Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2003, 15:34
iamcj
iamcj is offline
Ik ga over 2 maandjes een vast contract aan met mijn baas.

Nu werk ik er op oproepbasis 3 dagen in de week. Ik ben zijn eerste werknemer. We maken trouwens accessapplicaties.

Hij heeft me gevraagd om 5 dagen in de week voor vast te komen. Ik werk er nu 2 maanden.

Ik heb al veel gezocht maar kan geen goede specifieke informatie vinden. Waar moet ik nu op letten bij mijn contract, qua arbeidsvoorwaarden. Wat is normaal?

Op dit moment krijg ik alleen mijn reiskosten vergoed en mijn salaris.

Is het misschien om een vaste salarisverhoging af te spreken?
Oud 21-12-2003, 18:39
Verwijderd
De kans is groot dat je baas onder een cao valt. Tenzij lid bent van een vakbond (die kans is niet zo groot) heb je dan in beginsel weliswaar geen aanspraak op het cao-loon, maar je baas is wel verplicht jou een aanbod te doen, jouw arbeidsvoorwaarden net zo te regelen als in de cao gebeurd is. Komt hij die verplichting niet na, dan is het echter niet in rechte af te dwingen. Vraag eens of er een cao van kracht is waar jouw werkzaamheden misschien onder vallen.

Verder kunnen we compleet niks zeggen over welke arbeidsvoorwaarden normaal zijn. We weten niet waar je werkt, niet wat voor werk je doet, niet welke tijden je gaat werken. Wat normaal is zal dus afhangen van je werkzaamheden, en wat voor jouw werkzaamheden normaal is kun je opzoeken in een cao, bijvoorbeeld.

Soms krijgt een werknemer naast zijn salaris reiskostenvergoeding, maar dat is niet echt heel vanzelfsprekend. Een dertiende maand is onderdeel van je salaris. Vaak is in arbeidsovereenkomsten en cao's een bepaling opgenomen krachtens welke de werknemer zich verplicht een bepaald bedrag in een fonds ten behoeve van zieke werknemers te storten. Let daar dus op, niet dat je ineens later erachterkomt dat je geld doneert aan allerlei dingen die je vantevoren niet kende.

Laat je verder geen proeftijd in de maag splitsen - je hebt er al twee maanden gewerkt als oproepkracht, dan kan jouw baas je niet nu nog een keer aan een proefperiode van twee maanden houden.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 11:50
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
iamcj schreef op 21-12-2003 @ 16:34:
We maken trouwens accessapplicaties.

Hij heeft me gevraagd om 5 dagen in de week voor vast te komen.
Dus 40 uur, bij nu nog een eenmansbedrijf in de IT. Alvast bedankt voor de info die je hebt gegeven!

Een dertiende maand is dat nu dat je werkt in blokken van 4 weken, of echt een extra maand salaris?
Oud 22-12-2003, 17:32
Auntie M
Auntie M is offline
De 13e maand is een percentage van je jaarsalaris (meestal bruto). Je zou in je cao terug kunnen vinden hoeveel dat is.
Oud 22-12-2003, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Auntie M schreef op 22-12-2003 @ 18:32:
De 13e maand is een percentage van je jaarsalaris (meestal bruto). Je zou in je cao terug kunnen vinden hoeveel dat is.
Het hangt nogal af van wat er in die bedrijfstak gebruikelijk is. Vooral in het bedrijfsleven wordt met een dertiende maand vaak bedoeld een percentage van de winst die de onderneming heeft gedraaid. In de (semi-)overheidstak is een dertiende maand vaak echt een volledig maandsalaris, maar mijn pa krijgt bijvoorbeeld een half maandsalaris als dertiende maand. Het verschilt dus heel erg per branche, dat zou je echt na moeten kijken in een eventuele cao, inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 19:43
Unexplained
Unexplained is offline
De ICT valt niet onder een CAO.
Oud 22-12-2003, 23:09
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 22-12-2003 @ 20:43:
De ICT valt niet onder een CAO.
In dat geval is hij boned.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 16:17
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-12-2003 @ 00:09:
In dat geval is hij boned.
Rectaal

Enfin, er is geen 'vast' contractmodel voor een arbeidsovereenkomst. Iedere werknemer en werkgever heeft zo zijn/haar eigen wensen over het invullen van de professionele relatie tussen beide. Bij de één is het slechts een half A4'tje, bij de ander wel 15 pagina's. Je kunt het zo simpel en ingewikkeld maken als je zelf wilt.
Aangezien je de eerste werknemer bent bij dat bedrijf, zou ik het zo simpel mogelijk houden. Maak afspraken over loonbetaling, vakantiedagen en werktijden (wordt overwerk betaald bijvoorbeeld?). Daarnaast zou ik de reiskostenvergoeding erin op laten nemen. Als finishing touch zou je zaken als geheimhoudingsverklaring kunnen toepassen, maar volgens mij is dat door de wet standaard al enigszins afgedekt.
Reageren

Regels voor berichten