Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-12-2006, 17:02
dennis018
dennis018 is offline
Weet iemand miss hoe ongezond een broodje doner is (groot broodje met sla/tomaat/komkommer en VEEL vlees met VEEL knoflooksaus en sambal)??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-12-2006, 19:24
MTpower
MTpower is offline
Wat boeit dat nou?
Eet het gewoon niet te vaak.
Oud 26-12-2006, 19:51
Verwijderd
voor sommige mensen boeit dat wel..
Het broodje is trouwens niet echt gezond, hetzelfde ong. qua calorieën als een ''broodje gezond''
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 19:58
Miracle
Miracle is offline
Nah, dat ligt er aan wat je onder broodje gezond verstaat. De saus maakt het erg ongezond en dat zit lang niet altijd op een broodje gezond.
Oud 26-12-2006, 20:09
Ivo
Ivo is offline
Gezond of ongezond heeft weinig te maken met het aantal calorien. Een broodje gezond zoals ze dat bij ons op school verkopen (een half stokbrood) zal flink wat calorien bevatten. Maar het bevat ook veel vitaminen en weinig vetten (zit geen saus op, alleen een beetje boter). Een broodje Doner kan misschien wel minder calorien bevatten, maar zeker als je er veel saus bij neemt is de hoeveelheid vetten nogal hoog. Bovendien heb je ook niet zo heel veel eiwitten nodig op een dag. En dat beetje groente is leuk, maar voldoet zeker niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Voor een keertje is overigens bijna niets echt ongezond, dat kan het menselijk lichaam prima verwerken zonder enige (blijvende) schade. Als je dagelijks een vette hap eet moet je je natuurlijk wel af gaan vragen of je wel gezond bezig bent.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 23:07
Verwijderd
Het is 4,13 ongezond.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 23:17
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Ivo schreef op 26-12-2006 @ 21:09 :
Gezond of ongezond heeft weinig te maken met het aantal calorien. Een broodje gezond zoals ze dat bij ons op school verkopen (een half stokbrood) zal flink wat calorien bevatten. Maar het bevat ook veel vitaminen en weinig vetten (zit geen saus op, alleen een beetje boter). Een broodje Doner kan misschien wel minder calorien bevatten, maar zeker als je er veel saus bij neemt is de hoeveelheid vetten nogal hoog. Bovendien heb je ook niet zo heel veel eiwitten nodig op een dag. En dat beetje groente is leuk, maar voldoet zeker niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Voor een keertje is overigens bijna niets echt ongezond, dat kan het menselijk lichaam prima verwerken zonder enige (blijvende) schade. Als je dagelijks een vette hap eet moet je je natuurlijk wel af gaan vragen of je wel gezond bezig bent.
maar als je nu een broodje doner als lunch neemt?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 06:07
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
dennis018 schreef op 27-12-2006 @ 00:17 :
Dan is het een vette lunch.
Oud 27-12-2006, 19:04
koelieboelie
koelieboelie is offline
donner is zelf gewoon vet vlees, en als je er dan ook nog vette saus bij gooit is het helemaal compleet. Het is niet gezond dus
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 12:50
remy476
remy476 is offline
boeie als het maar lekker is
Oud 28-12-2006, 17:10
Verwijderd
Citaat:
dennis018 schreef op 27-12-2006 @ 00:17 :
Onderzoek van de consumentenbond wees enige tijd geleden uit dat het maximum aantal toegestane bacteriën in een redelijk aantal kebabzaken wordt overschreden. Hierdoor kan je ziek worden.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 19:45
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Lafjuh schreef op 27-12-2006 @ 00:07 :
Het is 4,13 ongezond.
Dat was vorig jaar zo, na lobbywerk is de gezondheidsmeter op 5,87 gezet
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 20:54
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-12-2006 @ 18:10 :
Onderzoek van de consumentenbond wees enige tijd geleden uit dat het maximum aantal toegestane bacteriën in een redelijk aantal kebabzaken wordt overschreden. Hierdoor kan je ziek worden.
heb je miss een link waar je dat kan vinden?
en welke kebabzaken goed uit de test komen
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 21:06
perfectme
perfectme is offline
Dat zijn representatieve steekproeven
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 21:06
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
dennis018 schreef op 28-12-2006 @ 21:54 :
Die uit Deventer (Donerix) zou heel slecht zijn, maar ik ben er na 3x eten nooit ziek van geworden.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 21:25
Verwijderd
volgens www.calorielijst.nl zit in kebab per 100 gram ongeveer 190 kcal en dan zit het broodje er nog niet eens bij...
pitabroodjes: ca. 250 kcal/100 gr
knoflooksaus varieert per merk van 240 tot 370 kcal.100 gr
dus tel uit je winst
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 22:35
Verwijderd
Citaat:
dennis018 schreef op 28-12-2006 @ 21:54 :
Ze testen niet alle zaken, ze hadden 35 zaken getest en 1/3 daarvan overschreedt het maximum aantal bacteriën
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 12:58
Universeel
Universeel is offline
Héél ongezond. Maar inderdaad zolang je het mate eet. Het liefst gewoon vermeiden want het is gewoon vergif voor je lichaam.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 13:21
Miracle
Miracle is offline
Ik ken anders niemand die overleden is door een broodje doner.
Oud 30-12-2006, 13:25
Al Murphy
Al Murphy is offline
Wat een onzin... vergif voor je lichaam. 't Is niet omdat alle reclames die tegenwoordig over 20% minder tot 0% vet gaan en die dingen, dat alle vet ineens vergif is. Hou je cholestorol en gewicht wat onder controle, eet het geen 5 keer per week, afgewisseld met frieten van de frituur naast de kebabzaak, en het kan absoluut geen kwaad.
Oud 30-12-2006, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Al Murphy schreef op 30-12-2006 @ 14:25 :
Wat een onzin... vergif voor je lichaam. 't Is niet omdat alle reclames die tegenwoordig over 20% minder tot 0% vet gaan en die dingen, dat alle vet ineens vergif is. Hou je cholestorol en gewicht wat onder controle, eet het geen 5 keer per week, afgewisseld met frieten van de frituur naast de kebabzaak, en het kan absoluut geen kwaad.
een voedselvergiftiging is een mogelijk gevolg van teveel bacteriën in de kebab.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 19:49
Bloem
Bloem is offline
Een voedselvergifitging ja, maar die reactie van universeel is natuurlijk zwaar overtrokken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 23:12
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 30-12-2006 @ 20:49 :
Een voedselvergifitging ja, maar die reactie van universeel is natuurlijk zwaar overtrokken.
Nou zwaar overtrokken valt wel mee imo. Als je bedenkt dat in 33% van die zaken een te hoge dosis bacteriën in het voedsel aanwezig is, kan je het wel vergif noemen. Vergif heeft niet altijd de dood als doelstelling.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 05:27
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 31-12-2006 @ 00:12 :
Nou zwaar overtrokken valt wel mee imo. Als je bedenkt dat in 33% van die zaken een te hoge dosis bacteriën in het voedsel aanwezig is, kan je het wel vergif noemen. Vergif heeft niet altijd de dood als doelstelling.
Hoeveel mensen werden dan ziek na het eten van zo'n broodje?

Ik geloof er namelijk niet in dat het altijd slecht is en dat er daadwerkelijk veel mensen ziek worden. Anders zou half nederland met een voedselvergifteging lopen.
Oud 31-12-2006, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 31-12-2006 @ 06:27 :
Hoeveel mensen werden dan ziek na het eten van zo'n broodje?

Ik geloof er namelijk niet in dat het altijd slecht is en dat er daadwerkelijk veel mensen ziek worden. Anders zou half nederland met een voedselvergifteging lopen.
Ik beweer toch ook niet dat het altijd slecht is. Ik geef aan dat in 33% van de gevallen er te veel bacterien in het vlees zitten en dat een voedselvergiftiging als gevolg kan hebben, maar uiteraard kunnen minder ernstige verschijnselen ook en het kan ook dat je er geen last van hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2007, 17:54
dennis018
dennis018 is offline
weet iemand miss of een broodje warme beenham nou gezond of ongezond is?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2007, 17:59
Larry Flint
Larry Flint is offline
niet als je 4 x 1 cm dikke plak er op doet nee.
Oud 01-01-2007, 18:27
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Het ging er haar volgens mij om dat het vlees is en daarom 'vergif' is. Dát lijkt me zwaar overtrokken.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 23:50
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 31-12-2006 @ 15:22 :
Ik beweer toch ook niet dat het altijd slecht is. Ik geef aan dat in 33% van de gevallen er te veel bacterien in het vlees zitten en dat een voedselvergiftiging als gevolg kan hebben, maar uiteraard kunnen minder ernstige verschijnselen ook en het kan ook dat je er geen last van hebt.
Dan nog gaat het om een slechte hygiënische omstandigheden. Sowieso hoort vlees dat bewaard moet worden in de koelkast te zitten. Wat je bij kebab hebt, is dat de buitenkant telkens wel geroosterd wordt, maar dat de binnenkant van dat vlees dagenlang rauw blijft hangen in een veel te warme omgeving. Tel daarbij op dat zo'n keuken te vaak een mesthoop is waarbij één tang gebruikt wordt voor bereiding van vlees, groenten en het schoonmaken van het afvoerputje, en dan komen die bacterieën gemakkelijk om de hoek kijken. Maar dat maakt kebab in se niet giftiger dan een willekeurig broodje tonijnsla.
Oud 05-01-2007, 00:14
Bongalientje
Bongalientje is offline
maar er zitten ook gezonde dingen aan je broodje..
brood opzich is niet zo ongezond..
in knoflook zitten gezonde dingen..
vlees is technisch gezien gezondm, behalve als je een dunne rol hebt want die staan er vaak heel lang en dat is meer bacterie dan vlees maar
en alles waar bacterien in zitten zijn wel goedv oor je weerstadn!! denk daar ook aan..

eigelijk moet iedereen gewoon aan de doner!

nee et is natuurlijk niet gezond om veel te eten maar zo af en toe..
Oud 05-01-2007, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Al Murphy schreef op 05-01-2007 @ 00:50 :
Dan nog gaat het om een slechte hygiënische omstandigheden. Sowieso hoort vlees dat bewaard moet worden in de koelkast te zitten. Wat je bij kebab hebt, is dat de buitenkant telkens wel geroosterd wordt, maar dat de binnenkant van dat vlees dagenlang rauw blijft hangen in een veel te warme omgeving. Tel daarbij op dat zo'n keuken te vaak een mesthoop is waarbij één tang gebruikt wordt voor bereiding van vlees, groenten en het schoonmaken van het afvoerputje, en dan komen die bacterieën gemakkelijk om de hoek kijken. Maar dat maakt kebab in se niet giftiger dan een willekeurig broodje tonijnsla.
Het zijn inderdaad de bacteriën die het hem doen, maar als uit onderzoek blijkt dat in 1/3 van de kebab zaken dit het geval is, mag je toch wel veronderstellen dat een broodje kebab halen minder veilig is dan een broodje tonijnsla. (Tenzij dat je dat broodje bij dezelfde zaak haalt)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 22:47
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Anxiety schreef op 05-01-2007 @ 18:12 :
.
Als je zoiets eet kun je best wat vlees en saus eraf halen.
Dat doe ik ook wanneer ik weleens zo'n broodje met kruidenboter/kaas? bij de La place eet.Dan moet je zowat de helft van het beleg eraf halen om het broodje nog te kunnen proeven.
ik haal altijd de helft van het broodje weg, om het beleg te kunnen proeven
Oud 05-01-2007, 22:59
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 05-01-2007 @ 23:47 :
ik haal altijd de helft van het broodje weg, om het beleg te kunnen proeven
maar dat is wrsch niet om gezondheidsreden..
ik denk dat als je iets wilt eten om gezond te zijn moet je dat broodje doner laten staan
Oud 05-01-2007, 23:53
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
kunst schreef op 05-01-2007 @ 23:59 :
maar dat is wrsch niet om gezondheidsreden..
ik denk dat als je iets wilt eten om gezond te zijn moet je dat broodje doner laten staan
het kan best goed als diner denk ik, zeker als je je portie groentes niet vergeet in te nemen.
er zitten eiwitten en koolhydraten in, top. En met goed vlees krijg je echt niet veel vet binnen.
Oud 06-01-2007, 16:51
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 06-01-2007 @ 00:53 :
het kan best goed als diner denk ik, zeker als je je portie groentes niet vergeet in te nemen.
er zitten eiwitten en koolhydraten in, top. En met goed vlees krijg je echt niet veel vet binnen.
maar met de meeste van dit soort broodjes heb je wel een flinke hoop vet binnen.. boven die een overvloed aan saus

maar t is wel goed om af en toe te eten
Oud 06-01-2007, 18:05
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
een te hoge dosis betekent hooguit dat het een bepaalde (arbitraire) grens overschreden heeft. Het betekent niet dat je er sowieso ziek van wordt.
Oud 06-01-2007, 21:09
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 06-01-2007 @ 19:05 :
een te hoge dosis betekent hooguit dat het een bepaalde (arbitraire) grens overschreden heeft. Het betekent niet dat je er sowieso ziek van wordt.
Nee en dus? Als je wordt neergeschoten betekent dat ook niet perse dat je doodgaat
Met citaat reageren
Oud 06-01-2007, 22:19
Universeel
Universeel is offline
Precies, en grappig dat jullie het woordje vergif zo letterlijk nemen :')

Laatst gewijzigd op 06-01-2007 om 22:23.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 11:51
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-01-2007 @ 22:09 :
Nee en dus? Als je wordt neergeschoten betekent dat ook niet perse dat je doodgaat
je wordt niet per sé ziek als er een keer 1 bacterie te veel in zo'n broodje zit. Dat Kassa heeft gevonden dat er te veel bacterieën in broodjes döner zitten betekent niet dat een broodje 'dus' ongezond is.
Oud 07-01-2007, 13:07
Bongalientje
Bongalientje is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 07-01-2007 @ 12:51 :
je wordt niet per sé ziek als er een keer 1 bacterie te veel in zo'n broodje zit. Dat Kassa heeft gevonden dat er te veel bacterieën in broodjes döner zitten betekent niet dat een broodje 'dus' ongezond is.
maar geef nou eerlijk toe.. er zitten te veel bacterien in de broodjes en dus zijn ze ongezonder dan als er niet te veel bacterien in zaten..

niet zo mierenneuken dus !!
Oud 07-01-2007, 14:28
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 07-01-2007 @ 12:51 :
Het gaat dan ook niet om 1 bacterie...
En het was de consumentenbond die een dat heeft onderzocht en als er te veel bacteriën in een broodje zitten dan is dat wel ongezond. Het zit ook niet in alle broodjes, maar er zijn een groot aantal zaken die er wel problemen mee hebben en dus in het beter om het broodje donner te laten staan en een broodje warme beenham te halen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 00:06
Severus
Severus is offline
Ik eet mijn dürüm döners altijd zónder saus, en laat er altijd opdoen:

- sla
- tomaat
- ui
- fêta

Sommigen vinden het misschien karig, maar ik vind het lekker zo.

Dat is toch vrij gezond, of niet? Afgezien van misschien het vlees (zit er erg veel vet in dan?) en de fêta?
Oud 24-01-2007, 07:52
Mara
Mara is offline
Beetje jammer dat het overgrote deel dan alsnog dat vette vlees is. Dat compenseer je echt niet met wat tomaat en sla.

Maar goed, voor soms moet het kunnen, een broodje dönner. Gezond is 't alleen niet, nee.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 08:40
dennis018
dennis018 is offline
nja lunchen doe ik liever bij la place

Minder saus, minder vet en beter bereid volgens mij.

Gister een XL broodje beenham (met een klein beetje saus en sla)
en een XL broodje Gebraden kip (met een klein beetje mosterdsaus en sla) gegeten bij la place.

(broodjes zijn iets groter dan een doner broodje)

La place is toch veel gezonder en eigenlijk lekkerder en stuk minder calorieen in die broodjes, denken jullie niet?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 09:13
AlopiA
AlopiA is offline
Als je het zelf maakt is het goedkoper en dan weet je precies wat je binnenkrijgt
Oud 24-01-2007, 10:21
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
dennis018 schreef op 24-01-2007 @ 09:40 :

en een XL broodje Gebraden kip (met een klein beetje mosterdsaus en sla) gegeten bij la place.

La place is toch veel gezonder en eigenlijk lekkerder en stuk minder calorieen in die broodjes, denken jullie niet?
nee.
Oud 24-01-2007, 11:30
MH
MH is offline
Is het bij döner niet zo dat het vlees gegrilld wordt? Dan wordt namelijk wel een aanzienlijk deel van het vet verbrandt. Denk maar aan een speklapje dat je in de koekenpan braadt (met boter nog erger). Daarvan blijft veel vet aan het vlees. Rooster je het op de barbecue, dan is het veel knapperiger. Dat komt ook doordat er aardig wat vet verbrand is.
Dus qua vlees valt het wel mee, mits je binnen je adh blijft. Mijn döners zijn doorgaans belegd met rauwkost (wordt in zuur bewaard, dus drijft vet af), fetakaas (ook weer goed voor de zuivel in je lijf) en knoflooksaus. Dat laatste is dan weer minder goed, vooral mijn hoeveelheid. Waarom? Hint: enig idee waarom ik geen vaste vriendin heb?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 21:54
Volk
Volk is offline
Bestaat er dan ongezond eten? Dat is het toch alleen als je het verkeerd gebruikt? (tenzij het giftig is natuurlijk)
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 21:58
JohnnyF.
JohnnyF. is offline
Citaat:
dennis018 schreef op 24-01-2007 @ 09:40 :

Haha, beter bereid.
Sowieso is de saus op de broodjes van la place ook gewoon ongezond want hartstikke vet.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 22:05
Volk
Volk is offline
Citaat:
JohnnyF. schreef op 24-01-2007 @ 22:58 :
Haha, beter bereid.
Sowieso is de saus op de broodjes van la place ook gewoon ongezond want hartstikke vet.
Beter bereid weet ik ook iet. Maar saus is toch niet ongezond omdat het vet is, vet is best gezond zolang je het niet overdrijft. Ik vind de la place gewoon te duur voor broodjes die ik thuis zelf (lekkerder) kan maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten