Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2003, 12:24
Tsu
Tsu is offline
Ik ben gruwelijk in de war.. ik heb namelijk altijd geloofd dat blaasontsteking kwam, doordat je bijvoorbeeld naar buiten gaat in een rokje, terwijl het koud is buiten.... maar nu hoorde ik gister dat dat gewoon een fabeltje is

Nu vraag ik me dus af hoe het WEL komt.. ik heb er vroeger veel last van gehad, en ik dacht dus ( mijn ouders ook) dat dat kwam door de kou...

Wie weet waardoor het nou wel komt???
Oud 11-12-2003, 12:36
Thee Muts
Thee Muts is offline
Een blaasontsteking wordt meestal door bacteriën veroorzaakt. Vaak gaat het om een bacteriesoort die vooral in de darm leeft, maar ook rond de plasbuis voorkomt. Bacteriën komen via de plasbuis de blaas binnen. Daar groeit hun aantal snel. Ze hechten zich aan de blaaswand en die gaat ontsteken. Omdat de plasbuis bij vrouwen korter is dan bij mannen, krijgen vrouwen gemakkelijker een blaasontsteking. Tijdens het vrijen kunnen bacteriën in de plasbuis van de vrouw komen. Daarom krijgen vrouwen soms een blaasontsteking na het vrijen. Het is niet waarschijnlijk dat je van kou of tocht een blaasontsteking kunt krijgen.
Oud 11-12-2003, 14:43
Verwijderd
Een ontsteking is doorgaans een bacteriële infectie. Een blaasontsteking is dus een bacteriële infectie in je blaas.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 16:13
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 11-12-2003 @ 15:43:
Een ontsteking is doorgaans een bacteriële infectie. Een blaasontsteking is dus een bacteriële infectie in je blaas.
en dat komt door???
Oud 11-12-2003, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Tsu schreef op 11-12-2003 @ 17:13:
en dat komt door???
Een bacterie die in je blaas komt, kan door bv verkeerd afvegen komen, dan veeg je de bacteriën die rondom je anus zitten richting je urinebuis, en ja, dat is niet goed. Maar verder ook door allerlei andere dingen die die bacteriën in je blaas kunnen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:35
Qimm
Qimm is offline
door kou is dus enorme onzin!
Oud 11-12-2003, 19:24
Negrotiator
Negrotiator is offline
Ik denk ook wel dat je bijvoorbeeld blaasontsteking kunt krijgen als je te weinig drinkt en bacteriën zich kunnen ophopen in de blaas?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 20:56
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 11-12-2003 @ 20:24:
Ik denk ook wel dat je bijvoorbeeld blaasontsteking kunt krijgen als je te weinig drinkt en bacteriën zich kunnen ophopen in de blaas?
Ja dat kan volgens mij ook wel ja..
Veel vitamine C nemen...
Oud 11-12-2003, 21:59
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
Tsu schreef op 11-12-2003 @ 17:13:
en dat komt door???
Ehm, bacteriën misschien?
Oud 11-12-2003, 22:01
Verwijderd
Waarom zou kou dan onzin zijn? Als je verkouden wordt zeggen mensen ook weleens "je hebt kou gevat" en als je als het vriest in bikini naar buiten gaat zeggen mensen ook "straks krijg je nog een longontsteking!"
En natuurlijk komt dat allemaal door bacterien en niet "door" de kou, maar alsnog heb je er dan wel meer kans op.
Ik zat laatst eens een heel grappig stukje te lezen waarin stond dat het allemaal zo'n onzin was dat het door de kou kwam, het kwam door de bacterien. Maar dat stukje eindigde er wel mee dat het zo verstandig is om een sjaal om te doen als je naar buiten gaat..
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 11-12-2003 @ 22:59:
Ehm, bacteriën misschien?
Ze snapt heus wel dat het door bacterien komt...
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 11:17
Stefanie
Stefanie is offline
Ze zeggen ook weleens dat het komt doordat je te harde seks hebt, maar dat is ook n fabeltje
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 11:46
Verwijderd
Citaat:
xStefjuhx schreef op 12-12-2003 @ 12:17:
Ze zeggen ook weleens dat het komt doordat je te harde seks hebt, maar dat is ook n fabeltje
Dat is trouwens ook een goed punt, door harde seks kan je je urinebuis een beetje... mja, kneuzen. Dat voelt ook als blaasontsteking
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 12:22
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 12-12-2003 @ 12:17:
Blaasontsteking komt wel het vaakst voor bij seksueel actieve vrouwen. Dus het heeft wel enigszins te maken met hoe vaak je seks hebt .
Oud 12-12-2003, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 12-12-2003 @ 13:22:
Blaasontsteking komt wel het vaakst voor bij seksueel actieve vrouwen. Dus het heeft wel enigszins te maken met hoe vaak je seks hebt .
Idd, als je seks hebt komen de bacteriën ook makkelijker bij de urinebuis en ja, die worden er dan ook nog goed ingewreven ook. En verder kan je dus door té harde seks je urinebuis een beetje 'kneuzen' dat doet ook even pijn
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 13:21
Tsu
Tsu is offline
Nou ja, op mijn 7e had ik nog geen sex... en toen had ik er zooo erg veel last van.. dat deed echt zo'n pijn, ik gilde het letterlijk uit..

Nu heb ik er helemaal niet zoveel last meer van, terwijl ik wel al aan sex doe

Maar ik denk dat kou wel een "rol" speelt bij de blaasontsteking...
Oud 12-12-2003, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Tsu schreef op 12-12-2003 @ 14:21:
Nou ja, op mijn 7e had ik nog geen sex... en toen had ik er zooo erg veel last van.. dat deed echt zo'n pijn, ik gilde het letterlijk uit..

Nu heb ik er helemaal niet zoveel last meer van, terwijl ik wel al aan sex doe

Maar ik denk dat kou wel een "rol" speelt bij de blaasontsteking...
Ik denk dat kou de blaas wat minder.. sterk kan maken, dus vatbaarder voor bacteriën.

Maar wat veel meisje fout doen wanneer ze klein zijn, is afvegen. Meisjes moeten altijd van voor naar achter vegen, nooit andersom. Misschien deed je dat toch? En ja, de een zal er vatbaarder voor zijn dan de ander...
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 16:29
Verwijderd
Nou, verkoudheid en griep komen wel indirect door kou, omdat je afweersysteem verzwakt door kou. Een blaasontsteking kan dus ook wel erger worden of langer aanhouden door kou, maar dat hoeft niet per se kou op je billen te zijn, als je een hele tijd met je arm ofzo in koud water zit dan heb je ook meer kans op een blaasontsteking .

En idd, als je te weinig drinkt dan wordt je blaas niet genoeg doorgespoeld, en blijven de bacteriën dus beter zitten - normaal als je gewoon genoeg drinkt (zo'n 6 glazen drinken per dag) en regelmatig plast dan geeft dat steeds hetzelfde effect op je blaas als doortrekken heeft op een wc .
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 21:58
snarl
snarl is offline
ik heb vorige week echt een klote blaasontsteking gehad, ik plaste echt bloed en zo.

maar dat kwam doordat ik sex had gehad, denk ik. volgens mij is het zo dat je minder kans hebt als je na de sex naar de wc gaat. weet iemand daar iets over? mij lijkt het wel logisch namelijk, alles spoelt schoon en zo.
Oud 12-12-2003, 22:06
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 11-12-2003 @ 23:01:
Maar dat stukje eindigde er wel mee dat het zo verstandig is om een sjaal om te doen als je naar buiten gaat..
er zijn meer verwondingen dan een ontsteking
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 16:39
Verwijderd
Citaat:
snarl schreef op 12-12-2003 @ 22:58:
ik heb vorige week echt een klote blaasontsteking gehad, ik plaste echt bloed en zo.

maar dat kwam doordat ik sex had gehad, denk ik. volgens mij is het zo dat je minder kans hebt als je na de sex naar de wc gaat. weet iemand daar iets over? mij lijkt het wel logisch namelijk, alles spoelt schoon en zo.
Ja, zoals Andijvie al beschreef worden er tijdens de sex min of meer bacteriën je plasbuis 'in gewreven', en het is dan idd wel zo handig om die zo gauw mogelijk uit te plassen .
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 09:34
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Nuck schreef op 12-12-2003 @ 13:22:
Ik heb al een tijdje seks met mijn vriend en pas de laatste 2 maanden heb ik blaasontsteking gehad. Waarom had ik het in het begin dan niet?

Ze zeggen ook dat het door de bacterien komt in het sperma, daarom moet je goed plassen na de seks, zodat je het wegspoelt en het niet in je urinebuis terechtkomt (heeft de huisarts mij aangeraden)
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 09:50
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 15-12-2003 @ 10:34:
Ik heb al een tijdje seks met mijn vriend en pas de laatste 2 maanden heb ik blaasontsteking gehad. Waarom had ik het in het begin dan niet?

Ze zeggen ook dat het door de bacterien komt in het sperma, daarom moet je goed plassen na de seks, zodat je het wegspoelt en het niet in je urinebuis terechtkomt (heeft de huisarts mij aangeraden)
Mja, het is niet standaard zo dat vrouwen die vaak seks hebben ook daadwerkelijk blaasontsteking krijgen. Dus waarschijnlijk zijn de bacteriën pas 2 maanden geleden je lichaam binnengedrongen.

Regels voor berichten