Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
wij leven in vier dimensies, 3 ruimtelijke en 1 tijd. Maar topicstarter bedoelt een 4e ruimtelijke dimensie. een vierde ruimtelijke dimensie is btw nog niet zo cool als een 2e tijdsdimensie... what the fuck moet je je daarbij voorstellen ![]()
|
Volgens S. Hawking kan er in onze wereld geen 4e ruimte dimensie bestaan. Als er een vierde dimensie zou bestaan en die is niet 'opgekrult' (zoals in de snarentheorie met de 4e tot de 10e dimensie is gebeurd) zouden atomen niet kunnen bestaan omdat de electronen uit hun baan gerukt zouden worden. Levende wezens zoals wij die kennen zullen ook niet in meer dan 3 dimensies kunnen bestaan. Hij heeft daar allerlei theorieen en bewijzen over. Een vierde ruimtedimensie is zeer waarschijnlijk niet voor ons waarneembaar, en als ie dat wel is, te klein en opgevouwen dat hij niet voor ons toegankelijk is.
Als ie wel zou bestaan, zou ik (zoals niemand waarschijnlijk) een idee hebben over hoe ie eruit zal zien. ![]()
|
![]() |
Waarom mensen er direct tijd als vierde dimensie bij halen begrijp ik niet helemaal...
Of dit iets met de werkelijkheid te maken heeft, lijkt mij er namelijk helemaal niet toe doen. De vraag is STEL: je hebt 4 dimensies kan ik dan uit een 3D oppervlak ontsnappen. Het antwoord is natuurlijk Ja. Dit soort vragen zijn typische vragen voor het wiskunde gebied topologie. Er is daar nog een heel mooi voorbeeld te vinden die laat zien dat je in 4D meer kan dan in 3D. Neem twee stalen ringen in een 3 dimensionale wereld. Dan zijn er twee mogelijkheden: ze zijn los of ze zitten aan elkaar vast (de een door de ander heen of niet). Als er maar 3 dimensies zijn dan is de ene mogelijkheid niet te vervormen naar de andere zonder een van de ringen stuk te maken. Met begrippen uit de Topologie kun je laten zien dat als er 4 dimensies waren dat dit WEL zou kunnen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
En volgens mij zegt de snare theorie niet dat de 4e dimens is opgerold...? Ikzelf denk dat een ronde baan, zoals bijvoorbeel de maan om aarde, in de 4e dimense een rechte lijn is. Of juist andersom: dat als je in 3d rechtdoor loopt, je in 4d op hetzelfde punt uitkomt. Dat zou gunstig zijn, want dan zouden we misschien een nieuwe manier van reizen (door 4d) kunnen vinden. Nergens op gebasseerd verder, gewoon intuitie ![]()
|
Gewoon in 'het heelal' en dan hoofdstuk 9 'de pijl van de tijd' en hoofdstuk 10 'de unificatie van de natuurkunde'. Volgens mij verteld hij het in de nieuwe versie van het boek ook, maar dat boek heb ik niet volledig gelezen omdat het me niet aansprak.
De snarentheorie was alleen consistent als er 10 of 11 dimensies zouden bestaan (wiskundig gezien). Om dat te omzeilen zouden de 4e of de 5e t/m de 10e opgerold zijn en te klein om ons op te vallen. ...ik meen dat echt gelezen te hebben... En als ronde banen in een vierdeimensionale wereld recht zouden zijn, dan kun je toch geen zonnestelsel hebben zoals wij dat kennen. En dus ook geen leven zoals wij dat kennen. Dus is er waarschijnlijk geen toegankelijke 4e dimensie, zo redeneert hawking.
|
Ik heb het een keer gelezem hoe da moest: stel: je woont in een 2D wereld. Deze ligt "op" een 3D wereld, namelijk een voetbal (dat werd daar als voorbeeld gebruikt). Alles is dus oneindig plat. je besluit dat, dat het misschien wel leuk is, om de hele wereld met vierkanten te bedekken. Maar deze vierkanten zijn plat (2D) en de voetbal is bol (3D). op een gegeven moment kom je er dus achter, dat de vierkanten niet passen. Ze steken omhoog. En hoogte die je zojuist hebt ontdekt is de 3e dimensie! Als je aan het 2D vierkant een derde dimentie zou toevoegen, krijg je een kubus. Logisch gezien, zou je dus een 4e dimentie kunnen ontdekken, door het hele heelal met kubussen te vullen. Snappie? (ja, ik vind het ook vaag, maar ergens klopt het wel)
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik weet wel dat er ongeveer 10 dimensies zijn, waarvan er veel zijn opgerold ja. Maar ik dacht dat er nog wel plaats was voor 2 onopgerolde ofzo. Klinkt leuk, vind je niet? ![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Deze werkt in meer dan 3 ruimtelijke dimensies :]
||
Citaat:
![]()
|
Ik weet niet of het helpt, maar je kunt ook kijken wat er gebeurt als je de andere kant op redeneert, mijn oude wiskunde -leraar vertelde ooit zoiets als dit:
Als je een doorsnede van een kubus maakt en je kijkt naar die doorsnede dan kan die van alles zijn, vierkant, rechthoek, driehoek enz. maar de doorsnede is 2d LxBxH -> LxB Een doorsnede van een 2d ding is altijd 1d, 2d-ding -> lijn LxB -> L Je verliest steeds 1 dimensie als je een doorsnede maakt, logischerwijs volgt dan: 4d-dinges -> 3d-dinges LxBxHx? -> LxBxH De doorsnede van een 4d-dinges is dus een 3d-dinges. Als je er zo naar kijkt heb ik best het idee dat je uit een kubus kan ontsnappen door de 4e dimensie, maar eigenlijk heb ik het idee dat je er hopeloos in vast komt te zitten ![]()
|
![]() |
Een 2d-weergave van een 4d-kubus (hyperkubus):
![]() (Je kunt het je hier bijvoorbeeld zo voorstellen dat de gele lijnen door de 4e dimensie lopen met de blauwe kubus als 3d-voorvlak; en de rode kubus als het 3d-achtervlak (de corresponderende hoekpunten van de rode en blauwe kubus hebben dus dezelfde x-,y- en z-coordinaten, maar een verschillende 4e)) |
Advertentie |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Als je een kubus in het licht zet, vormt zich een 2d schaduw. Zet je een hyperkubus in het licht, vormt zich een 3e schaduw (bij wijze van spreken). OF: Van een kubus kan je een uitslag maken, dan is het een 2d weergaven van een kubus (6 vlakken, dus 6x zo groot). Je kan van een 4kant ook een uitslag maken in 1d, dan wordt het een lijn die 4x zo groot is als 1 zo'n lijn. Een uitslag maken in 3d van een hyperkubus, zal dus een 3dimensionaal rommeltje worden. Deze zal dan iets van 8x, 9x, of 10x zo groot worden. Het ligt eraan welke logica erin zit (+2 of *1,5 of ^1,3). Als je een hyperkubus (genaamd A) uitvouwt, krijg je dus een stuk of 9 kubussen. In die hyperkubus A zit dus zegmaar 9 normale kubussen. Daarom geloof ik de weergave van Just Johan ook niet... Citaat:
||
![]() |
Citaat:
* Een vierkant is een oneindige hoeveelheid lijnen; je tekent hem door een voorlijn te nemen en een achterlijn en de corresponderende eindpunten met lijnen te verbinden. * Een kubus is een oneindige hoeveelheid vlakken; je tekent hem door een voorvlak te tekenen en een achtervlak en de corresponderende eindpunten met lijnen te verbinden. Evenzo geldt voor een hyperkubus: * Een hyperkubus is een oneindige hoeveelheid kubussen; je tekent hem door een voorkubus te tekenen en een achterkubus en de corresponderende eindpunten met elkaar te verbinden. Dit lijkt misschien zelfbedacht, en dat is het ook, maar ik heb er ooit op de middelbare school een klein essaytje over geschreven voor m'n leraar toen ik dit bedacht en hij leende me een boek waar hetzelfde plaatje in stond. En nu vond ik het ook op internet toen ik in google zocht op afbeeldingen met hypercube. Best wel betrouwbaar dus. |
![]() |
|
![]() |
Het plaatje klopt ook wel. Als je een "3D-kubus" tekent, kies je een bepaalde richting op het papier die de diepte aangeeft (3e dimensie als het ware). Maar die richting is compleet willekeurig; je kan dus ook een willekeurige richting kiezen voor de 4e dimensie.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Ik heb het idee dat de vierde of zelfs meerdere dimensie's onmisbaar zijn als je over de kromming van de ruimte-tijd spreekt. Positieve of negatieve kromming van het heelal, ofwel: eindig maar onbegrensd of oneindig en onbegrensd.
||
Citaat:
![]() Ik heb laatst eens zitten uitzoeken en bedenken welke kubussen dan elkaar raken, en in elkaar overgaan zeg maar. Tis heel simpel eigenlijk, je extrapoleert min of meer wat je doet bij een 3d-kubus opbouwen uit de 2d-uitslag. ![]()
|
http://www1.tip.nl/~t515027/hypercube.html
Hier is zo'n 2d weergave van een 4d kubus die je kan 'draaien' (als je dat in dit geval zo nog kan noemen ![]() Met de linkermuisknop laat je dat ding echt draaien en met de rechter muisknop laat je je gezichtspunt er 3d omheen draaien (of dit een goede omschrijving is weet ik niet maar de manieren zijn iig verschillend)
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar wat bedoel je met oneindig aantal vlakken ?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je aanneemt dat tijd de vierde dimensie is, dan zit je zelfs in die kubus al gevangen in de vierde dimensie, en naar mijn weten is het nog nooit iemand gelukt aan de tijd te 'ontsnappen'. Mijn antwoord is dus : Je kan niet naar gewenst van de ene naar de andere dimensie overschakelen |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
We weten nog niet zeker of er een 4e ruimtelijke dimentie is...
(tijd is er zeker eentje, is niet een "richting") Er zijn theorieen dat het heelal eindig is in de 4e dimentie. daarom lijkt het heelal oneindig te zijn in 3 dimenties maar in de 4e is er misschien een einde..(Dit is maar een Theorie...) Net zoals de aarde in 2 dementies oneindig groot is (je kan oneindig rechtdoor lopen) Terwijl hij als je hem 3d bekijkt hij wel degelijk een beperkte oppervlak heeft. Naar mijn weten is er nog steeds niet zeker of er een 4e ruimtelijke dimentie is. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wiskundige/natuurkundige berekeningen in meerdere dimensies? Krirby | 19 | 05-03-2004 21:11 | |
is het heelal echt oneindig? here I am | 182 | 09-11-2003 22:31 | |
Oneindigheid... Illuminati | 75 | 09-08-2003 14:02 | |
reizen door tijd leilaaa | 85 | 06-07-2003 18:43 | |
Wat gebeurt er met licht dat door materie geabsorbeerd word? Isa | 36 | 03-03-2003 14:11 | |
Geen eind aan het heelal jojoba! | 50 | 20-05-2002 20:31 |