Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2003, 21:16
vosje16
vosje16 is offline
Ik vraag mij 2 dingen af:

- Mijn vader zegt dat als je een voorwerp horizontaal en een ander voorwerp verticaal gooit vanop dezelfde hoogte, dat ze tegelijk op de grond aankomen. Klopt dit?
(speelt de kromming van de aarde hier geen rol?)

- Stel dat je een voorwerp laat vallen van heel heel heel hoog. Door de zwaartekracht is de versnelling 9,81 m/s². Volgens mij zal het op een bepaald moment stoppen met versnellen. (wanneer het de lichtsnelheid bereikt heeft ofzo?) Is dit juist? En heeft het gewicht van het voorwerp te maken met de duur van de versnelling?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2003, 22:03
Verwijderd
Citaat:
vosje16 schreef op 13-12-2003 @ 22:16:
Ik vraag mij 2 dingen af:

- Mijn vader zegt dat als je een voorwerp horizontaal en een ander voorwerp verticaal gooit vanop dezelfde hoogte, dat ze tegelijk op de grond aankomen. Klopt dit?

Het gewicht is bij een vrije val niet van belang . Het gaat volledig om de vorm en dus om de mate waarin het voorwerp gestroomlijnd is.
De voorwerpen komen - indien de oppervlakte van het vlak dat naar beneden wijst niet in beide gevallen even groot is - dus niet tegelijkertijd op de grond terecht.
Citaat:

- Stel dat je een voorwerp laat vallen van heel heel heel hoog. Door de zwaartekracht is de versnelling 9,81 m/s². Volgens mij zal het op een bepaald moment stoppen met versnellen. (wanneer het de lichtsnelheid bereikt heeft ofzo?) Is dit juist? En heeft het gewicht van het voorwerp te maken met de duur van de versnelling?
Zoals ik al zei is het gewicht totaal niet van belang. Op een bepaald moment zal het inderdaad stoppen met versnellen, wanneer dat is, is afhankelijk van de mate waarin het voorwerp gestroomlijnd is. Dit is meestal lang voordat de lichtsnelheid bereikt zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 22:32
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
perseus schreef op 13-12-2003 @ 23:03:

Het gewicht is bij een vrije val niet van belang . Het gaat volledig om de vorm en dus om de mate waarin het voorwerp gestroomlijnd is.
De voorwerpen komen - indien de oppervlakte van het vlak dat naar beneden wijst niet in beide gevallen even groot is - dus niet tegelijkertijd op de grond terecht.
[/B]
En als het 2 dezelfde voorwerpen zijn, komen ze wel tegelijkertijd op de grond?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 22:44
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
perseus schreef op 13-12-2003 @ 23:03:

Zoals ik al zei is het gewicht totaal niet van belang. Op een bepaald moment zal het inderdaad stoppen met versnellen, wanneer dat is, is afhankelijk van de mate waarin het voorwerp gestroomlijnd is. Dit is meestal lang voordat de lichtsnelheid bereikt zou zijn. [/B]
Maar als je een voorwerp van 100 gram (en 1cm³) laat vallen; dan zal die toch minder snel vallen dan een voorwerp van 500 gram (ook 1cm³)?
(Stel dus dat het een blokje hout en een blokje lood is ofzo hé)
Dan speelt het gewicht toch een rol?
'k begrijp het eigenlijk ni zo goed hoor
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 23:53
Dvalin
Dvalin is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 13-12-2003 @ 23:44:
Maar als je een voorwerp van 100 gram (en 1cm³) laat vallen; dan zal die toch minder snel vallen dan een voorwerp van 500 gram (ook 1cm³)?
(Stel dus dat het een blokje hout en een blokje lood is ofzo hé)
Dan speelt het gewicht toch een rol?
'k begrijp het eigenlijk ni zo goed hoor
massa is niet van belang

de wrijvingskracht (die afhangt van het oppervlakte is van belang)

zodra de wrijvingskracht gelijk is aan de gravitatiekracht, zal de resulterende kracht 0 zijn, dus is er dan geen versnelling meer
Oud 14-12-2003, 10:04
ProPHeT
ProPHeT is offline
Citaat:
Bij 2 identieke voorwerpen is dit inderdaad het geval, mits je het voorwerp dat de verticale val gaat beschrijven niet gooit zoals jij zegt, maar laat vallen. De kracht die in de y-richting werkt is de zwaartekracht en die is voor beide gelijk.. Jij zegt dat de kromming van de aarde een rol zou spelen. Dat zou inderdaad kunnen, maar dan moet het voorwerp een grote afstand overbruggen voordat dit merkbaar wordt. In de meeste gevallen kun je verschillen die door de kromming van de aarde komen verwaarlozen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 11:11
vosje16
vosje16 is offline
ok thx
'k snap het een beetje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten