![]() |
|
Pi
Van Darren Aronofsky (voor de mensen die dat niets zegt: de regisseur van requiem for a dream ![]() Morgen op tv. Zondag 1 februari van 23:25 tot 00:50 op yorin(helaas) Ik wil hem al een hele tijd zien, wie heeft hem gezien, wat vond je ervan en wie gaat hem ook kijken?
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
voor mensen die de soundtracks zoeken, ik heb ze compleet op m'n pctje staan, samen met OST als bijvoorbeeld requiem for a dream, donnie darko, fear & loathing in Las Vegas en meer.
Wil je ze dus hebben kan ik ze via de MSN wel sturen aangezien ik op ADSL zit gaat 't vrij rap, ik hoor 't dus wel...
|
Ik vond het iets te duidelijk een kopie van requiem for a dream, of in dit geval dus andersom omdat RfaD na PI uitkwam.
Op zich vond ik hem best aardig, vooral heel goed qua geluid and stuff. Ik vind het einde alleen jammer.
Spoiler
Edit: Sorry dit was natuurlijk een spoiler
Laatst gewijzigd op 02-02-2004 om 10:36. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En niet alleen de montage en het camerawerk waren hetzelfde. Het narratief had precies dezelfde opbouw....van geluk,hoop en optimisme naar pure wanhoop en pessimisme. Ook in bepaalde manieren van betekenisgeving (o.a in de montage) zie je enorme overeenkomsten. De manier waarop een bepaalde handeling in kleine segmenten wordt opgedeeld en op die manier wordt getoont om aan te geven wat er gebeurd is in beide films hetzelfde. Een voorbeeld is hoe wordt getoond dat er pillen worden ingenomen. In kleine flitsen zie je hoe de fles wordt open gemaakt-de pillen in de hand worden genomen-en dan een closeup van een lichaamsdeel waar die pillen werken. Oh Ja! Zelfs de locatie die zogenaamd het paradijs moet voorstellen is hetzelfde (Coney Island)
|
Verwijderd
|
Dat is waar, maar zo hebben wel meer regisseurs dezelfde trucjes gebruikt in meerdere films. Toch vind ik dat een kwestie van een eigen stijl, en zolang de sfeer, het verhaal en (het aantal) personages niet veel van elkaar weg hebben, zou ik het geen kopie noemen. Die snelle, korte shots zijn net zo een kenmerk van een regisseur als bijvoorbeeld lange, stilstaande shots zoals bijv. Kubrick in zijn films gebruikt - maar de inhoud van de films is wel telkens compleet anders. En dat is waar het, in mijn ogen dan, het meest om draait.
|
![]() |
|
Maar de inhoud van de film wordt wel degelijk beïnvloed door de vorm ervan. De manier waarop jij de film interpreteert is niet los te zien van de manier waarop de film aan jouw gepresenteerd is. Plus het feit dat als je beide verhalen reduceerd tot de essentie ervan (zoals ik net al zei), kom je min of meer op hetzelfde patroon uit.
Ik zeg ook niet dat een regisseur zijn eigen stijl niet mag vormen en herhalen, ik zeg alleen dat omdat beide verhalen in dezelfde richting lopen ( optimisme -> extreem pessimisme) ÉN dezelfde vorm aanhouden (behalve dan het feit dat Pi in zwart/wit is) dat i voor mijn gevoel te sterke overeenkomsten tussen de twee films zie. Alsof hij niet de moeite wilde nemen om verder te kijken dan de formule die al succesvol bleek. Zelfde heb ik overigens met David Fincher bij Fight Club/ Panic Room. Weer dat gevlieg met de camera door ruimtes waar een camera helemaal niet doorheen kan. Door dát in Panic Room te herhalen, verliest het zijn functionaliteit, en maakt het de eerste film minder speciaal. Dat is gewoon jammer.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Wat is exacte uitkomst van cos (3pi/8) gaatjeniksaan | 9 | 13-11-2008 12:52 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[Bijbel, OT] Koningen 7:23 PI = 3? Gatara | 71 | 27-04-2005 09:43 | |
Verhalen & Gedichten |
PI.K; een biografie van een eendagsduo Boate Bob | 12 | 20-09-2004 18:46 | |
Toch nog ff over PI Dexter 0000 | 19 | 10-07-2001 22:59 | |
De PI !!!!! Prince_AT | 1 | 30-06-2001 20:07 |