Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2004, 17:18
???
??? is offline
heyzzz,

ik heb echt een big problem,
ik moet woensdag afrijden, maar ik heb echt lenzen of een bril nodig.
ik kan de kentekens niet lezen.
maar kun je lenzen zo ophalen?
moeten je ogen daar erg aan wennen?
heb je wel meteen resultaat?

wat nou als ik ze niet kan lezen?
iemand ideeën zodat ik toch mag afrijden?

thanx

greetzzzz
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 17:25
verwijderddeze
verwijderddeze is offline
ik weet niet of je dat gedaan hebt maar :

-eerst je ogen laten meten
-dan bril/lenzen bestellen. duurt ook even
-als je ze hebt moet je ze eerst 2 uur indoen daarna 4 uur dan 8 enzz totdat je ze de hele dag inhebt..

tuurlijk heb je meteen resultaat, maar in het begin voelt het nogal raar, dus je moet r wel aan wennen...

maar als je ze nog niet besteld hebt..moet je maar niet gaan afrijden
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 17:37
Verwijderd
Je kunt ook naar een lenzenzaak gaan en de situatie uitleggen. Alles laten opmeten en dan proeflenzen nemen (die hebben ze vaak wel, volgens mij - zaak waar ik m'n lenzen haalde iig wel). Je moet wel je ogen op laten meten, anders weet je niet welke sterkte je hebt en dan heb je er nog niks aan. Resultaat heb je idd meteen, ook wel logisch. Aan lenzen moeten je ogen over het algemeen wel een paar dagen wennen...maar als je morgen zachte lenzen haalt (als ze dat dus doen, die proeflenzen), dan moeten ze het woensdag wel een uurtje uithouden. Maar je bent wel een beetje laat ermee...ook vreemd dat je rij-instructeur het nooit gemerkt heeft.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 17:38
Sven
Sven is offline
Tja.. je komt er ook lekker laat mee.. je kan naar de opticien gaan om je sterkte te laten checken, en met een beetje geluk hebben ze de juiste lenzen.. anders moet het eerst besteld worden..
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 17:39
phensicske
phensicske is offline
Ik heb niet moeten wennen aan lenzen. Gewoon direct ingedaan en gelaten. Als je een courante 'sterkte' hebt, dan kan je er direct omgaan naar je oogarts. Ik toch.

(Courant, vb -1.5,-2..te sterk moet je even op wachten)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 17:40
???
??? is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-03-2004 @ 18:37:
Je kunt ook naar een lenzenzaak gaan en de situatie uitleggen. Alles laten opmeten en dan proeflenzen nemen (die hebben ze vaak wel, volgens mij - zaak waar ik m'n lenzen haalde iig wel). Je moet wel je ogen op laten meten, anders weet je niet welke sterkte je hebt en dan heb je er nog niks aan. Resultaat heb je idd meteen, ook wel logisch. Aan lenzen moeten je ogen over het algemeen wel een paar dagen wennen...maar als je morgen zachte lenzen haalt (als ze dat dus doen, die proeflenzen), dan moeten ze het woensdag wel een uurtje uithouden. Maar je bent wel een beetje laat ermee...ook vreemd dat je rij-instructeur het nooit gemerkt heeft.
ja ik weet het, ik moest donderdag lezen en ik kon ze gewoon niet zien.
maar die meting kan ik ook bij lenzenzaak doen?
wat is verschil dan tussen harde en zachte lenzen?
oke heel erg bedankt!!!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 17:49
Verwijderd
Citaat:
??? schreef op 15-03-2004 @ 18:40:
ja ik weet het, ik moest donderdag lezen en ik kon ze gewoon niet zien.
maar die meting kan ik ook bij lenzenzaak doen?
wat is verschil dan tussen harde en zachte lenzen?
oke heel erg bedankt!!!
Ik heb die meting bij een lenzenzaak laten doen, dus het lijkt me dat dat kan.

Harde lenzen zijn hard en zachte zacht. Harde lenzen moeten volgens mij ook geslepen worden, zachte niet of iig niet altijd. Verder kost het wennen bij harde lenzen meestal wel een week of twee, zachte lenzen kan je in principe meteen dragen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 17:51
???
??? is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-03-2004 @ 18:49:
Ik heb die meting bij een lenzenzaak laten doen, dus het lijkt me dat dat kan.

Harde lenzen zijn hard en zachte zacht. Harde lenzen moeten volgens mij ook geslepen worden, zachte niet of iig niet altijd. Verder kost het wennen bij harde lenzen meestal wel een week of twee, zachte lenzen kan je in principe meteen dragen.
hmm...maar dan moet je zeker van tevoren een afspraak maken?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 17:58
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-03-2004 @ 18:37:
ook vreemd dat je rij-instructeur het nooit gemerkt heeft.
Beetje vreemd dat de TS het zelf niet heeft gemerkt. Je weet toch dat je ogen goed moeten zijn om examen te kunnen doen?
Oud 15-03-2004, 18:02
Periwinkle
Periwinkle is offline
Je kan je ogen laten opmeten bij de opticien. Ik geloof dat ze bij de kruidvat ofzo daglenzen verkopen. Misschien kun je voor die dag dan een keer lenzen kopen. Ik zou als ik jou was daarna definitief lenzen nemen
Oud 15-03-2004, 18:04
???
??? is offline
Citaat:
Periwinkle schreef op 15-03-2004 @ 19:02:
Je kan je ogen laten opmeten bij de opticien. Ik geloof dat ze bij de kruidvat ofzo daglenzen verkopen. Misschien kun je voor die dag dan een keer lenzen kopen. Ik zou als ik jou was daarna definitief lenzen nemen
ja maar die lenzen van de kruitvat zijn die op sterkte?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 15-03-2004 @ 18:58:
Beetje vreemd dat de TS het zelf niet heeft gemerkt. Je weet toch dat je ogen goed moeten zijn om examen te kunnen doen?
Dat ook, ja.

@???: Alle lenzen om beter te kunnen zien zijn op sterkte, anders heb je er toch niks aan? Ga nou eerst maar langs een opticien, leg de situatie uit en vraag of ze tijd hebben om je ogen op te meten. Misschien heb je mazzel en hebben ze nog een plekje.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 18:12
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-03-2004 @ 19:06:
Dat ook, ja.

@???: Alle lenzen om beter te kunnen zien zijn op sterkte, anders heb je er toch niks aan? Ga nou eerst maar langs een opticien, leg de situatie uit en vraag of ze tijd hebben om je ogen op te meten. Misschien heb je mazzel en hebben ze nog een plekje.
ik merkte zelfs mijn +0,25 en +0,50, ken je nagaan

Ze testen het toch altijd en gratis? Tenminste, ik kon zo doorlopen en plaats nemen.
Oud 15-03-2004, 18:39
Periwinkle
Periwinkle is offline
Tuurlijk zijn lenzen op sterkte. Je kunt als je geluk hebt, zelfs diezelfde dag nog lenzen meekrijgen
Oud 15-03-2004, 18:50
Verwijderd
Maar wel aan laten wennen, probeer op te bouwen als je er nog tijd voor hebt: een dag 1 uur, 2e dag 2uur, 3e dag 3uur, ga niet gelijk dezelfde dag aandoen en heel de dag inhouden want je kunt nix zien, je ogen zullen irriteren en het is echt niet gezond voor je ogen.
Maar ik heb lenzen op sterkte en ik kon ook nooit die dingen lezen, terwijl mijn lenzen gewoon goed zijn. Maar de examinators namen altijd auto's van dezelfde plek en dan keek ik van te voren welke platen er stonden en onthield die zo'n beetje.
Zachte lenzen moeten trouwens ook wennen, doe ze niet voor de 1e keer in als je meteen gaat rijden, want je weet niet wat je ziet. Probeer op voorhand al te wennen...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 15-03-2004 @ 19:12:
Ze testen het toch altijd en gratis? Tenminste, ik kon zo doorlopen en plaats nemen.
Gratis is toch niet automatisch zonder afspraak?

Ik heb volgens mij altijd een afspraak moeten maken, maar het was idd gratis.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 07:54
Mastermind
Mastermind is offline
Als je nog nooit lenzen gedragen hebt zou ik je niet willen adviseren om direct bij een rij-examen in te zetten. Duurt toch even voordat je eraan gewend bent, de eerste dagen denk je dat je gek wordt (althans ik dacht dat ), maar inmiddels zou ik niet anders meer willen. Ik bereik een veel beter resultaat dan ik met een bril ooit zou kunnen bereiken.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 08:03
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-03-2004 @ 20:01:
Gratis is toch niet automatisch zonder afspraak?
Er staat toch "en", tuthola Ik bedoel dus dat je altijd kan binnen stappen en dat, zodra je aan de beurt bent uiteraard, dat je dan plaats mag nemen.
Oud 16-03-2004, 12:52
regardless
regardless is offline
waar halen jullie je lenzen vandaan?
ik denk er ook over om lenzen te nemen.
Bij hans anders zijn ze goedkoop, maar zijn ze ook goed?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 16:30
???
??? is offline
ik ben net bij een opticien geweest en ik heb links -1 en recht -1/5
volgens die vrouw kon dat niet met lenzen dat was vanaf -3 klopt dat?
volgens mij kan het ook wel voor -1 toch?
maar ja ik kan dus pas morgen lenzen halen...en moet morgen ook afrijden...
zou het een probleem zijn?

ik had vanmiddag rijles en ik mijn rijinstructeur vond het heel raar en hij beweert dat hij in het begin een oogtest heeft gedaan bij mij (zonder bril of lenzen) en dat het goed was, maar ik kan me dat niet meer herinneren...

kun je die ook bij kruitvat kopen dan of moet dat persee bij een opticien?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 16:41
Verwijderd
Citaat:
??? schreef op 16-03-2004 @ 17:30:
maar ja ik kan dus pas morgen lenzen halen...en moet morgen ook afrijden...
Waar wilde je lenzen gaan halen dan als het bij die opiticien niet kon? (Kruidvat?)

Ik heb lenzen gehad vanaf -1,5, het is dus onzin dat het pas vanaf -3 kan. Je kunt wel lenzen halen bij het Kruidvat, maar ik zou ze dan alleen met afrijden gebruiken bv...ik vertrouw het nooit zo ivm geen controle ed...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 16:55
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
??? schreef op 16-03-2004 @ 17:30:
ik had vanmiddag rijles en ik mijn rijinstructeur vond het heel raar en hij beweert dat hij in het begin een oogtest heeft gedaan bij mij (zonder bril of lenzen) en dat het goed was, maar ik kan me dat niet meer herinneren...
Als hij zegt: "Kijk zie je dat bord?" of zoiets, dan onthou jij dat niet als een oogtest hoor

Je kunt het erop wagen
Oud 16-03-2004, 19:31
Verwijderd
als je naar www.kruidvat.nl gaat en klikt op eigen merk, zie je dat ze wel lenzen verkopen, maar pas vanaf -1.00. Eventueel zou je 1 lens kunnen kopen voor dat oog met min 1 en de ander zo laten.. ik neem aan dat je het dan wel kan zien (en natuurlijk een paar lenzen bij de opticien bestellen. 't klopt niet dat lenzen er pas vanaf -3 zijn. Ik zelf heb altijd het soort lenzen waar de volgende link naar verwijst (staan ook andere soorten) en daar kan je zien dat je ook -0.5 kan kiezen!)

Aangezien 't je eerste paar lenzen is zou ik zeker niet aanraden btw ze daar op internet te bestellen. In de winkel leggen ze tenminste uit hoe je ze in en uit moet doen, en is er niks aan de hand als ze niet bevallen .
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 09:53
Snufje
Snufje is offline
Hoever is die afstand eigenlijk dat je een nummerbord moet kunnen lezen? Ik heb lenzen, maar heb wel eens het idee dat de sterkte niet optimaal is zeg maar, kan vanachter de collegezaal bijvoorbeeld wel het bord lezen, maar als er op een overheadgeval geschreven wordt, moet ik heeeeeeeeeel veel moeite doen om het te kunnen lezen... Maar wat is de afstand +/-?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 09:55
Sven
Sven is offline
Citaat:
Snufje schreef op 17-03-2004 @ 10:53:
Hoever is die afstand eigenlijk dat je een nummerbord moet kunnen lezen? Ik heb lenzen, maar heb wel eens het idee dat de sterkte niet optimaal is zeg maar, kan vanachter de collegezaal bijvoorbeeld wel het bord lezen, maar als er op een overheadgeval geschreven wordt, moet ik heeeeeeeeeel veel moeite doen om het te kunnen lezen... Maar wat is de afstand +/-?
25 meter
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 09:57
Snufje
Snufje is offline
En war is dat mee te vergelijken?

(kan je het normaal gesproken dan nog makkelijk lezen en nog wel een stuk naar achteren, of is het echt net een grens)

Laatst gewijzigd op 17-03-2004 om 10:07.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 10:06
Sven
Sven is offline
Citaat:
Snufje schreef op 17-03-2004 @ 10:57:
En war is dat mee te vergelijken?
Pff

Neh, ik wist het ook niet Ik vroeg het een keer aan mn rijinstructeur.. en die zei dat de afstand tussen 2 van die paaltjes langs de snelweg precies 50 meter is.. iets anders om het mee te vergelijken weet ik niet

Maarre.. soms vragen ze of je een bord wil lezen dat veel verder dan 25 meter is, maar als dat niet lukt zoeken ze gewoon een ander bord dat dichterbij is... geen paniek dan iig

Laatst gewijzigd op 17-03-2004 om 10:08.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 10:08
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Sven schreef op 17-03-2004 @ 11:06:
Pff

Neh, ik wist het ook niet Ik vroeg het een keer aan mn rijinstructeur.. en die zei dat de afstand tussen 2 van die paaltjes langs de snelweg precies 50 meter is.. iets anders om het mee te vergelijken weet ik niet
Kzal het vandaag eens aan mn instructeur vragen...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten