan?
Ik vind het een goed plan. Als je kijkt naar Amerika die mensen weer meer en langer als ons. Verder is het beter voor de economie. Ik vind dan niet dat de lonen omlaag gaan, dus de lonen moeten gelijk blijven en 'gewoon 40 uur werken'
De Amerikaanse economie staat er momenteel niet beter voor dan de Nederlandse, zo niet slechter. En dat is ook eigenlijk de laatste 20 jaar nooit anders geweest. Dus een paar uurtjes extra werk zullen de economie niet per definitie op een hoger niveau helpen. Daarbij kost een 40-urige werkweek alleen maar banen, zoals Joostje al aangaf.
Oud 17-06-2003, 19:57
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Wat vinden jullie ervan?
Ik weet het niet. Op die manier zou de werkloosheid stijgen; er is voor minder mensen ruimte om een baan te hebben. Aan de andere kant, overwerk is ook duur betaalt. Wat dat betreft zou het misschien niet zo'n slechte maatregel zijn. Heel veel mensen werken immers al 40 of meer uur per week - niet overdreven veel eigenlijk - en krijgen voor een aantal uur een hoger loon betaald, onder het mom van overwerk.
Het is maar de vraag of een hogere productie wel wenselijk is. Bovendien, zal de productie wel omhoog gaan, of wordt er meer loon betaald, maar denken werknemers dat ze wel iets rustiger aan kunnen doen omdat ze toch langer de tijd hebben? Waar zouden de extra producten heen moeten. In de meeste landen is de economie nu niet zo denderend, dus je blijft zitten met teveel producten, lagere prijzen, minder winst..
Neh, ik denk dat de werkweek zoals we die nu hebben toch wel het meest voldoet aan de eisen.
Oud 17-06-2003, 20:34
waaromniet?
waaromniet? is offline
Zoals hierboven al gezegd, in de tijd van een overschot aan werk en een tekort aan werknemers zou het absoluut een bespreekbaar alternatief zijn, nu niet. Verder moet men niet vergeten dat er genoeg mensen zijn die 40 uur per week werken, en tenslotte dat de meeste mensen die minder werken daar ook voor ingeleverd hebben toen ze minder zijn gaan werken. Zou asociaal zijn om ze nu en in koopkracht er op achteruit te laten gaan, én meer te gaan laten werken.
Oud 19-06-2003, 15:57
geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Joostje schreef op 17-06-2003 @ 14:08:
Uhm, wat is daar zo bijzonder aan? Het zijn juist de klassieke liberalen die uitgaan van de vrije markt en van de structuurkant van de arbeidsmarkt. Het kabinet, ook conservatief liberaal, is er ook tegen bovendien...
Oud 19-06-2003, 18:10
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
meelman schreef op 19-06-2003 @ 16:57:
Uhm, wat is daar zo bijzonder aan? Het zijn juist de klassieke liberalen die uitgaan van de vrije markt en van de structuurkant van de arbeidsmarkt. Het kabinet, ook conservatief liberaal, is er ook tegen bovendien...
Ik dacht dat liberalen juist voor uitbreiding van bevoegdheden en mogelijkheden van het bedrijfsleven waren?
Oud 19-06-2003, 21:09
DjTiesto
DjTiesto is offline
Citaat:
duyvel schreef op 17-06-2003 @ 16:37:
De Amerikaanse economie staat er momenteel niet beter voor dan de Nederlandse, zo niet slechter. En dat is ook eigenlijk de laatste 20 jaar nooit anders geweest. Dus een paar uurtjes extra werk zullen de economie niet per definitie op een hoger niveau helpen. Daarbij kost een 40-urige werkweek alleen maar banen, zoals Joostje al aangaf.
De Amerikaanse economie verbetert zich op dit moment en als het in Amerika goed gaat dan komt Europa er wel achteraan.
Hoe meer er gewerkt word, hoe beter het voor de economie is.
Oud 19-06-2003, 21:12
NN
NN is offline
Als de werkloosheid toeneemt moeten de werkzame mensen niet nog meer gaan werken aangezien dat de banengroei nog verder in de negatieve cijfers zakt. Maar er is vast wel iemand in Bak Ellende-II die hier een leuke proefballon over heeft.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 22:03
Verwijderd
Euh, 40 uur? Dat is toch normaal? ?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 22:31
Verwijderd
Citaat:
sweetsterretje schreef op 19-06-2003 @ 23:03:
Euh, 40 uur? Dat is toch normaal? ?
38
Met citaat reageren
Oud 20-06-2003, 08:03
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 19-06-2003 @ 23:31:
38
36?
Oud 21-06-2003, 03:31
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Joostje schreef op 20-06-2003 @ 09:03:
36?
Afhankelijk van waar je werkt?
Oud 21-06-2003, 13:25
geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Joostje schreef op 19-06-2003 @ 19:10:
Ik dacht dat liberalen juist voor uitbreiding van bevoegdheden en mogelijkheden van het bedrijfsleven waren?
Zo min mogelijk invloed van de overheid. Dat houdt dus in dat bedrijven dat zelf mogen bepalen en dus niet dat er van bovenaf een werkweek van 40 uur geregeld moet zijn. Bovendien moet de vrije markt haar werk doen en dat werkt niet als er geen vraag is naar arbeid, doordat men al aan de productiecapaciteit zit.
Oud 21-06-2003, 14:08
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Wat vinden jullie ervan?
In Amerika moet je als werknemer wel 3 werkgevers hebben om de hoofd boven water te houden, tevens is een 40 urige werkweek aantrekkelijk voor de baas want er wordt ook vaak overgewerkt en als ze de werkweek verlengen hoeft de baas zijn werknemers minder te betalen aan overwerkuren, ze zijn sluw die ondernemers
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2003, 10:40
Verwijderd
ik ga voor een 28 urigen werkweek dat is dus 35,71 banen dus minderwerkelozen en meer vrijetijd voor het gezin.

Groeten,
the marshall
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 10:44
@pie
@pie is offline
kijk eens niet naar 'het aantal benodigde banen' maar naar de hoeveelheid verzet werk.. als iedereen uit z'n neus blijft eten met zn 36-urige werkweek terwijl het in azië heel normaal is om langer te werken (en echt niet alleen fabrieksarbeiders ofzo!) dan weet ik wel waar we aan het eind van de eeuw zijn: werkeloosheid op een dieptepunt omdat de wereldeconomie zich in azië nestelt.. daar heerst een echte 24-uurs economie die veel betrouwbaarder is dan onze 8-tot-5 mentaliteit...

het is maar net in welke periode je denkt...

ps: het tekort aan werk komt voor een groot deel door de hoge loonkosten en belastingen, niemand wil in nederland investeren omdat dat 3 keer zo duur is als in azië.. go zorgstaat!

Laatst gewijzigd op 26-06-2003 om 10:49.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 12:53
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
@pie schreef op 26-06-2003 @ 11:44:
kijk eens niet naar 'het aantal benodigde banen' maar naar de hoeveelheid verzet werk.. als iedereen uit z'n neus blijft eten met zn 36-urige werkweek terwijl het in azië heel normaal is om langer te werken (en echt niet alleen fabrieksarbeiders ofzo!) dan weet ik wel waar we aan het eind van de eeuw zijn: werkeloosheid op een dieptepunt omdat de wereldeconomie zich in azië nestelt.. daar heerst een echte 24-uurs economie die veel betrouwbaarder is dan onze 8-tot-5 mentaliteit...

enig idee hoe overspannen die jappen zijn?

het is maar net in welke periode je denkt...

ps: het tekort aan werk komt voor een groot deel door de hoge loonkosten en belastingen, niemand wil in nederland investeren omdat dat 3 keer zo duur is als in azië.. go zorgstaat!
Ironisch dat landen in azie die ook eenverzorgingsstaat hebben in azie juisthet hardst zijn gegroeid:
Japan
Zuid-Korea
Taiwan
Oud 26-06-2003, 12:55
Martian
Martian is offline
Citaat:
De beste methode om ons zelfmoordpeil op Japans niveau te brengen
Oud 26-06-2003, 13:04
Verwijderd
Citaat:

en als we hun wel achterna gaan leven we over 100 jaar alleen nog maar voor het bedrijf.

degenen die voor een 40 urige werkweek voor minder geld zijn, hebben een gebrek aan mensenkennis.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 18:47
@pie
@pie is offline
Citaat:
Joostje schreef op 26-06-2003 @ 13:53:
Ironisch dat landen in azie die ook eenverzorgingsstaat hebben in azie juisthet hardst zijn gegroeid:
Japan
Zuid-Korea
Taiwan
klopt, maar toevallig hebben ze daar dus een compleet andere mentaliteit.. kwaliteit (lees: effectieve uren) boven kwantiteit (lees: tijd)..

en de persoon die denkt dat ie ergens op deze aardkloot evenveel krijgt voor het beetje dat ie in nederland doet heeft misschien geen gebrek aan mensenkennis (huh?) maar wel aan realiteitszin
Oud 26-06-2003, 19:56
Verwijderd
Citaat:
@pie schreef op 26-06-2003 @ 19:47:
klopt, maar toevallig hebben ze daar dus een compleet andere mentaliteit.. kwaliteit (lees: effectieve uren) boven kwantiteit (lees: tijd)..

en de persoon die denkt dat ie ergens op deze aardkloot evenveel krijgt voor het beetje dat ie in nederland doet heeft misschien geen gebrek aan mensenkennis (huh?) maar wel aan realiteitszin
ik doeld dus op het feit dat 90% van de werknemers daar tegen zijn
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 21:21
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
@pie schreef op 26-06-2003 @ 19:47:

dude, punt 1)
in de welvarende aziatische landen gaan de arbeidslonen ook flink omhoog
2) als de cultuur daar veel beter voor hetwerk is ( het tegengestelde werd juist beweerd door de belangrijkste socioloog van de vorige eeuw, Max Weber), waarom groeien dan juist die economien met een verzorgingsstaat het hardst?
Reageren

Regels voor berichten