Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2004, 17:43
Verwijderd
Hai

We willen graag eens placebo spelen, maar hebben een klein probleempje...
50% van de tabs is in een gewone tuning, maar de andere helft is in E A# D# G# C c (blijkbaar de "standard placebo tuning)
We hebben 't geprobeerd maar zijn niet echt succesvol eruitgekomen...
Moet je die laatste snaar dan van een e naar de hogere c stemmen? Het probleem is dan volgens mij dat die snaar echt op springen staat...
Moet je er speciale snaren voor hebben of?
En wat is de beste manier om je gitaar zo te stemmen?
We hebben 't met een aantal stemkastjes geprobeerd , maar 't lukt niet daarop...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2004, 17:47
Verwijderd
Heb je een chromatische tuner? Die kunnen alle halve noten aan.

Ehm, vooral de bovenste snaar is een probleem. Dat zou inderdaad een hoge C zijn. Het lijkt me dat je daar een speciale snaar voor nodig zou hebben.
Gebruikt Placebo ook echt dat hele bereik? Anders zou je de andere tabs gewoon om kunnen schrijven naar standard tuning.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 19:45
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ben niet zo bekend met muziek van Placebo (of beter gezegd: om het na te spelen), maar als je idd een hoge c snaar moet hebben, dan kan je toch wel zo'n speciaal snarensetje kopen voor 7 of 8 snarige gitaren? Die hebben toch óf een lage B óf een hoge c, of allebei?
En desnoods kan je toch ook alle snaren 1 of 2 fretten lager stemmen dan de "standard Placebo tuning"? Dus dat je in geval van 1 fret lager D# A D G B b, of 2 fretten lager D G# C# F# A# a#...maarja, dan moet je alles ook lager zingen enzo...en heb te weinig ervaring om te weten of dat allemaal wel zo'n goed id is...
Krijg je een soort van Nirvana-Placebo ...ofzo
Oud 01-04-2004, 20:40
Verwijderd
Nja, we gaan 't waarschijnlijk gewoon wat simpeler maken..
capo op de eerste fret en in plaats van die hoge c spelen we wel een f...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 10:04
machina82
machina82 is offline
Wat een onzin hier,

die hoge E moet omlaag naar een C, die ligt wel wat dichterbij lijkt me, je stemt de B omhoog naar een C.

E F G A B C, das bijna een octaaf hoger is niet echt handig toch..
Oud 02-04-2004, 13:40
Daevrem
Daevrem is offline
Rare tuning.

En ipv een C een F spelen

Dat is net zoiets als 'tandenborstelontbruiner' zeggen ipv 'koffie' in de zin "Wilt U nog een kopje koffie, mevrouw."
Oud 02-04-2004, 13:46
Pharmacon
Pharmacon is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 02-04-2004 @ 14:40 :
Dat is net zoiets als 'tandenborstelontbruiner' zeggen ipv 'koffie' in de zin "Wilt U nog een kopje koffie, mevrouw."
Oud 02-04-2004, 14:27
lifeafterdeath
lifeafterdeath is offline
K vindt placebo niet bepaalt prettig om te horen maar dit staat er op hun site...

"We also tune our guitars to F, B Flat, E Flat, A Flat, C, C because that suits my voice better," continues Molko. "Tuning the top two strings to C adds a shimmering resonance, and we never play solos where we need a high-E string anyway." Both Molko and bassist/guitarist Stefan Olsdal play through two amps to get, in Molko's words, "the chunk out of a Marshall JCM 900 and the fizz out of a Fender Twin."

Another non-glam trick used on the album was borrowed from Sonic Youth. "By striking the strings behind the bridge on the Jag, you can get a really atonal, dissonant sound," says Molko. "It's like playing above the nut, but much deeper. Combined with a tremolo, you can get an out-of-this-world Gamelan sound."

gewoon ff zoeken en je hebt zo wat info...
Oud 02-04-2004, 21:27
Verwijderd
met dat laatste ben ik toch nix... de een zegt dat 'k 't naar een hogere c moet doen en de ander naar een lagere...
lagere lijkt mij ook logischer, maar dan heeft 't toch geen zin om die snaar te spelen?

En ja..die F, we hebben 't vandaag beluisterd, en tis niet heel schitterend...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 22:43
Daevrem
Daevrem is offline
Een C op je hoogste snaar lukt nooit. Plus het is slecht voor je gitaar.

En net als een componist niet lukraak noten op papier kan schrijven kan jij niet zomaar even de C door de F vervangen.

Ja deze stemming zorgt ervoor dat je je hoogste snaar niet echt nuttig meer kan gebruiken. Je krijgt zo twee keer dezelfde toon.

Als ik jou was zou ik de gitaar gewoon in E houden en de akkoorden op een moeilijkere manier spelen.
Oud 03-04-2004, 00:46
machina82
machina82 is offline
2 snaren met de zelfde tuning heeft zeker effect.

je krijgt andere bijtonen, en je kunt makkelijker andere akkoorden spelen. De klank van akkoordn wordt ook anders. Daarnaast heb ik al gezegd je moet de E omlaag stemmen naar C.
Oud 13-06-2004, 10:21
Verwijderd
verzin anders gewoon je eigen tuning.....

je kan vaak hele leuke dingen uit je gitaar krijgen die je anders nooit had gehoord
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 15:43
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
lunaco schreef op 13-06-2004 @ 11:21 :

je kan vaak hele leuke dingen uit je gitaar krijgen die je anders nooit had gehoord
Met open tunings (vanuit akkoorden die je veel/graag speelt) kan je zeker leuke dingen uit je gitaar krijgen. Wel een kwestie van veel experimenteren overigens.
Oud 13-06-2004, 16:03
Daevrem
Daevrem is offline
In theorie kun je elk geluid krijgen met elke stemming. En voor akkoorden, ik denk dat de standerd E stemming dan toch een van de betere keuzes is.
Oud 13-06-2004, 21:27
Verwijderd
Bovendien lijkt het me oneindig zwaar zoeken naar de goede noten in een open stemming. Je kan, zoals gezegd, ongeveer alles in de standaard-E-stemming vinden. Tenzij je natuurlijk lager wilt spelen, maar dat is een ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 21:51
Skippy
Skippy is offline
Ik wil dan alleen niet weten in welke onmogelijke houdingen je je hand moet houden als je in E-standard een akkoord wil spelen vannuit de stemming die Placebo erop na houd
Oud 13-06-2004, 21:52
Daevrem
Daevrem is offline
Allan Holdsworth speelt ook gewoon in standard E.
Oud 13-06-2004, 22:38
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 13-06-2004 @ 22:52 :
Allan Holdsworth speelt ook gewoon in standard E.
En met hem nog vele duizenden.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 23:00
Daevrem
Daevrem is offline
Ik doelde op de extreme onspeelbare akkoorden die hij per se wil gebruiken omdat hij de standard voicings te dissonant vindt of welke qua stemvoering niet voldoen.
Oud 14-06-2004, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 14-06-2004 @ 00:00 :
Ik doelde op de extreme onspeelbare akkoorden die hij per se wil gebruiken omdat hij de standard voicings te dissonant vindt of welke qua stemvoering niet voldoen.
Okay, ik miste de clou namelijk. Het was al laat IMO.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 15:32
Daevrem
Daevrem is offline
Het was ook flauwe name-dropping...
Reageren

Regels voor berichten