Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2003, 15:09
simsalabim
simsalabim is offline
Hoi,

Mijn moeder werkt vaak hele dagen en het leek mij wel leuk om dan een keer eten te maken. Piepers bakken kan ik wel. En schnitzel bakken ook.
Maar hoe bereid je de sla?

Wij maken het volgens mij met mayonaise als saus. En ei enz erdoorheen. Maar was ik dan eerst de sla, en dan bladeren loshalen en in stukjes snijden?
Oud 07-07-2003, 15:58
Cola_Light
Cola_Light is offline
Eerst bladeren loshalen en in stukjes snijden, daarna afspoelen. Als dressing kun je beter olijflolie en azijn nemen. Dat is beter (en lekkerder) dan die vettige mayonaise. Daar wordt je alleen maar dik van en krijg je pukkels van. En dan lekker een tomaatje, stukje komkommer en een eitje als je wilt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 16:08
Brown eye
Brown eye is offline
Citaat:
Cola_Light schreef op 07-07-2003 @ 16:58:
Eerst bladeren loshalen en in stukjes snijden, daarna afspoelen. Als dressing kun je beter olijflolie en azijn nemen. Dat is beter (en lekkerder) dan die vettige mayonaise. Daar wordt je alleen maar dik van en krijg je pukkels van. En dan lekker een tomaatje, stukje komkommer en een eitje als je wilt.
Helemaal !!
Oud 07-07-2003, 16:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
simsalabim schreef op 07-07-2003 @ 16:09:
Hoi,

Mijn moeder werkt vaak hele dagen en het leek mij wel leuk om dan een keer eten te maken. Piepers bakken kan ik wel. En schnitzel bakken ook.
Maar hoe bereid je de sla?

Wij maken het volgens mij met mayonaise als saus. En ei enz erdoorheen. Maar was ik dan eerst de sla, en dan bladeren loshalen en in stukjes snijden?
Leuk idee , je moet idd eerst alle bladeren loshalen, de buitenste weggooien, dan afspoelen en in stukjes snijden. Dan kan je er een sausje overdoen. Dat kan met olie en azijn, of met mayonaise (de slanke variant hiervan is slasaus, dat kan ook). Je kan ook kant en klare sladressing nemen. Verder een eitje koken en af laten koelen en in stukjes erover doen. Je kan er ook nog van die gehalveerde (mini) tomaatjes doorheen doen of blokjes komkommer of paprika.
Oud 07-07-2003, 21:30
mandarijn
mandarijn is offline
alleen ijsbergsla moet je snijden
gewone 'krop sla' kan je beter scheuren
en dan in een bak/slaschoonmaakding/afwasbak doen met water en zout (dat maakt schoon)

sladressing (zoals ik hem lekker vind):
-azijn
-olie
-ui
-mosterd
-peper
-zout
Oud 07-07-2003, 22:06
Ninnoc
Ninnoc is offline
geen saus op mijn sla, dat vind ik enorm ranzig, sla hoort knapperig niet ondar allemaal saus.

ijsbergsla, buitenste blaadjes erag, snijden, het middelste eruit (het geelere gedeelte, dat is minder lekker), blokjes feta erdoor, tomaat, rode paprika, groene en zwarte olijven en blikje tonijn

lekker doch simpel

Laatst gewijzigd op 07-07-2003 om 22:10.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 15:24
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
je gaat naar de Albert Heijn je gaat kijken bij de gekoelde groente dan zie je allemaal soorten sla, dan neem je de bos sla ofzo ( het lijkt op normale blaadjes ) dan koop je ook nog 3 tomaten en 1 komkommer en feta en olijven en olijf-olie.
dan ga je naar huis dan pak je een kom gooi je de sla in en dan snij je de tomaten en komkommer en dan doe je die erbij, beetje husselen en dan olijfolie en olijven en feta kaas erbij weer husselen en dat kun je lekker eten bij Pasta of wat dan ook
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 15:26
miss Elise
miss Elise is offline
als ikke sla maak dan gooi ikke alles dr doorheen waar ikke dan zin in heb
tis altijd lekker
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 15:27
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
Citaat:
miss Elise schreef op 08-07-2003 @ 16:26:
als ikke sla maak dan gooi ikke alles dr doorheen waar ikke dan zin in heb
tis altijd lekker
ja en wat gooit "ikke" er dan door heen
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 15:35
neeltje
neeltje is offline
je het boter sla, en je hebt ijsbergsla... en nog veel meer maar ik zou het maar bij deze twee houden

ijsbergsla hoef je niet te wassen, je kan hem door midden snijden en het bitterste stukje er uit snijden, verder snijdje de sla verder in reepjes en doet het in een bak

boter sla pluk je gewoon de blaadjes af, op een gegeven moment worden de blaadjes geel, die zijn niet zo lekker, die kan je ook beter weggooien. Verder moet je de sla nog wassen want er zit nog zand en zo tussen. Laten uitlekken, in sla centrifuge (he hoe schrijf je dat?) en daarna gewoon in bak doen.

Verder kan je de sla aankleden met wat je lekker vind:
-tomaat,
-komkommer,
-feta
-pijnboompitjes bakken,
-uien
-paprika
-gekookt ei
enz.

Verder is de dressing van groot belang Je kan een basis van olie (2/3), azijn (1/3) en mosterd + mayo nemen plus nog peper en zout, evt, schepje suiker als je hem te zuur vind.

Je kan ook iets met kwark, of yoghert als basis nemen, en daar gooi je nog wat ingredienten bij die ik hierboven heb genoemd.
Wat ik persoonlijk ook lekker vind is knoflook in je dressing, maar daar van stink je wel uit je bek. En bieslook is ook lekker.

Veel succes
Oud 08-07-2003, 17:18
AlopiA
AlopiA is offline
een erg lekkere dressing is ook wel:
- knoflook(poeder)
- mayonaise
- beetje aanlengen met water

of:

- mayonaise
- uitjesdressing
- aanlengen met water

de eerste is een beetje pittig, de tweede gewoon erg lekker

hoe je de sla moet bereiden staat al uitgelegd
Oud 09-07-2003, 10:51
Nieni
Nieni is offline
Citaat:
neeltje schreef op 08-07-2003 @ 16:35:

ijsbergsla hoef je niet te wassen

Als ik sla maak, snijd ik de (ijsberg)sla in reepjes en daarna ga ik het pas wassen. (meestal 2x wassen) De volgorde van eerst wassen of later pas maakt toch niets uit??
Azijn, olijfolie en balsemico in slabak doen en door elkaar roeren + beetje zout en peper. Soms gedroogde tomaatjes erdoor of van die kleine tomaatjes en komkommer.
Reepjes sla bij de 'saus' doen in kleine beetjes zodat de saus helemaal opgenomen wordt door de sla.
Klaar.
Oud 09-07-2003, 11:14
Boogie
Boogie is offline
Een beetje slasaus in combinatie met wat ketchup is ook erg lekker door de sla. En uiteraard tomaat, komkommer, augurk, ui, ei etc.
Oud 09-07-2003, 11:25
neeltje
neeltje is offline
Citaat:
Nieni schreef op 09-07-2003 @ 11:51:

Als ik sla maak, snijd ik de (ijsberg)sla in reepjes en daarna ga ik het pas wassen. (meestal 2x wassen) De volgorde van eerst wassen of later pas maakt toch niets uit??
Azijn, olijfolie en balsemico in slabak doen en door elkaar roeren + beetje zout en peper. Soms gedroogde tomaatjes erdoor of van die kleine tomaatjes en komkommer.
Reepjes sla bij de 'saus' doen in kleine beetjes zodat de saus helemaal opgenomen wordt door de sla.
Klaar.
\

Nee, ijsbersla hoef je niet persee te wassen....de sla zit zo dicht op elkaar, kan geen beest of zand bijkomen, alleen als je vuiligheid ziet zitten was ik het...
Reageren

Regels voor berichten