Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2003, 12:42
BiC
BiC is offline
Hallo,

Kan iemand mij vertellen in welk jaar KLM naar de beurs ging? Ik moet namelijk uitzoeken welke eisen aan de beursnotering zijn gesteld en waarom de onderneming naar de beurs is gegaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2003, 13:20
NERD
NERD is offline
Citaat:
BiC schreef op 09-10-2003 @ 13:42:
Hallo,

Kan iemand mij vertellen in welk jaar KLM naar de beurs ging? Ik moet namelijk uitzoeken welke eisen aan de beursnotering zijn gesteld en waarom de onderneming naar de beurs is gegaan.
Volgens de website van de KLM (goh, wat een idee van mij zeg, om nu juist daar te gaan zoeken ) staan de aandelen KLM vanaf mei 1957 zowel aan de A'damse als aan de NY'se beurs geregistreerd. Het waarom zal niet echt verschillen van de meeste andere beursgenoteerde bedrijven: het aantrekken van vermogen. Voor verdere info geven ze ook een meeladres, misschien handig om eens een berichtje te sturen: investorrelations@klm.com
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 13:41
BiC
BiC is offline
Citaat:
NERD schreef op 09-10-2003 @ 14:20:
Volgens de website van de KLM (goh, wat een idee van mij zeg, om nu juist daar te gaan zoeken ) staan de aandelen KLM vanaf mei 1957 zowel aan de A'damse als aan de NY'se beurs geregistreerd. Het waarom zal niet echt verschillen van de meeste andere beursgenoteerde bedrijven: het aantrekken van vermogen. Voor verdere info geven ze ook een meeladres, misschien handig om eens een berichtje te sturen: investorrelations@klm.com
Mag ik dan vragen wáár je dat precies hebt gevonden op de website van de KLM. Want ja, ook ik ben daar geweest, en heb bijna de gehele website doorzocht.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 14:31
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
BiC schreef op 09-10-2003 @ 14:41:
Mag ik dan vragen wáár je dat precies hebt gevonden op de website van de KLM. Want ja, ook ik ben daar geweest, en heb bijna de gehele website doorzocht.
http://www.klm.com/investorrelations/index.jsp

==> Stock information.

Citaat:
KLM common shares are listed on the Euronext Stock Exchange in Amsterdam and New York Stock Exchange (NYSE) and are all freely floated. On both exchanges KLM shares are listed as of May 1957.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 14:43
NERD
NERD is offline
Citaat:
Wawl schreef op 09-10-2003 @ 15:31:
http://www.klm.com/investorrelations/index.jsp

==> Stock information.
Yup, zo moeilijk was dat niet.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 15:03
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
NERD schreef op 09-10-2003 @ 15:43:
Yup, zo moeilijk was dat niet.
Voor sommige mensen.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 10:01
Verwijderd
Citaat:
NERD schreef op 09-10-2003 @ 14:20:
Het waarom zal niet echt verschillen van de meeste andere beursgenoteerde bedrijven: het aantrekken van vermogen.
Toch moet je wel even goed in de gaten houden dat door het enkele feit dat een vennootschap een notering ter beurze verkrijgt, niet meer vermogen wordt verkregen. Ook door het enkele verhandelen van de aandelen ter beurze neemt het aandelenvermogen van de vennootschap niet toe.

Het geplaatst kapitaal wordt immers berekend op basis van de nominale waarde van de aandelen. Eventueel kunnen aandelen nog uitgegeven worden tegen een waarde die daarboven ligt, waarbij het surplus dan in de agioreserve vloeit. Aan de beurs worden geen aandelen zelf verhandeld. Als een vennootschap een notering ter beurze verkrijgt worden al haar aandelen gecertificeerd en overgedragen aan het centrale depot van NECIGEF (Nederlands Centraal Instituut voor Giraal Effectenverkeer). NECIGEF geeft vervolgens de certificaten uit. Aan deze certificaten zijn dezelfde rechten verbonden als aan een gewoon aandeel: toegang tot de algemene vergadering, stemrecht, recht op dividend en interimdividend, etcetera.

Als ter beurze in effecten wordt gehandeld, worden die effecten door vraag en aanbod meer of minder waard. De nominale waarde ervan blijft echter altijd gelijk: de vennootschap heeft dat kapitaal al verkregen en op haar balans geplaatst. Wil de vennootschap ter beurze meer vermogen aantrekken, dan zal zij nieuwe aandelen moeten uitgeven (waarvoor dan een besluit van de ava of van het gemachtigde bestuur nodig is). Deze aandelen zullen dan natuurlijk tegen een waarde die veel hoger ligt dan de nominale waarde worden uitgegeven, zodat er een gigantisch agio ontstaat dat de vennootschap dan in haar reserves kan laten vloeien. Maar door het énkele ter beurze noteren verkrijgt de vennootschap niet meer vermogen en door het énkele handelen in aandelen ook niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten