Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2003, 15:48
Bezoekertje
wanneer kan je een reactie tussen een zuur en base als aflopend beschouwen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2003, 16:30
Verwijderd
als je met een sterk zuur, sterke base of beiden te maken hebt volgens mij.
(ik kan et mis hebben, tis namelijk lang geleden dat ik me hiermee bezig hield )
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 17:06
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Bezoekertje schreef op 05-10-2003 @ 16:48:
wanneer kan je een reactie tussen een zuur en base als aflopend beschouwen?
Laat een zuur-basereactie gegeven zijn door Z1+B2 <-> Z2+B1 met K=KZ1/KZ2, waarbij Z1 en B1 en Z2 en B2 ieder een geconjugeerd zuur-basepaar voorstellen en KZ1 en KZ2 de zuurconstanten voor Z1 en Z2 voorstellen, dan geldt:
- de reactie is aflopend voor K>103. Mogelijke oorzaken zijn dat Z1 veel sterker is dan Z2 of dat er een gasvormig produkt ontstaat.
- er is evenwicht voor 10-3<K<103
- de reactie verloopt niet voor K<10-3. Mogelijke oorzaken zijn dat Z1 veel zwakker is dan Z2 of dat de beginstof niet oplosbaar is.
In het eerste geval hebben we te maken met een sterk rechts liggend evenwicht en in het laatste geval met een sterk links liggend evenwicht.
Oud 05-10-2003, 19:49
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 05-10-2003 @ 18:06:
Laat een zuur-basereactie gegeven zijn door Z1+B2 <-> Z2+B1 met K=KZ1/KZ2, waarbij Z1 en B1 en Z2 en B2 ieder een geconjugeerd zuur-basepaar voorstellen en KZ1 en KZ2 de zuurconstanten voor Z1 en Z2 voorstellen, dan geldt:
- de reactie is aflopend voor K>103. Mogelijke oorzaken zijn dat Z1 veel sterker is dan Z2 of dat er een gasvormig produkt ontstaat.
- er is evenwicht voor 10-3<K<103
- de reactie verloopt niet voor K<10-3. Mogelijke oorzaken zijn dat Z1 veel zwakker is dan Z2 of dat de beginstof niet oplosbaar is.
In het eerste geval hebben we te maken met een sterk rechts liggend evenwicht en in het laatste geval met een sterk links liggend evenwicht.
In feite deel je dus de Kz op de Kb van de ongeconjugeerde (laten we zeggen je begin stoffen) en daar uit trek je je conclusies?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 20:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 05-10-2003 @ 20:49:
In feite deel je dus de Kz op de Kb van de ongeconjugeerde (laten we zeggen je begin stoffen) en daar uit trek je je conclusies?
Nee, ik deel de zuurconstante van Z1 door de zuurconstante van Z2, wat een constante K oplevert. Lees wat dat betreft mijn vorige reply nog maar eens zorgvuldig na. Uit de waarde van K is dan af te leiden of de reactie aflopend is, een evenwicht oplevert of helemaal niet optreedt. Deze formule voor K en de resultaten bij een gegeven waarde van K kreeg ik indertijd in 4 h.a.v.o. bij scheikunde, toen we daar met zuur-basereacties bezig waren.
Reageren

Regels voor berichten