Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben in principe voor het invoeren van een 40-urige werkweek, maar niet in de huidige economische situatie. Door de invoering van een langere werkweek daalt het aantal banen namelijk. Als we het echter in zouden voeren op het moment dat er een tekort aan arbeidskrachten bestaat, zoals rond het jaar 2000 het geval is verbetert onze concurrentiepositie, doordat de loonkosten per uur lager worden. Bovendien is 40 uur per week werken in veel banen best mogelijk. Ikzelf werk op het moment 40 uur per week (ma-vr 7.00 uur tot 16.15 uur met 1 uur per dag pauze) in de tuinbouw. Dat is best te doen, terwijl het vrij zwaar werk is (temperaturen tussen 30 en 35 graden Celsius, veel bukken en tillen, staand werk). Voor bepaalde beroepen, zoals stratenmakers lijkt me, gezien het feit dat het erg zwaar werk is, geen goed idee om de 40-urige werkweek in te voeren, maar voor veel beroepen wel.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het is maar de vraag of een hogere productie wel wenselijk is. Bovendien, zal de productie wel omhoog gaan, of wordt er meer loon betaald, maar denken werknemers dat ze wel iets rustiger aan kunnen doen omdat ze toch langer de tijd hebben? Waar zouden de extra producten heen moeten. In de meeste landen is de economie nu niet zo denderend, dus je blijft zitten met teveel producten, lagere prijzen, minder winst.. Neh, ik denk dat de werkweek zoals we die nu hebben toch wel het meest voldoet aan de eisen.
|
![]() |
Zoals hierboven al gezegd, in de tijd van een overschot aan werk en een tekort aan werknemers zou het absoluut een bespreekbaar alternatief zijn, nu niet. Verder moet men niet vergeten dat er genoeg mensen zijn die 40 uur per week werken, en tenslotte dat de meeste mensen die minder werken daar ook voor ingeleverd hebben toen ze minder zijn gaan werken. Zou asociaal zijn om ze nu en in koopkracht er op achteruit te laten gaan, én meer te gaan laten werken.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Hoe meer er gewerkt word, hoe beter het voor de economie is.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
kijk eens niet naar 'het aantal benodigde banen' maar naar de hoeveelheid verzet werk.. als iedereen uit z'n neus blijft eten met zn 36-urige werkweek terwijl het in azië heel normaal is om langer te werken (en echt niet alleen fabrieksarbeiders ofzo!) dan weet ik wel waar we aan het eind van de eeuw zijn: werkeloosheid op een dieptepunt omdat de wereldeconomie zich in azië nestelt.. daar heerst een echte 24-uurs economie die veel betrouwbaarder is dan onze 8-tot-5 mentaliteit...
het is maar net in welke periode je denkt... ps: het tekort aan werk komt voor een groot deel door de hoge loonkosten en belastingen, niemand wil in nederland investeren omdat dat 3 keer zo duur is als in azië.. go zorgstaat!
Laatst gewijzigd op 26-06-2003 om 10:49. |
![]() |
||
Citaat:
Japan Zuid-Korea Taiwan
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
degenen die voor een 40 urige werkweek voor minder geld zijn, hebben een gebrek aan mensenkennis. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en de persoon die denkt dat ie ergens op deze aardkloot evenveel krijgt voor het beetje dat ie in nederland doet heeft misschien geen gebrek aan mensenkennis (huh?) maar wel aan realiteitszin
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
in de welvarende aziatische landen gaan de arbeidslonen ook flink omhoog 2) als de cultuur daar veel beter voor hetwerk is ( het tegengestelde werd juist beweerd door de belangrijkste socioloog van de vorige eeuw, Max Weber), waarom groeien dan juist die economien met een verzorgingsstaat het hardst?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Minimumloon Balance | 12 | 19-09-2006 08:58 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Staking Zaterdag 2 Oktober Pierreke | 218 | 19-10-2004 11:17 | |
Werk, Geld & Recht |
Studenten die klagen over geldnood zijn luie flikkers M@niac | 85 | 04-06-2003 09:32 | |
De Kantine |
Recht op ADV bij 20-urige werkweek? Mara | 3 | 23-10-2002 22:05 |