Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2004, 13:16
heldine
heldine is offline
ik ben niet echt heel literair ofzo.. volgens mij.
maar nu heb ik door mn verjaardag zo'n 70 euro aan boekenbonnen, die ik aanstaand weekend wil gaan besteden in Utrecht. Wat ik mij nu afvroeg; heeft iemand nog tips?
ik lees graag per nilsson, jostein gaarder, philip pullman.
ik wil nog wel een filosofie/psycho-analyse boek, maar dan wel een beetje een leesbare. en verder.. tja.. ik hou van 'mooie' boeken, met een speciale sfeer.

beetje vaag, maar als er iemand is die begrijpt wat ik bedoel en/of tips heeft; ik hoor het graag
Oud 10-03-2004, 16:11
Verwijderd
Als ik jou was, zou ik dan boeken gaan kopen van Per Nilsson, Jostein Gaarder en Philip Pullman.

Voor de psychoanalyse is het misschien leuk om werk van Freud zelf aan te schaffen. Zelf vind ik Lacan een heel erg interessante bewerking van de psychoanalyse geven, maar dat komt omdat hij het vanuit taalfilosofisch oogpunt bekijkt. Is maar net waar je interesse ligt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:34
Verwijderd
De dochter van de circusdirecteur van Jostein Gaarder is geweldig.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:14
heldine
heldine is offline
maar..
weten jullie nog schrijvers
die ik nav de schrijvers die ik
genoemd heb
ook wel mooi zal vinden?
Oud 11-03-2004, 07:55
.krz
.krz is offline
philip pullman ken ik niet, maar ben ook groot fan van per nilsson en jostein gaarder. Jij, jij en jij was echt een fantastisch boek en het geheim van de kaarten was ook heel erg leuk. IK begrijp dus wat je smaak is, maar ik heb zelf ook niet echt vergelijkbare boeken gevonden. Het enige boek, dat ik je zou aanraden op grond van deze schrijvers is gaten van louis sachar. Ik moet je er wel meteen bij zeggen dat het best anders is, veel humor, niet allemaal psychologische shit, en best makkelijk, maar ik vond het een erg vermakelijk boek. En als je nog een leuk boek zelf hebt gevonden, wat een beetje op per nilsson en gaarder lijkt, dan lijkt het me leuk dat te horen.
Oud 11-03-2004, 15:05
heldine
heldine is offline
gaten heb ik al..
net uitgeleend aan mn vriend =)

grappig, dat je juist die noemt
Oud 11-03-2004, 18:56
Lilium
Lilium is offline
The Curious Incident of a dog by Night Time van Mark Haddon (over een autistische jongen van 15 jaar)
en Harry Potter natuurlijk!
Oud 12-03-2004, 14:24
Goldmember
Goldmember is offline
Citaat:
ik wil nog wel een filosofie/psycho-analyse boek, maar dan wel een beetje een leesbare.
Probeer eens iets te lezen van Mulisch, zou ik zeggen (bijv. de ontdekking van hemel of Siegfried ). Of anders de donkere kamer van Damokles van W.F Hermans, waar vooral de achterliggende boodschap filosofisch/psychologisch is.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 23:08
sirdupre
sirdupre is offline
Citaat:
Goldmember schreef op 12-03-2004 @ 15:24:
Probeer eens iets te lezen van Mulisch, zou ik zeggen (bijv. de ontdekking van hemel of Siegfried ). Of anders de donkere kamer van Damokles van W.F Hermans, waar vooral de achterliggende boodschap filosofisch/psychologisch is.
Hmmm, ik heb eerlijk ook nog met een schuin oog richting De ontdekking van de Hemel zitten kijken toen ik een verjaardagskadeautje voor >?< aan wilde schaffen. Is ook wel zo'n boek wat ik zelf nog een keer wil lezen ooit (maar het is zo dik en ik zet mezelf er niet vaak toe om boeken te lezen). De film vond ik al redelijk goed. De Donkere kamer heb ik ook eigenlijk alleen maar positieve dingen over gehoord. Het is volgens mij ook één van de belangrijkste Nederlandse boeken van na de oorlog (samen met L.P. Boon's Mijn Kleine Oorlog, Mulisch' De Aanslag en Reve's De Avonden) en is ook iets wat ik nog wel een keer wil aanschaffen om in m'n boekenkast te zetten.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 08:47
Goldmember
Goldmember is offline
Het is inderdaad dik. Maar het heeft zo moeten zijn denk ik.

Deze laatste zin is trouwens wel een grappige woordspeling, want de ontdekking van de hemel gaat erom dat Mulisch wilt uitleggen dat het lot niet bestaat.

Ik zou er gewoon aan beginnen.

De donkere kamer van Damokles is idd een héél goed boek. Misschien wel hét meesterwerk van Hermans.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten