Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2010, 19:12
Verwijderd
Heey allemaal,
ik wil graag kinderboekenschrijfster worden in de leeftijdcategorie 12-16.
heeft iemand tips voor het schrijven van boeken?
en moet je vantevoren al precies weten waar het over gaat?
of gewoon je gedachten in de vrije loop laten???
thanx alvast!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2010, 19:21
Kitten
Kitten is offline
Het schrijven van een verhaal, lang of kort, is voor iedereen persoonlijk anders. Sommige mensen moeten alles van te voren uitwerken, anderen deels, sommigen doen alles wat in hen opkomt.

Dit topic is misschien wel nuttig om door te lezen: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1806305
Oud 18-07-2010, 08:17
Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Ik ben het eens met Kitten. Ik heb zelf gemerkt dat je al doende een heleboel leert. Dat klinkt een beetje cliché maar ik heb echt gewoon door maar te proberen ontdekt hoe ik bepaalde dingen het beste kan aanpakken, wat werkt en wat niet werkt. En zoals Kitten zegt, het proces is voor iedereen persoonlijk. De één gaat gewoon schrijven, laat zich leiden door het verhaal en gaat het daarna pas structureren, de ander heeft het verhaal al compleet uitgedacht voor hij begint (zoals J.K. Rowling schijnt gedaan te hebben, ongelooflijk!). Zelf kan ik niet beginnen voordat de grote lijn in mijn hoofd klopt, de motieven moeten kloppen, de karakters moeten kloppen, de lijn moet kloppen. En dan begin ik maar gewoon en heb ik wel een vaag idee van waar het heen gaat maar weet ik nog niet hoe. Na het eerste stuk komt er dan vanzelf een lijn in. Dan schrijf ik die voor mezelf op zodat ik precies weet langs welke 'stations' ik nog moet om bij het einde te komen en dat vul ik dan in.
Oud 19-07-2010, 01:26
Verwijderd
Schrijf alleen waar je zelf interesse in hebt, lijkt mij ook een goede tip.
Ikzelf snap bvb geen moer van al dat loverboy gedoe, dus zal ik daar ook geen boek over schrijven. Ik zou me nooit in de leefwereld van zo'n meisje kunnen verplaatsen. ;-)

En verder ook ja:
onderschat de jeugd niet. 12+ jarigen die ervoor kiezen een boek te lezen, hebben doorgaans flink wat leeservaring en doen doen het ook echt graag. Die mag je gerust wel een complexe verhaallijn voorschotelen.
Goed je echter voor 'gewilde literaire boeken'. Ik ken mening schrijver die stukken betere boeken zouden kunnen uitbrengen, als ze niet zo nodeloos bezig zouden zijn met het (tevergeefs) verwerven van 'literaire erkenning'.
Een goed verzorgd verhaal, dat is de énige bestaansvoorwaarde voor een boek. Al de rest, dat zien we dan wel.

Enja, als je het boek ook verkocht wil krijgen, dan komt de marketing om de hoek kijken he.
Ikzelf ben gek op vrij groteske, slepende verhalen tegenover gotische setting en met een stijl gekenmerkt door vele deelwoordconstructies, meervoudige bijvoegelijke naamwoorden en bombastische beeldspraak. En ik heb ook wel door dat ik zowat de enige persoon in dit taalgebied ben, die ook effectief zoiets wenst te lezen.

Als je echter ook effectief een groot stuk van de jeugd wil aanspreken, dan zal je moeten nagaan en leren begrijpen wat de dominante, meerderheidsstroming binnen de jeugd ook effectief wil lezen.
Let wel: dat betekent zeker niet dat je niet creatief mag zijn. Integendeel, de meest succesvolle producten, zijn degene die er op het juiste ogenblik zijn om een nog niet behandelde behoefte te bevredigen.

Maar het wordt pas een 'goed' boek, als je het echt met je hart geschreven hebt. En een slecht boek als je schrijft om 'schrijver' te zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Schrijf alleen waar je zelf interesse in hebt, lijkt mij ook een goede tip.
Ikzelf snap bvb geen moer van al dat loverboy gedoe, dus zal ik daar ook geen boek over schrijven. Ik zou me nooit in de leefwereld van zo'n meisje kunnen verplaatsen. ;-)
kan dat ook over dingen zijn die je zelf meegemaakt hebt??
en dan niet ik ging naar de kleuterklas en eindigde als achtstegroeper.
maar ik zelf heb bijvoorbeeld best vervelende,aparte dingen meegemaakt.
wat niet iedereen meemaakt.
maar ik weet niet of verhalen over probleemkinderen met probleemouders gewild zijn of niet.

ik zelf vind WOII ook heel erg interessant, maar omdat daar al mega veel boeken over geschreven zijn is het lastig origineel te blijven
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 14:27
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Er zijn net zo goed al erg veel verhalen geschreven over probleemkinderen en probleemouders, laat je daar niet door weerhouden. Dat een thematiek cliché kan zijn, is op zich niet erg, het gaat om de invalshoek, plot en schrijfstijl. Als je serieus kinderschrijfster wilt worden, is het echter misschien niet heel handig om alleen over je eigen ervaringen te schrijven. Maar je bent nog jong, het lijkt me handig om eerst eens gewoon voor jezelf een verhaal te schrijven, te kijken of je het echt leuk vindt. En dan kun je dus prima over jezelf schrijven, weet je in elk geval al meteen waar het over moet gaan
Oud 28-07-2010, 19:22
Verwijderd
Ik zeg altijd:
een goed uitgewerkt vakcliché is vele maal beter dan een originele drol.

Schrijf eerst zoals jij het wil schrijven en steek er tijd in om het zo goed als mogelijk te krijgen.
Of het ook origineel is? dat zien we dan wel weer. Ik heb nog nooit een boek gekocht omdat ik hem alleen maar 'origineel' vond in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2010, 21:38
lunaaah
lunaaah is offline
Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar wat ik altijd doe is als ik een idee heb gewoon in het kort (heel kort) het opschrijven. Dan beggin ik gewoon met schrijven. Dus ik werk het niet eerst heel goed uit. Het enige wat ik van tevoren moet weten (dat vind ik toch) is the point of the story het doel van je verhaal. Het einde (ongeveer)...

Ik weet niet of je dit een goede tip vond.. Ik schrijf zelf (maar ik ben niet echt goed ) dus euh... suckses (ps.let niet op myn spelling die is niet zo goed)
Met citaat reageren
Oud 15-08-2010, 21:40
lunaaah
lunaaah is offline
Citaat:
Heey allemaal,
ik wil graag kinderboekenschrijfster worden in de leeftijdcategorie 12-16.
heeft iemand tips voor het schrijven van boeken?
en moet je vantevoren al precies weten waar het over gaat?
of gewoon je gedachten in de vrije loop laten???
thanx alvast!!
srry ik heb gewoon een klein vraagje hoe uod ben je?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2010, 21:51
Em.
Em. is offline
Citaat:
srry ik heb gewoon een klein vraagje hoe uod ben je?
Ze is 13, wordt dit jaar 14. Zegt ze tenminste in andere topics.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 00:06
Verwijderd
Er staat niet echt een leeftijd op wanneer iemand kan 'schrijven'. Wel is het zo dat velen een bepaalde periode nodig hebben zich te ontwikkelen en oriënteren. De ene al wat langer dan de ander.

Maar ik heb ooit een heel mooi boek gelezen van een meisje van 16, over dat haar ouders waren doodgegaan in een brand.
Dus ik zeg niet rap dat iemand te jong is om te schrijven. Ik geloof zelfs dat als je maar lang genoeg oefent, iedereen wel iets kan schrijven bepaalde mensen weet aan te spreken.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 14:15
lunaaah
lunaaah is offline
Citaat:
Er staat niet echt een leeftijd op wanneer iemand kan 'schrijven'. Wel is het zo dat velen een bepaalde periode nodig hebben zich te ontwikkelen en oriënteren. De ene al wat langer dan de ander.

Maar ik heb ooit een heel mooi boek gelezen van een meisje van 16, over dat haar ouders waren doodgegaan in een brand.
Dus ik zeg niet rap dat iemand te jong is om te schrijven. Ik geloof zelfs dat als je maar lang genoeg oefent, iedereen wel iets kan schrijven bepaalde mensen weet aan te spreken.
neennee ik bedoelde het egt totaal niet zo egt niet ik ben zelf maar 13 dus dat bedoelde ik egt egt egt niet het was gewoon een vraag.... dus echt sorry ik weet dat er géén leeftijd op schrijven staat mijn eerste 'liedje' schreef ik op mijn 6de en mijn eerste verhaaltje ook dus sorry ik had het zo nizt bedoeld
Met citaat reageren
Oud 18-08-2010, 10:41
Issun
Issun is offline
Citaat:
Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar wat ik altijd doe is als ik een idee heb gewoon in het kort (heel kort) het opschrijven. Dan beggin ik gewoon met schrijven. Dus ik werk het niet eerst heel goed uit. Het enige wat ik van tevoren moet weten (dat vind ik toch) is the point of the story het doel van je verhaal. Het einde (ongeveer)...
Het is natuurlijk 100% persoonlijk wat dit betreft, maar bij mij werkt dit helemaal niet. Mijn beste verhalen schrijf ik vanuit één heel klein inspiratiedingetje. Vaak heb ik nog maar een heel vaag idee van een verhaal als ik begin met schrijven.

Hebben jullie trouwens ook dat als je een verhaal niet in één keer afschrijft, het niks wordt? Ik heb vaak dat als ik een verhaal niet die zelfde dag afmaak, ik er de volgende dag minder/geen zin meer in heb om het af te maken. De sfeer/het gevoel is dan heel anders.
Oud 18-08-2010, 10:48
Aurora
Aurora is offline
Citaat:
Hebben jullie trouwens ook dat als je een verhaal niet in één keer afschrijft, het niks wordt? Ik heb vaak dat als ik een verhaal niet die zelfde dag afmaak, ik er de volgende dag minder/geen zin meer in heb om het af te maken. De sfeer/het gevoel is dan heel anders.

Mijn verhalen worden er juist beter op als ik ze even met rust laat. Helaas ben ik er vaak te ongeduldig voor en schrijf ik ze inderdaad gewoon in één keer.
Oud 18-08-2010, 19:14
Verwijderd
Beetje van de twee.
slechte ideeën vernietigen zichzelf na verloop van tijd, terwijl goede ideeën blijven en soms zelfs beter worden met de tijd.
Maar van uitstel komt natuurlijk vaak ook afstel.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2010, 07:30
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, wat FA zegt, als je een idee hebt en dat laat je wekenlang sudderen, dan begrijp je niet meer wat er nu precies zo geweldig was aan dat idee als je jezelf er eenmaal toe hebt gezet om het te schrijven. Anderzijds is het voor mij onmogelijk om in één keer een goed verhaal te schrijven, ik schrijf meestal zo'n driehonderd woorden per dag, die ik dan de keer erop weer lees en een hoop dingen aan verander. Maar ik neem aan dat de mensen die het in één keer schrijven het daarna ook nog wel een paar keer controleren?
Oud 19-08-2010, 08:18
Issun
Issun is offline
Citaat:
Ja, wat FA zegt, als je een idee hebt en dat laat je wekenlang sudderen, dan begrijp je niet meer wat er nu precies zo geweldig was aan dat idee als je jezelf er eenmaal toe hebt gezet om het te schrijven. Anderzijds is het voor mij onmogelijk om in één keer een goed verhaal te schrijven, ik schrijf meestal zo'n driehonderd woorden per dag, die ik dan de keer erop weer lees en een hoop dingen aan verander. Maar ik neem aan dat de mensen die het in één keer schrijven het daarna ook nog wel een paar keer controleren?
Ja, uiteraard. Ik ben daarna nog wel een paar dagen aan het controleren.
Oud 19-08-2010, 08:21
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar bij korte verhalen lukt het me dus wel, om die sfeer vast te houden, maar bij langere verhalen loop ik daar ook op vast hoor. Lastig
Oud 20-08-2010, 02:48
Verwijderd
Sfeer was nooit een probleem voor mij.
Alles wat ik schrijf straalt nu eenmaal uit wat het uitstraalt.

Maken dat het ook nog voor iemand anders dan ikzelf te lezen valt, dat is de grote uitdaging!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2010, 17:01
Verwijderd
Ik heb meestal iets in me hoofd en dat schrijf ik dan!! Ik weet dan niet het einde maar wel hoe het gaat verlopen (ongeveer)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten