Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2003, 16:43
Kazanka
Kazanka is offline
In mijn omgeving zijn er aardig wat mensen die precies weten wat ze met hun leven willen. Ze hebben een of meerdere doelen en proberen die zo goed mogelijk na te streven. Ik daarentegen heb helemaal geen doel. Waardoor er dus eigenlijk weinig zekerheid is, wat betrefd de toekomst.

Het voelt ook aan alsof ik nergens naartoe werk, alsof het allemaal maar weinig zin heeft. Herkent iemand dit? Dat je zonder een concreet doel, het gevoel krijgt dat je alles eigenlijk doet zonder een reden, dat het nergens naar leid en dus eigenlijk ook nergens goed voor is?

Zijn jullie tevreden met tijdelijke doelen, als je die aan jezelf stelt, moet het groot zijn of klein? Denk aan het halen van dit studiejaar tot aan het bereiken van die baan en die levensstijl waar je altijd al van droomt...
Oud 25-10-2003, 17:21
Verwijderd
Mjah, waarom zou je werken voor je leven, je gaat toch dood? Wat heeft het allemaal voor zin..
Zo denk ik wel een beetje. Ik heb ook allemaal van die korte termijn doelen zegmaar. Eerst school afmaken. Dan zien we wel weer verder. En met school ook; eerst dit jaar maar afmaken, dan zien we wel weer. Ik heb liever echt een beroep wat ik heel graag wil en dat ik daarnaar toe werk, maar dat heb ik *nog* niet.. dus ik zou ook niet weten waar ik naar toe zou moeten werken.

Nu moet ik eerst maar eens een goed kerstrapport krijgen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 17:34
Verwijderd
Ik moest gelijk naar Baz Luhrmann denken:
Citaat:
Don't feel guilty if you don't know what you want to do with your life. The most interesting people I know didn't know at 22 what they wanted to do with their lives. Some of the most interesting 40-year-olds I know still don't.
Ik heb maar een lange termijn doel: een briljante scriptie schrijven. Alles wat ervoor, erna en ertussen komt moet ik nog uitzoeken.

Toch zie ik het leven niet zo somber als jij. Geniet van je doelloze leven en haal er het beste uit.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 18:00
Fade of Light
Fade of Light is offline
Leef je leven en het is niet doelloos
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 21:13
MazeMouse
MazeMouse is offline
Basgitaar halen.
Bandje spelen
Rockacademy proberen
Anders Facility Mangement doen...
Tja, ik weet het wel...
Maar de uitvoering (en over ik dat wel houd want over een maand kan dit wel helemaal anders zijn...)
Oud 25-10-2003, 21:18
extinction
extinction is offline
Ik moet absoluut een (aantal) doel(en) hebben om een beetje gelukkig te zijn, en daarbij het vertrouwen dat er een kans is dat ik die doelen bereik.
Uiteindelijk hoef ik ze dan niet te bereiken, maar ik heb iets om naar toe te werken, en das wel fijn.
Oud 25-10-2003, 21:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook een aantal doelen in mijn leven die ik graag wil behalen. Ik vind het geen ramp als het niet lukt maar het geeft me wel een soort stabiliteit in mn leven, iets om naar uit te leven en ik denk dat dat alleen maar positief is. Je hebt een doel om naar toe te leven, iets waar je je voor moet inzetten en waarvoor je moet doorzetten.

Mijn korte termijn doelen zijn:
- mn toetsen in mn toetsweken goed maken
- mn vwo-diploma halen
- een plaats kiezen waar ik ga studeren
- me goed voorbereiden op mn vervolgstudie

Mijn lange termijn doelen zijn:
- een opleiding afronden
- een leuke en interesante baan vinden
- een leuke man vinden
- en eigenlijk toch ook wel kindjes
Oud 26-10-2003, 00:36
Kazanka
Kazanka is offline
Stel je verzint een doel, waar je niet geheel achter staat. Om dat doel te behalen ben je verplicht om een aantal sub-doelen te behalen. Des te meer van deze sub-doelen je bereikt, des te breder de keuzes zullen worden, waardoor je het hoofddoel zou kunnen aanpassen indien dat nodig mocht zijn.

Heeft het dan zin om zo'n soort doel, waar je niet echt achter staat, als uitgangspunt te nemen?

Of werkt dat hetzelfde als jezelf geen doel stellen, veel opties open laten en gewoon afwachten waar je uiteindelijk terechtkomt?
Oud 26-10-2003, 02:51
Verwijderd
lord of the rings 3 is nog een doel en daarna... weet ik t niet meer
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 10:36
The0
The0 is offline
Ik stel inderdaad redelijk doelen voor mezelf ja.

VWO diploma halen
vervolgstudie halen
goede baan vinden
lieve vriendin vinden
rijk en gelukkig worden

misschien allemaal wat ruim, maar je kunt er wel voor gaan..
Oud 26-10-2003, 11:13
verwijderen_aub
verwijderen_aub is offline
Hmm ik heb ook niet echt doelen.. Ja school, maar dat doe ik meer voor m'n vriendin en m'n ouders, dan voor mezelf.. Verder heb ik niet echt dingen die ik perse wil halen of doen.. Misschien dat ik daarom ook niet zoveel ritme in m'n leven heb en mezelf moeilijk dan dwingen om iets te doen, wat gebeuren moet. Maar ach, ik neem m'n leven zoals het is, en ik vind het wel spannend dat ik nog niet weet wat ik wil.. Ik zie zelf wel wat ik later wordt of wil worden..

Waar heb je eigenlijk een doel voor nodig? Om het gevoel te krijgen dat je leven nut heeft? Lijkt me niet correct..
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 11:49
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Weet je wat soms het probleem is bij psychologie?
Van de binnenkant ''moet'' het allemaal goed zijn, maar een gehandicapte die ''raar'' doet wordt aangekeken...

Je bent jezelf op je eigen manier...
Oud 26-10-2003, 11:50
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 26-10-2003 @ 12:49:
Weet je wat soms het probleem is bij psychologie?
Van de binnenkant ''moet'' het allemaal goed zijn, maar een gehandicapte die ''raar'' doet wordt aangekeken...

Je bent jezelf op je eigen manier...
huh?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 11:52
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 26-10-2003 @ 12:50:
huh?
Het moet allemaal van de maatschappij, werken, geld verdienen, sporten enz enz. maar als je niet gelukkig bent en rustig, hoe kun je dan zonder verdriet ontspanning vinden?

(diep he?)
Oud 26-10-2003, 12:03
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 26-10-2003 @ 12:52:
Het moet allemaal van de maatschappij, werken, geld verdienen, sporten enz enz. maar als je niet gelukkig bent en rustig, hoe kun je dan zonder verdriet ontspanning vinden?

(diep he?)
hmm

Het eerste mwa daar valt iets voor te zeggen (ook al ben ik het er niet mee eens). Maar dan komt die 'maar' en gaa totaal ergens anders over? En dan dat van die gehandicapten?

Ik kan er geen touw aan vastknopen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 12:41
extinction
extinction is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 26-10-2003 @ 01:36:
Stel je verzint een doel, waar je niet geheel achter staat. Om dat doel te behalen ben je verplicht om een aantal sub-doelen te behalen. Des te meer van deze sub-doelen je bereikt, des te breder de keuzes zullen worden, waardoor je het hoofddoel zou kunnen aanpassen indien dat nodig mocht zijn.

Heeft het dan zin om zo'n soort doel, waar je niet echt achter staat, als uitgangspunt te nemen?

Of werkt dat hetzelfde als jezelf geen doel stellen, veel opties open laten en gewoon afwachten waar je uiteindelijk terechtkomt?
Maar waarom zou je een doel verzinnen waar je niet geheel achter staat?
Omdat je jezelf een doel stelt waarvan je al weet dat je dat kan bereiken, terwijl het eigenlijke doel wat je zou wíllen bereiken, zo onbereikbaar lijkt, dat je maar een doel kiest waar je niet geheel achter staat?
Oud 26-10-2003, 14:18
Nona
Nona is offline
Ik heb eigenlijk twee doelen in mijn leven:
- Een goed psychologe worden
- Een gelukkig sociaal leven krijgen.

Voor allebei de doelen heb ik nog tijd zat, dus ik maak me er geen zorgen om. Ik heb doelen, toekomstplannen en ideeën over wat ik wil, maar ik weet nog niet welke kant ik op ga voor de masterfase van mijn studie. Dat maakt ook niet uit. Dat zie ik later wel. Ik hoef niet alles nu al te weten; ik kom er later nog wel achter. Ik heb geen relatie op het moment en ik ga geen relaties meer aan met concrete toekomstplannen. Dat werkt toch niet. Ik zie wel en ik ben gelukkig.
Oud 26-10-2003, 14:31
Verwijderd
Ik merkte een maand terug dat ik eigenlijk niet echt een 'doel' voor ogen had. Toen heb ik samen met een vriend een doel bedacht voor dit jaar..(schooljaar)
Dat is overgaan naar het vwo naar het profiel wat ik wil..

dat is eigenljik het doel waar ik nu naar streef en het gaat wel goed opzich.. voor de rest heb ik nog geen doelen..
eigenlijk heb k een hekel aan doelen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 14:40
extinction
extinction is offline
Doelen zijn geweldig.
Ik heb echt een miljoen doelen, en ik ga ze allemaal verwezenlijken
Ik moet nog een keer de perfecte tekening maken, een kunstenaarscolonie oprichten, m'n angsten overwinnen, een oerbos gaan redden, een koe adopteren, heel wijs worden, de wereld verbeteren, de Groagh Patrick beklimmen, een tweedehandsboekenwinkeltje beginnen, een gewaardeerd socioloog worden, nog 100 films maken, een boomhut bouwen...

Kep er nu al zin in.
Oud 26-10-2003, 16:23
Verwijderd
Ik werk eigenlijk nergens naar toe. Ok, ik doe een opleiding en die wil ik natuurlijk wel halen. En ik hoop op een goede baan etc.

Maar ik vind het juist lekker om van te voren niet te weten hoe iets loopt. Ik zie wel wat de toekomst brengt en dat is juist het leuke van het leven. Als ik me dan even doelloos voel weet ik dat er weer een tijd komt die boeiender is.

Wel verlang ik altijd naar dingen, binnen een week zeg maar. Als ik weet dat ik morgen iets leuks ga doen, denk ik daar wel aan en dat helpt me vandaag dan door (als ik bijvoorbeeld vandaag de hele dag zou moeten werken). Van die positiviteit krijg ik energie.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 16:24
Fade of Light
Fade of Light is offline
Doelen leiden tot verwachtingen en verwachtingen tot teleurstellingen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 26-10-2003 @ 17:24:
Doelen leiden tot verwachtingen en verwachtingen tot teleurstellingen.
Doelloosheid leidt tot twijfel over je eigen nut en het nut van leven. Twijfel over je nut van jezelf of van het leven leidt tot depressie.

Leuk, allebei de kanten zijn slecht! Makkelijk kiezen zo

Mijn eigen doelen zijn in beginsel vaag, maar op dit moment wel concreet uitgewerkt. In abstracto is mijn doel zoveel mogelijk kennis te vergaren, met die kennis anderen van dienst te zijn en mezelf zoveel mogelijk te ontwikkelen en ontplooien tot evenwichtig persoon. Anders gezegd: ik streef naar het ideaal van de homo universalis. In concreto vertaalt zich dat naar een streven om hoogleraar te worden en op die manier mijn kennis te delen met anderen, om die op hún beurt in staat te stellen hun idealen te verwezenlijken.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 17:16
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
extinction schreef op 26-10-2003 @ 13:41:
Maar waarom zou je een doel verzinnen waar je niet geheel achter staat?
Omdat je jezelf een doel stelt waarvan je al weet dat je dat kan bereiken, terwijl het eigenlijke doel wat je zou wíllen bereiken, zo onbereikbaar lijkt, dat je maar een doel kiest waar je niet geheel achter staat?
Omdat je dan wel 'een' doel hebt. Het was een idee van mijn psych. Je stelt jezelf een doel, dat haalbaar is en ongeveer in de richting ligt waarin het 'echte' doel, dat je nog niet concreet kan benoemen, zich bevind.

Om het doel te bereiken moet je eerst allerlei sub-doelen verwezenlijken, hij denkt dat je dan op die tocht je uiteindelijke doel voor ogen krijgt. Ik betwijfel dat eigenlijk, maar misschien heeft hij gelijk.

Makkelijkst zou gewoon zijn om zonder concreet doel te kunnen leven en gewoon te doen wat je wilt. Zonder alleen dat ene grote doel na te jagen.
Oud 26-10-2003, 17:41
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-10-2003 @ 17:34:
Doelloosheid leidt tot twijfel over je eigen nut en het nut van leven. Twijfel over je nut van jezelf of van het leven leidt tot depressie.
Dat is ook een leuke

Maar twijfel over het nuts van het leven, krijg je alleen als je over het nut van het leven nadenkt. Die vraag is vrij gevaarlijk om te stellen. Althans voor menig mensen. Daarbij is die, volgens mij, vrij nutteloos
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:22
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik heb geen precies doel eigenlijk. weet wel een aantal interesses waar ik misschien wat mee wil gaan doen ofzo, maar ik heb toch nog tijd genoeg om uit te zoeken wat ik precies wil.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten