Ik kan nooit echt zonder gniffelen nadenken over 'schrijvers'. Ik vind het vaak veel te grappig hoe ze zichzelf profileren en hoe ze in de media verschijnen.
Ik zie mezelf dan ook niet echt als een noeste schrijver die bij kaarslicht en een storm buiten de deur koortsig aan een boek werkt en ondertussen alles en iedereen negeert en ontloopt. Vind ik een beetje een Hollywood-idee van een 'kunstenaar'.
Daarom denk ik ook niet dat het vreemd is dat je maffe dingen doet terwijl je toffe teksten schrijft. Je kan mij niet vertellen dat Kafka nooit in zijn neus peuterde tijdens 'Das Prozes'.
Als je boek uitkomt, verdien je dat kennelijk. Maakt niet echt uit hoe het tot stand komt, toch? Ik ken vervelende surrealisten die onder invloed van alcohol, drugs en hypnose probeerden teksten te schrijven. Verdienden zij het om uitgegeven te worden?
Ik dacht dat we allemaal probeerden te schrijven, zodat we later tenminste niet hoefden te werken.
Maar ik denk dat dus niet echt vaak bij mezelf. De meeste schrijvers die vertellen over de manier waarop ze schrijven (op televisie, in bladen en andere onzin) vind ik meestal onuitstaanbare kwasten. Ik begrijp zelf niets van de manier waarop een verhaal bij mij tot stand komt en er is ook geen verschil tussen een tekst die goed en een tekst die slecht ontvangen wordt.
LUH-3417