Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
lovetear schreef op 12-08-2003 @ 14:13:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
lovetear schreef op 12-08-2003 @ 19:41:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Arme mensen in de Middeleeuwen streefde naar gelijkheid van mensen. Dat de groep arme ooit ook huizen, eten, kleding enz konden bekostigen. Dat is nu gelukt. In de Tweede Wereldoorlog streefde (de meeste) Nederlanders naar vrijheid, onafhankelijkheid. Dat hebben we nu Maar mensen zoals ik, ---die de bezetting, totale armoede, gediscrimineerd worden enz--- niet hebben meegemaakt kúnnen het niet waarderen. Ik heb geboren in een vrij land, waar mijn voorouderen altijd naar hebben gestreefd. Daar leef ik nu in. Ik zou daarom iedere dag rete-blij moeten zijn, want ik heb het beter dan 90% van de wereld. Maar ik wordt ó zo kwaad als mijn computer vastloopt! Kinderen in de 3e wereld hebben nog nooit van zo'n ding gehoord, en als ze wél weten wat een computer is dromen ze ervan. Ik word pissig als ie een keer niet doet wat ik wil. Ik denk daarom ook dat mensen nooit tevreden zullen zijn. Ik kan dromen van een mooie auto, een snelle computer, mooie kleding, een knappe en lieve vrouw, schattige kinderen, een witte villa met een zwembad en bier dat uit de kraan loopt. Dat lijkt mij het einde, een paradijs! Komt deze droom ooit uit, dan weet ik zeker dat ik dán wéér droom van andere dingen. Ik zal het dan niet waarderen, omdat er dan weer andere dingen zijn die ik zou willen doen/hebben. Daarom denk ik dat mensen NOOIT tevreden zijn. En al helemáál nooit 100% gelukkig zijn.
||
Citaat:
|
![]() |
Ik denk dat er helemaal geen algemene dingen zijn, waarvan iedereen, alle mensen zonder uitzondering, gelukkig worden. Voor sommige mensen gelden de punten die Epicurus aanhaalt als gelukkigmakend, voor anderen zijn heel simpele dingen of gebeurtenissen genoeg om een gevoel van geluk te ervaren.
||
Citaat:
Dit geld natuurlijk niet voor iedereen, maar wel voor de meesten.
||
Citaat:
Punt 3 is het enige punt waar ik het in zekere zin mee eens kan zijn. Ik denk dat geluk gelijkgesteld kan worden met een gevoel van innerlijke harmonie. Dat gevoel kan slechts tijdelijk zijn, maar is wel noodzakelijk. In nagenoeg alle omstandigheden is het mogelijk door middel van reflectie (rationeel, dan wel emotioneel) een toestand van innerlijke harmonie te bereiken. Overigens klinkt 'innerlijke harmonie' zweveriger dan je het moet opvatten. Het gaat gewoon om een toestand waarin de buitenwereld geen directe invloed meer heeft op de innerlijke wereld en de innerlijke wereld bovendien stabiel is. Zoiets... |
![]() |
||
Citaat:
Aan de éne kant is het goed, want het kán altijd beter. Aan de andere kant is het ook weer een beetje negatief, want je vind zo nooit je 'rust'. Als je altijd maar bezig bent met het streven naar het betere, denk ik dat je wel eens vergeet te genieten van de mooie dingen die je nú hebt. Ik kán dr dus nie echt over zeggen: GOED of FOUT
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
ik kan niet speculeren over anderen, maar wel spreken uit eigen ervaring.
Geluk ligt volgens mij in het verleden. Als je op gebeurtenissen terugkijkt 'lijken' ( let wel het kan in het brein geromantiseerd worden) ze altijd mooier dan toen jij ze ervaren hebt. Ook ik val deel aan een dosis nostalgie. Mijn middelbare schooltijd bijvoorbeeld, was een meer gelukzaliger tijd dan dat ik me toen voor ogen hield. Ik denk dat de mens niet goed op het moment zelf kan beseffen of hij gelukkig is. Na bijvoorbeeld diepe ellende kan alles een mens gelukkig maken, maar dat is geen evenwichtige vergelijking.
||
Citaat:
|
Het is toch wel erg ingewikkeld, vind ik.
Tijdens je leven moet je altijd het heden, het verleden en de toekomst in gedachten hebben, wil je een goed leven lijden. Het verleden om ervan te leren, het heden om van te genieten en de toekomst om op voor te bereiden.
|
![]() |
Ik denk dat het optimaal geluk ligt in het accepteren, in het accepteren van jezelf, niet zoals je zou willen zijn, maar zoals je bent... Maar ook in het accepteren van je situatie....zoals ie is met alle minpunten.
Dit is erg moeilijk, want wij mensen streven altijd naar meer.... En dat maakt het alleen maar moeilijker om gelukkig te zijn... |
![]() |
||
Citaat:
Als je op aarde komt ís die ziel nog niets! Je moet hem dus eerst óntwikkelen voordat je hem vérder kan ontwikkelen ![]() Maar je maakt wel een punt, er zit wel wat in! Maar ik denk niet dat (als er een God zou zijn) hij je op aarde zet 'om je ziel te ontwikkelen'. Dan zou ik meer denken aan je steentje bijdragen in het ontwikkelen van de mensheid
|
![]() |
[Volgens Epicurus had de mens 3 dingen nodig om gelukkig te worden
1. vrienden( daar ben ik het mee eens) ik ook 2. vrijheid(daar ben ik niet zo zeker van) Vraag: Wat is er erger dan het verliezen van je vrijheid? (De vrijheid om te zijn wie je bent is een van de grootste zegeningen die je maar kunt ontvangen van de maatschappij waarin je leeft, als je het mij vraagt. Veel van het geluk herken je pas als je het niet meer hebt.) 3. een reflexief leven, dat je nadenkt over de dingen die zijn gebeurd en dat je nadenkt over dingen in het algemeen(daar ben ik het ook wel mee eens) Reflectie is heel belangrijk, als je het mij vraagt. Als je niet reflecteerd wat om je heen en in jezelf gebeurd leg je, volgens mij, geen verbinding tussen jezelf en de wereld om je heen. Je leeft als het ware in je eigen donkere kerker zonder te weten. Onwetend over wie je bent en over waar je bent, over wat leven is en wat dood. Om nog niet te spreken over contact zonder reflectie. Bijvoorbeeld humor (wat kan ontstaan door reflectie). Ik denk niet te kunnen leven zonder reflectie. Maar volgens mij is er meer nodig. Wat denken jullie, waar wordt ieder mens gelukkig van? [/B][/QUOTE] liefde
||
Citaat:
||
Zie op psychologie het topiuc "wat is geluk". Persoonlijk antwoorde ik dit erin:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(ik heb dat topic trouwens gelezen, bedankt voor de tip)
||
Citaat:
Wel geef ik je gelijk als het gaat om het punt dat er situaties zijn waar veel mensen gelukkig van worden, maar om echt tot 1 antwoord te komen.... Ik denk dat dat een vraag zonder antwoord is. Kijk eens naar andere culturen...indianen bijvoorbeeld. Ik geloof niet dat daar liefde zo'n belangrijke (geen?) rol speelt in hun tocht naar geluk. Kijk naar uithuwelijksshit in marokko enzo.... Laatst gewijzigd op 26-08-2003 om 12:39. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|