Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2003, 23:47
Verwijderd
Buiten het Nederlands, in welke talen schrijven jullie nog? Engels zal wel veel voorkomen, maar Frans, Duits? Zelf ben ik niet goed in het beoordelen van Engels, ook niet in het schrijven, ik heb geen gevoel met die taal, alhoewel ik ze graag spreek en schrijf. Frans daarentegen werk ik graag mee in gedichten, ook al vind ik het vreselijk om de taal te leren. Duits heb ik nog niet geprobeerd, Latijn al wel.
Wat ik ook vaak doe, een woord of een zin in een andere taal invoegen om nog beter een gevoel te vinden, om omdat het gewoon in het gedicht hoort (zoek maar op Vivre Sans Vous als je een voorbeeld zoekt).

Ik ben benieuwd, ook naar de moeilijkheden die jullie tegenkomen en hoe jullie te werk gaan (bedenken in het Nederlands en dan vertalen of in de taal zelf denken).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2003, 00:13
sublime
sublime is offline
ik heb weleens pogingen gedaan in het duits, frans ben ik heel slecht in, maar zou ik wel graag meer willen gebruiken.

en ind engels natuurlijk.

maar toch vind ik nls vaak het beste, omdat je de woorden in het nls toch wat meer eigen bent en daardoor kun je imo toch persoonlijker schrijven.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 09:28
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Engels wel eens geprobeerd, maar ik beheers die grammatica niet. Het komt grotendeels in het engels in mijn hoofd en soms vertaal ik nederlandse woorden. Overigens heb ik enkel een keer een engels gedicht gemaakt. Duits zou ik ooit nog wel eens kunnen proberen, aan Frans begin ik zowiezo niet.
Oud 26-07-2003, 09:38
Verwijderd
Engels probeer ik wel eens, maar mijn Engels is te slecht, dan schrijf ik de helft van de woorden verkeerd, de grammatica klopt niet, de zinsbouw klopt niet, enz.

Toen ik nog Duits studeerde, heb ik het wel eens in het Duits geprobeerd, dat ging iig beter dan in het Engels. Toen had ik ook heel erg dat ik in het Duits soms beter kon zeggen wat ik bedoelde wat ik bedoelde ed...en sowieso, in het Duits kan je soms dingen korter zeggen (Geschwister (ook vast fout geschreven, maar doet er even niet toe, 't gaat om het voorbeeld ), is wel makkelijk.

Frans kan ik helemaal niet (op dingen als 'Je ne se pas' en 'Je ne comprais pas' (vast fout geschreven, maar goed) na dan ), dat heb ik nog nooit geprobeerd dus en dat zal ik ook nooit doen ook.

Als ik in een andere taal een gedicht schrijf/probeer te schrijven, dan doe ik dat niet eerst in het Nederlands en dan vertalen, dat werkt niet en dan krijg je ook te geforceerde zinnen over het algemeen. Als ik het in een andere taal doe/probeer, dan is dat omdat de zinnen in die taal in m'n hoofd schieten.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 13:46
lovetear
lovetear is offline
Ik kan alleen maar Nederlands en een klein beetje Engels. Waarom zou je dichten in een taal die je niet goed beheerst?
Oud 26-07-2003, 14:44
S. Swaenenburgh
S. Swaenenburgh is offline
Bijvoorbeeld omdat Nederlands een lelijke taal is.. vergeleken met Frans/Spaans ofzo
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 14:50
Slashy
Slashy is offline
Ik dicht liever in het Engels. Het voelt gewoon beter.

In het Nederlands vind ik alles snel cliché en simpel klinken. Ik weet 't, niet een fantastisch argument, maar zo voelt het nou eenmaal. Ook voelt het voor mij een stuk mysterieuzer, anoniemer om in het Engels te schrijven. Kan het niet echt beter onder woorden brengen. (Misschien in het Engels proberen . . . )
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 16:47
Halogeen
Halogeen is offline
Ik heb het wel eens in het Duits geprobeerd (leent zich erg goed voor romantische gedichten... ) en in het Latijn. Ehm... Duits gaatnog wel, maar Latijn... Duurde 3 uur voordat ik de woorden had en moest toen nog grammaticaal de zaken regelen. haha, dat heb ik maar opgegeven.
Oud 27-07-2003, 10:14
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Slashy schreef op 26-07-2003 @ 15:50:
In het Nederlands vind ik alles snel cliché en simpel klinken. Ik weet 't, niet een fantastisch argument, maar zo voelt het nou eenmaal. Ook voelt het voor mij een stuk mysterieuzer, anoniemer om in het Engels te schrijven. Kan het niet echt beter onder woorden brengen. (Misschien in het Engels proberen . . . )
Getuigd mijns inziens een beetje van een beperkte kennis van het Nederlands. In het Nederlands kun je de meest waanzinnige dingen schrijven, weet je. Ik dicht ook bij voorkeur in het Nederlands. Het is waar dat het Engels soms wat grandeur en mysterie toevoegt, maar dat is alleen maar een illusie onder Nederlanders. Engelse gedichten komen juist vaak kort, simpel en kinderachtig over, of puberaal.

Engels dichten doe ik weleens, maar ben er niet trots op. Duits, niet geprobeerd, ik ken amper Duits. Frans wel een keer, maar dat was banaal en simpel en achterlijk, kwam alleen doordat ik een zinnetje in mijn hoofd had (le temps perdu).

Nederlands leent zich voor alle nuances en details, er zal best een stukje chauvinisme inzitten, maar dat mag een ander me vertellen.
Oud 27-07-2003, 10:15
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 26-07-2003 @ 17:47:
...en in het Latijn. Ehm... Duits gaatnog wel, maar Latijn... Duurde 3 uur voordat ik de woorden had en moest toen nog grammaticaal de zaken regelen.
Dat is dus uitermate uit de kunst stom hè. Je moet gewoon schrijven en niet gaan zitten puzzelen.
Oud 27-07-2003, 13:02
Mabo
Mabo is offline
Zelfs Engels doe ik al niet veel, en heb nog slechts eenmaal een nog niet erg succesvol uitstapje gemaakt naar Duits en Frans. Wellicht in de toekosmt een herkansing..
Oud 27-07-2003, 23:26
Verwijderd
Citaat:
lovetear schreef op 26-07-2003 @ 14:46:
Ik kan alleen maar Nederlands en een klein beetje Engels. Waarom zou je dichten in een taal die je niet goed beheerst?
Er zijn mensen die meer talen beheersen.
En er zijn zelfs mensen die zelfs hun Nederlands niet eens beheersen.

En Leonoor, idd, in een andere taal kun je soms dingen korter zeggen, zo heb ik nog altijd niet het juiste Nederlandse equivalent gevonden voor Überhaupt.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 01:04
Slashy
Slashy is offline
Citaat:
tacidvs schreef op 27-07-2003 @ 11:14:
Getuigd mijns inziens een beetje van een beperkte kennis van het Nederlands.
Nee hoor, mijn Nederlands is prima.

Citaat:
Engelse gedichten komen juist vaak kort, simpel en kinderachtig over, of puberaal.
Dan heb jij zeker nooit iets van Sylvia Plath gelezen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 09:18
tacidvs
tacidvs is offline
Engelse gedichten van mensen die hier hun schrijfsels laten zien.
Oud 28-07-2003, 09:30
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 28-07-2003 @ 00:26:
En Leonoor, idd, in een andere taal kun je soms dingen korter zeggen, zo heb ik nog altijd niet het juiste Nederlandse equivalent gevonden voor Überhaupt.
überhaupt is ook een Nederlands woord.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-07-2003 @ 10:30:
überhaupt is ook een Nederlands woord.
Klopt, maar toch... ach je snapt wel wat ik bedoel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten