Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Als je later rechten gaan studeren, welke studierichting kun je dan best nu kiezen?
Latijn - Wiskunde 2 12.50%
Latijn - Moderne Talen 14 87.50%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2004, 11:54
Saarah
Saarah is offline
Als je later rechten wilt gaan studeren, kun je dan het beste Latijn-Wiskunde of Latijn-Moderne Talen gaan volgen?
'k ben wel beter in talen dan in wiskunde...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2004, 12:02
Verwijderd
Ten eerst heb ik geen idee, volgens mij heb je niet persé latijn of wiskunde nodig, ten tweede denk ik dat dit beter past op school&studie.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 12:14
Verwijderd
Je woont in België? Sorry, maar ik heb geen idee wat die richtingen inhouden. Wel kan ik zeggen dat vreemde talen bij Rechten belangrijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 12:20
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Sylph schreef op 22-03-2004 @ 13:14:
Je woont in België? Sorry, maar ik heb geen idee wat die richtingen inhouden. Wel kan ik zeggen dat vreemde talen bij Rechten belangrijk zijn.
Yep, 'k woon in België...
En ik dénk dat het enige verschil tussen de 2 richtingen is; dat je bij Latijn - Wiskunde véél meer wiskunde krijgt... 'k Geloof iets van 'n 8u, terwijl dat in Latijn - Moderne talen maar 4u ofzo is. En in Moderne Talen wordt er meer belang gehecht aan talen...
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 12:23
Saarah
Saarah is offline
Ik zou later namelijk graag rechter worden...
Maar, is dit niet veel te hoog gegrepen? Iedereen zegt dat het moeilijke studies zijn enzo, maar het lijkt me echt een leuk beroep.
Het is natuurlijk nog lang voordat het zover is, maar toch...
Heeft er iemand meer informatie over de studierichting die je dan best kan kiezen, en hoe zwaar die studies ongeveer zijn? En hoe lang je ervoor naar school moet gaan?
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 12:38
Balance
Balance is offline
Volgens mij heb je voor rechten wiskunde noch moderne talen nodig. Althans, ik neem aan dat je sowieso wel wiskunde en moderne talen hebt, maar bij die richtingen extra veel?
Ik zou gewoon kiezen wat je het lekkerste ligt en welke kant een eventueel ander beroep nodig zou hebben.
Oud 22-03-2004, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 22-03-2004 @ 13:38:
Volgens mij heb je voor rechten wiskunde noch moderne talen nodig. Althans, ik neem aan dat je sowieso wel wiskunde en moderne talen hebt, maar bij die richtingen extra veel?
Ik zou gewoon kiezen wat je het lekkerste ligt en welke kant een eventueel ander beroep nodig zou hebben.
Volgens mij inderdaad ook niet, maar tegenwoordig zijn er wel steeds meer studieboeken in het Engels of Duits. Dan is het toch wel handig als je enige leesvaardigheid hebt van die talen. Ik denk dus ook dat Moderne Talen wel iets meer van pas komen dan Wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 12:57
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
xxxSarahkexxx schreef op 22-03-2004 @ 13:23:
Ik zou later namelijk graag rechter worden...
Heeft er iemand meer informatie over de studierichting die je dan best kan kiezen, en hoe zwaar die studies ongeveer zijn? En hoe lang je ervoor naar school moet gaan?
Als je rechter wilt worden moet je eerst een rechtenstudie voltooien aan de universiteit (3 jaar bacherlor + 1 of 2 jaar master) en daarna een opleiding tot rechter volgen (6 jaar).
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 12:57
Verwijderd
ik zou moderne talen doen... maar voor rechten heb je niet bepaalde eisen nodig. je moet alleen redelijk begrijpend lezen kunnen en je engels goed beheersen.. en een beetje originaliteit bij het bedenken van plannen is ook nooit weg.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 13:32
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Moonshine schreef op 22-03-2004 @ 13:52:
Volgens mij inderdaad ook niet, maar tegenwoordig zijn er wel steeds meer studieboeken in het Engels of Duits. Dan is het toch wel handig als je enige leesvaardigheid hebt van die talen. Ik denk dus ook dat Moderne Talen wel iets meer van pas komen dan Wiskunde.
Lijkt me best grappig, een engelstalig boek bij een rechtenstudie.
Bij europees recht ofzo kan ik me dat nog wel enigszins voorstellen, maar bij Nederlands recht zullen, neem ik aan, toch echt alle boeken wel in het nederlands geschreven zijn, want waarom zou een engelsman of duitser nou beter weten hoe ons rechtssysteem in elkaar zit dan een nederlander?
In Belgie zou ik nog kunnen denken aan boeken in het Frans ofzo, maar ik heb geen idee hoe het rechtssysteem daar in elkaar zit, in welke taal de zaken gedaan worden of dat dit afhangt van de streek...
Oud 22-03-2004, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 22-03-2004 @ 14:32:
Bij europees recht ofzo kan ik me dat nog wel enigszins voorstellen, maar bij Nederlands recht zullen, neem ik aan, toch echt alle boeken wel in het nederlands geschreven zijn, want waarom zou een engelsman of duitser nou beter weten hoe ons rechtssysteem in elkaar zit dan een nederlander?
In Belgie zou ik nog kunnen denken aan boeken in het Frans ofzo, maar ik heb geen idee hoe het rechtssysteem daar in elkaar zit, in welke taal de zaken gedaan worden of dat dit afhangt van de streek...
rechten bestaat ook uit internationale rechten. en er lopen aardig wat buitenlandse studenten op de faculteit rond.
iig dat hoorde ik.. je moet wel redelijk engels kunnen. duits en frans is natuurlijk altijd wel handig. ik weet alleen niet hoe het in België is.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 15:43
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 22-03-2004 @ 15:43:
rechten bestaat ook uit internationale rechten. en er lopen aardig wat buitenlandse studenten op de faculteit rond.
iig dat hoorde ik.. je moet wel redelijk engels kunnen. duits en frans is natuurlijk altijd wel handig. ik weet alleen niet hoe het in België is.
Citaat:
Bij europees recht ofzo kan ik me dat nog wel enigszins voorstellen,
(misschien was je deze zin nog niet opgevallen...)

Verder zullen die buitenlandse studenten die nederlands recht gaan studeren dat later toch ook echt in het nederlands uit moeten voeren, dus zullen ze de nederlandse taal ook moeten kunnen beheersen...
Ik neem niet aan dat als pakweg 1% van de studenten Nederlans Recht een andere nationaliteit heeft, alle boeken daar op aangepast worden...

waarom zullen duits en frans bij het nederlans recht handig zijn?
Engels lijkt me al slechts echt nodig bij internationale rechtenstudies....
Oud 22-03-2004, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 22-03-2004 @ 16:43:
waarom zullen duits en frans bij het nederlans recht handig zijn?
Engels lijkt me al slechts echt nodig bij internationale rechtenstudies....
met rechten kan je toch meer dan advocaat en rechter worden. je kan er ook het bedrijfsleven mee in.. als je dan buitenlandse conecties hebt is het handig om je talen te spreken.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:17
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 22-03-2004 @ 16:47:
met rechten kan je toch meer dan advocaat en rechter worden. je kan er ook het bedrijfsleven mee in.. als je dan buitenlandse conecties hebt is het handig om je talen te spreken.
Dat heeft dan met het communiceren met die bedrijven te maken, niet met het nederlands recht.
De mogelijkheid in het bedrijfsleven te komen lijkt mij nou nog niet zo'n geweldige aanleiding een studie nederlands recht dan maar in het engels (of zelfs duits of frans, wat volgens jou ook zou moeten kunnen) te gaan geven...
Oud 22-03-2004, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 22-03-2004 @ 14:32:
Ik ben nu naar aardig wat studies gaan kijken, en bij bijna alle studies heb je tegenwoordig boeken in het Duits of het Engels. Alle studies worden gewoon internationaler.
Bij rechten heb je genoeg te leren wat volgens mij niet alleen maar over Nederland gaat. Bij Nederlands Recht zal de nadruk natuurlijk op het Nederlandse rechtssysteem liggen, maar ik neem niet aan dat het systeem nou zo verschillend is van andere landen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:38
Verwijderd
Als je rechten wilt studeren heb je geen fuck aan wiskunde. Je hebt wel veel aan kennis van klassieke talen, met name Latijn. Dat komt namelijk niet zozeer door het feit dat je Latijnse adagia dan beter begrijpt (want die worden toch wel vertaald aangeleverd) maar vanwege het feit dat mensen die klassieke talen hebben geleerd, een andere (meer analytische, scherpere) manier van lezen hebben. En aangezien rechten voor een groot deel begrijpend lezen is heb je dus veel meer aan klassieke talen.

Kennis van Engels en Frans is voor de internationaal/Europees gerichte richtingen een must, voor de gewone (Nederlands/Belgisch of whatever) richtingen een aanrader. Ook als je niet van plan bent iets met het buitenland te doen, zul je nog wel eens arresten of literatuur tegenkomen die in het Frans of het Engels is, aangezien dat de twee officiële talen van de Europese wetgever zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 17:51
Charlottetje
Charlottetje is offline
En toch kan ik niet begrijpen waarom dan een eehh boek over nederlands strafrecht (oke, het is maar een voorbeeld, zolang het maar over een typisch nederlands rechtsdeel gaat, mag je het vervangen door een ander boek) in het engels geschreven zou moeten worden...
Oud 22-03-2004, 17:53
Verwijderd
Strafrecht natuurlijk niet, criminologie wel.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 17:55
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-03-2004 @ 18:53:
Strafrecht natuurlijk niet, criminologie wel.
Oud 23-03-2004, 17:17
Saarah
Saarah is offline
Oké, nu ben ik helemaal zeker van m'n keuze volgend jaar : Latijn - Moderne Talen .
Thx iedereen
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 08:48
daantje279
daantje279 is offline
Citaat:
xxxSarahkexxx schreef op 22-03-2004 @ 12:54:
Als je later rechten wilt gaan studeren, kun je dan het beste Latijn-Wiskunde of Latijn-Moderne Talen gaan volgen?
'k ben wel beter in talen dan in wiskunde...
hoi
ik zou later graag advocate willen worden,maar ik denk dat dat veel te hoog gegrepen is voor mij, want ik doe nu vmbo-t en het gaat wel goed maar als ik dat dan uiteindelijk wil gaan doen moet ik nog vele tussenstappen nemen. Is er iemand die dit ook heeft gedaan ????????
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 12:10
Verwijderd
Ik ben bang dat dat onmogelijk is. In mijn omgeving zie ik zelfs dat mensen die van een HBO-opleiding met veel rechten (HEAO MER) komen, het nog ontzettend moeilijk hebben op de studie rechtsgeleerdheid, laat staan dat het goede advocaten kunnen worden. Niet om je te ontmoedigen, maar dan ben je echt op je dertigste een keer klaar ofzo, terwijl ik me sowieso afvraag of het wel kan. Je kunt niet oneindig stapelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten