Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2003, 16:14
Balance
Balance is offline
Stel, je moet met school op een excursie, waarbij het de bedoeling is dat je iets leert (dus niet helemaal voor de lol).
In welke vorm zou je dat dan het liefste zien?

Ik heb het dan over het bezoeken van oude gebouwen en/of musea.

Heb je liever een speurtocht, een persoon die je vanalles vertelt of een andere vorm?

Ik moet zelf samen met nog 3 anderen zoiets organiseren voor de 2e klassers, dus ik vraag me af op welke manier het het leukste is voor hen (en ik dus waarschijnlijk ook het meeste medewerking krijgt).
Oud 20-09-2003, 16:18
Verwijderd
een speurtocht doet het altijd goed dat vond ik in de 2e nog wel leuk
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 20-09-2003 @ 17:18:
dat vond ik in de 2e nog wel leuk
..zegt de 3e klasser

@linda Zo'n persoon die vanalles vertelt is meestal erg saai vind ik.. Dan wordt er dus niet opgelet, en weinig van opgestoken. Van de andere kant zijn speurtochten soms weer wat 'kortzichtig' of hoe ik dat ook moet noemen.. Ze tonen bij mij weinig initiatief om nog andere dingen te bekijken oid.. Maar 't is meestal leuker dan met zo'n verteller, aangezien er wat meer initiatief van je wordt gevraagd. Misschien kun je ook een creatieve opdracht oid verzinnen? bv. Dat ze in groepjes een (natuurlijk informatieve) website gaan bouwen oid en ze dan foto's e.d. mogen maken. Of laat ze een mini-documentaire maken. Dat is wel veel werk natuurlijk maar 't lijkt me wel leuk om te doen. Dan laat je ze bv eerst even (vrij) 't museum bekijken, dan iedereen een stukje (half tot heel a-4 tje oid?) schrijven over een bepaald onderwerp (met wat vragen als richtlijn) en vervolgens (in groepjes) filmen Dat lijkt mij iig wel om te doen. Kost alleen wel veel werk..
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 17:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 20-09-2003 @ 17:59:
..zegt de 3e klasser

@linda Zo'n persoon die vanalles vertelt is meestal erg saai vind ik.. Dan wordt er dus niet opgelet, en weinig van opgestoken. Van de andere kant zijn speurtochten soms weer wat 'kortzichtig' of hoe ik dat ook moet noemen.. Ze tonen bij mij weinig initiatief om nog andere dingen te bekijken oid.. Maar 't is meestal leuker dan met zo'n verteller, aangezien er wat meer initiatief van je wordt gevraagd. Misschien kun je ook een creatieve opdracht oid verzinnen? bv. Dat ze in groepjes een (natuurlijk informatieve) website gaan bouwen oid en ze dan foto's e.d. mogen maken. Of laat ze een mini-documentaire maken. Dat is wel veel werk natuurlijk maar 't lijkt me wel leuk om te doen. Dan laat je ze bv eerst even (vrij) 't museum bekijken, dan iedereen een stukje (half tot heel a-4 tje oid?) schrijven over een bepaald onderwerp (met wat vragen als richtlijn) en vervolgens (in groepjes) filmen Dat lijkt mij iig wel om te doen. Kost alleen wel veel werk..
ja, we zijn ook van plan idd een soort van mix te maken van dat soort dingen. een documentaire maken zal niet gaan, maar we mogen van school wel wat oude fototoestellen lenen waarmee ze wat kunnen doen (als andere groepjes dat nog niet doen). Ik wist alleen niet zo goed een opdracht daarvoor (het kunnen natuurlijk niet alleen maar onzin foto's worden dan).
het zijn bovendien erg grote groepen, dus het moet wel een beetje overzichtelijk blijven.
maar ik ben dus op zoek naar ideeën, dus bedankt voor je reply!
Oud 20-09-2003, 17:39
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef op 20-09-2003 @ 17:59:
..zegt de 3e klasser
ik vind speurtochten altijd leuk
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 18:03
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 20-09-2003 @ 18:34:
ja, we zijn ook van plan idd een soort van mix te maken van dat soort dingen. een documentaire maken zal niet gaan, maar we mogen van school wel wat oude fototoestellen lenen waarmee ze wat kunnen doen (als andere groepjes dat nog niet doen). Ik wist alleen niet zo goed een opdracht daarvoor (het kunnen natuurlijk niet alleen maar onzin foto's worden dan).
het zijn bovendien erg grote groepen, dus het moet wel een beetje overzichtelijk blijven.
maar ik ben dus op zoek naar ideeën, dus bedankt voor je reply!
Een krant maken oid? Dus met tekst (informatie) en met foto's. Ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 18:13
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-09-2003 @ 19:03:
Een krant maken oid? Dus met tekst (informatie) en met foto's. Ofzo.
oh, dat vind ik wel een heel leuk idee!!!
ik weet alleen niet of het uitvoerbaar is. er zijn namelijk 5 groepen die elk een gebouw hebben (bijv. de St Janskerk) en ze daar wat moeten laten doen. Dat gebeurt op 1 dag, dus we hebben niet heel veel tijd om ze iets te laten doen ofzo.
Bovendien moeten we met 4 personen ongeveer 50 2eklassers rondleiden, dus het kan niet te rommelig worden, dan is 't geen doen.
Echt heel irritant dit. Als we idd ook nog een middag met ze konden werken ofzo, dan was 't wel leuk geweest; hadden we ze echt wat leuks kunnen laten doen!
Oud 20-09-2003, 22:24
The Ox
The Ox is offline
Citaat:
linda85 schreef op 20-09-2003 @ 19:13:
Bovendien moeten we met 4 personen ongeveer 50 2eklassers rondleiden, dus het kan niet te rommelig worden, dan is 't geen doen.
Als je uitleg moet geven aan deze leerlingen, maak het niet te gedetailleerd. Zorg voor een aantal smeuďge verhaaltjes over het onderwerp. Als je door die kerk rent, willen de leerlingen niet weten dat dat glas-in-lood-raam in 1837 gemaakt is door Jan Piet Keizer Barendsz, maar ze vinden het wel interessant als je verteld dat bijv. de kerk in de wereldoorlog compleet gebombardeerd was en de pastoor tussen de brokstukken van het altaar een mis opdroeg. Ik noem maar iets. Droge feiten interesseren de leerlingen niks. Als je dat toch doet, luisteren ze 5 minuten naar je, en dan is het afgelopen met hun concentratie.

Laat ze zélf maar dingen uitzoeken, dan onthouden ze nog es wat. Wat ze zélf ontdekt hebben, blijft langer hangen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:29
Verwijderd
Laat ze ook de kennis die ze al hebben gebruiken door dingen aan elkaar uit te leggen ofzo ...
bij wiskunde hangt een lijstje van wat je onthoud en je onthoud 95% van iets aan een ander uit te leggen
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 09:05
Verwijderd
Ik zou idd niet teveel uitleg geven (en die uitleg kan misschien al wel op school en/of in de vorm van een brief). Wat je ze daar uit laat voeren, kan al van toepassing zijn op bv. een krant. Hoe ziet het gebouw er uit? Waarom ziet het er zo uit? En dat ze dat dan in een artikel moeten verwerken, met foto's er bij. Ofzo.

Citaat:
Laat ze zélf maar dingen uitzoeken, dan onthouden ze nog es wat. Wat ze zélf ontdekt hebben, blijft langer hangen.
En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 14:52
Balance
Balance is offline

verder iemand anders nog ideetjes?
Oud 22-09-2003, 14:59
lucy48
lucy48 is offline
(Ik heb bovenstaande niet gelezen, dus weet niet wat er allemaal staat, maar)
Ik zou in ieder geval niet zoiets doen dat ze een lijstje vragen krijgen en dat ze dan door bijv een museum moeten lopen en de antwoorden op de vragen moeten zoeken, want dan wordt het meer alleen maar overschrijven van anderen en zorgen dat ze de antwoorden hebben dan dat ze er echt iets van leren
Oud 22-09-2003, 17:02
The Ox
The Ox is offline
Of je moet de leerlingen in 4 groepen verdelen, en elke groep krijgt de opdracht om een bepaald onderdeel te onderzoeken. En later moeten ze dit dan aan elkaar presenteren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten