Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2004, 19:13
Verwijderd
hoi

ik was afgelopen vrijdag in Leiden bij de faculteit der rechtsgeleerdheid, daar vertelden ze me dat ze loting wilden gaan instellen (of dit er van komt weet ik verder niet) maar, ik zit nu aan het eind van de vierde klas vwo, ik moet nog een of twee vakken kiezen voor volgend jaar (doe E&M) waar zou ik op moeten letten wil ik meer kans maken bij een loting? een moderne taal kiezen? of filosofie? of had ik al een gemiste kans door lui te zijn en Latijn en Grieks te laten vallen?

of maakt het vakkenpakket niet uit, zolang het allemaal maar hoge punten zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2004, 19:23
Gothic
Gothic is offline
bij loting telt het hoogste cijfer uit je vrije ruimte mee... daar moet je je dus op richten

Verder stellen ze soms Ec1 verplicht, maar dat is niet overal. Ec1 kan je natuurlijk altijd goed gebruiken bij rechten...
Oud 19-04-2004, 19:27
Verwijderd
Zover ik weet maakt voor rechten het niet uit wat je vakkenpakket niet uit. In het geval van een numerus fixus telt, zoals gothic al zei, het hoogste cijfer uit je vrije deel, al je cijfers van je profielvakken en je gemeenschappelijk deel mee. Dus het gaat meer over de hoge punten dan om de inhoud van je pakket.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 18:10
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 19-04-2004 @ 20:27 :
Zover ik weet maakt voor rechten het niet uit wat je vakkenpakket niet uit. In het geval van een numerus fixus telt, zoals gothic al zei, het hoogste cijfer uit je vrije deel, al je cijfers van je profielvakken en je gemeenschappelijk deel mee. Dus het gaat meer over de hoge punten dan om de inhoud van je pakket.
Maar hoe zit het dan met die andere vakken in je vrije deel? Wordt daar dan helemaal niet naar omgekeken? Of ...
Oud 20-04-2004, 18:22
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Philemon schreef op 20-04-2004 @ 19:10 :
Maar hoe zit het dan met die andere vakken in je vrije deel? Wordt daar dan helemaal niet naar omgekeken? Of ...
Bij de meeste opleidingen niet. Ik ken er geen die het wel doen. Maar elke opleiding/universiteit mag er natuurlijk eisen aan stellen... Maar bv op een gymnasium zit je met latijn of grieks en hoef je in principe niet echt meer een vak in je vrije ruimte te hebben, dus ik kan me niet voorstellen dat ze daar echt streng op zullen toezien...

Neem desnoods 2 vakken, dat is prima mogelijk en na je examen telt je hoogste cijfer in je vrije ruimte mee voor de loting.

Voor specifieke eisen, kun je het best overleggen met je decaan of contact zoeken met de desbetreffende universiteit...
Oud 20-04-2004, 18:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Gothic heeft gelijk, sprak rechter Fleet Admiral.

Maar, je had Latijn beter kunnen houden denk ik.

En economie-1 nemen kan inderdaad geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 20:16
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Gothic schreef op 20-04-2004 @ 19:22 :
Bij de meeste opleidingen niet.
Maar op deze manier maak je het toch voor mensen, die een numerus fixus willen gaan doen, onaantrekkelijk om een uitgebreid vakkenpakket te nemen?

@ TS: Gewoon een vak nemen dat je goed ligt, en dan er nog een vak bijkiezen waar je wat in je studie aan hebt. Kan je altijd nog 1 van de 2 wegdoen als je het niet meer redt.
Oud 20-04-2004, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Philemon schreef op 20-04-2004 @ 21:16 :
Maar op deze manier maak je het toch voor mensen, die een numerus fixus willen gaan doen, onaantrekkelijk om een uitgebreid vakkenpakket te nemen?

@ TS: Gewoon een vak nemen dat je goed ligt, en dan er nog een vak bijkiezen waar je wat in je studie aan hebt. Kan je altijd nog 1 van de 2 wegdoen als je het niet meer redt.
tja, eerlijk gezegd wil ik zelf het liefst Filosofie kiezen, ik sta nogal goed voor dit vak en vind het ook interessant.. maar als ik Biologie kies, kan ik altijd, als ik van gedachten verander nog een studie doen zoals Logopedie etcc

en.. ik ben ook weer te lui om twee vakken in mijn vrije ruimte te nemen...
dilemma's dilemma's....
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 20:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
per piacere schreef op 20-04-2004 @ 21:46 :
en.. ik ben ook weer te lui om twee vakken in mijn vrije ruimte te nemen...
dilemma's dilemma's....
twee vakken in je ruimte hoeft niet super veel tijd en werk te kosten hoor. Ik heb zelf ook twee vakken (m&o en sk2) en een module (informatica +) en het is echt goed te doen.
Oud 20-04-2004, 21:05
Verwijderd
komt er een loting voor rechten jemig, heb ik eindelijk een studie gevonden zonder loting die ik super leuk vind. Gaat die loting ook in utrecht gelden?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 21:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 20-04-2004 @ 22:05 :
komt er een loting voor rechten jemig, heb ik eindelijk een studie gevonden zonder loting die ik super leuk vind. Gaat die loting ook in utrecht gelden?
elke universiteit mag dat zelf beslissen. Dat moeten ze van te voren aanvragen. Het kan dus zijn dat Utrecht dat aangevraagd heeft en het volgend jaar doorvoert, maar het kan net zo goed zijn dat zij voldoende plaatsen hebben voor rechtenstudenten en dat zij dat niet hebben aangevraagd. De enige manier om dat te weten te komen is door even te bellen. Zij kunnen echter alleen nog maar vertellen hoe het volgend jaar zit (en aangezien je 15 bent ga ik er vanuit dat je niet volgend jaar al gaat studeren).
Oud 21-04-2004, 10:04
chris9 tje
chris9 tje is offline
misschien dat je wat aan extra vakken in je vrije deel hebt als ze ook een decentrale selectie toevoegen zoals bij geneeskunde.
Oud 21-04-2004, 10:06
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Philemon schreef op 20-04-2004 @ 21:16 :

neuh.. je maakt het niet onaantrekkelijk (die extra vakken tellen toch niet mee voor je loting), maar ook niet aantrekkelijker.... Het blijft gewoon precies zo aantrekkelijk als voor mensen die een studie willen gaan doen waar je niet voor hoeft te loten.
Oud 21-04-2004, 12:02
Veldheer
Veldheer is offline
Economie kan natuurlijk nooit kwaad voor een studie als Nederlands Recht.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Veldheer schreef op 21-04-2004 @ 13:02 :
Economie kan natuurlijk nooit kwaad voor een studie als Nederlands Recht.
Best wel onzin eigenlijk. Als je geen economie hebt gedaan op de middelbare school kun je prima Nederlands recht studeren. Het enige vak waar je enige kennis van de (bedrijfs)economie voor nodig hebt is (bij ons in Nijmegen) 'economie en balanslezen'. Dat is een miniatuurvakje van 4 ECTS, waarvoor zo'n simpel boekje beschikbaar is dat zelf de grootste economiekneus het nog kan halen.

Ik volg zelf de richting ondernemingsrecht en heb zeven jaar algemene economie en handelswetenschappen gedaan (economie I en II) maar de mensen die nooit economie hebben gehad ondervinden daar echt geen nadeel van.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 12:49
Veldheer
Veldheer is offline
Nare man, daar heb je helemaal gelijk in. In het eerste jaar worden vaak vakken als Recht & Economie (in Tilburg) aangeboden en daar is enige voorkennis toch wel vereist. Dit neemt natuurlijk niet weg dat mensen die geen voorkennis hebben het vak niet zullen halen. Echt moeilijke literatuur is het niet, dus even wat bijwerken en de betreffende student zal zijn tentamen ook gewoon moeten kunnen halen.

Maar in wezen is het een voordeel als je al wat kennis als bagage meeneemt wanneer je kiest voor eens studie als rechten. Het kleine voordeel is echter geen onoverkomelijkheid voor studenten die de wijsheid nog niet in pacht hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 14:58
Verwijderd
maar goed, zoals ik al zei, ik heb economie I en II
het gaat dus puur om de bijvakken
ik neem aan dat je voor rechten geen biologie nodig hebt, filosofie is handig (juridische ethiek, rechtsfilosofie..)
tja en wat valt er nog meer te kiezen: frans, duits, informatica, tekenen & muziek..
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 22:34
thabomb1986
thabomb1986 is offline
biologie is gewoon leuk en ook handig voor idd logopedie enz... goeie algemene ontwikkeling! voor de rest van fa of du ook geen kwaad...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten