Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2004, 08:58
muurbloempje55
muurbloempje55 is offline
wie weet wat over de schouder rijden is?en hoe je dat moet doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2004, 12:03
duifeltje
duifeltje is offline
Ik wist het, ik wíst het...........

volgensmij heeft het iets met aan de teugel lopen te maken.
Oud 17-06-2004, 13:21
Eend
Eend is offline
Nooit van gehoord

Ik weet wel wat schouder voor betekend. Is dat niet hetzelfde?
Als je paard goed verzameld loopt kun je het als oefening doen. Als je paard weigert om stelling te nemen, of als je paard gewoon een stijve rot is, dan is het een mooie oefening om je paard na te laten geven. Tenminste, bij mij wilt dat nog wel eens werken (die stijve manege paarden)

Ik weet niet of ik het goed uit leg hoor. Als ik rij dan is het meer een automatisme en ik ben ook niet zo'n held om dingen uit te leggen.
Het lijkt een beetje op wijken, maar dan in een rechte lijn volgens mij.

Normaal gesproken rijd je het paard met zijn hoofd vooraan, maar met schouder voor rijd je het paard zo, dat zijn hals als het ware naar binnen steekt en zijn schouder voor komt op de hoefslag. Hij hoeft niet in een L vorm te lopen, haha, maar gewoon een flauw bochtje. Dat merk je volgens mij het beste als je op het paard zelf zit.

Schouder voor doe je zo:
Je vraagt wat extra binnen stelling door je hand van de hals af te halen (dus niet door je binnenteugel een stukje korter te nemen) Je hoeft je binnenhand nou ook weer niet in Tokyo te steken, maar gewoon ietsje (10 cm moet lukken met een goed getraind paard?).

Vergeet niet je binnenbeen erbij te houden, want anders valt je paard naar binnen. Goh
Verder rijd je je paard ietsje van de hoefslag af, maar maak tegelijkertijd ophoudingen op je buiten teugel, dat ie niet van de hoefslag af komt.

Als het goed is, dwing je het paard zo zijn schouder voor te rijden.

Owja, nog 1 tip, als je nog niet weet of je paard dit snapt, of dat jij het nog niet onder de knie hebt, kun je het beter op de hoefslag oefenen en dan net als of van hand willen veranderen bij de K of zo en daarna gewoon rechtdoor blijven rijden.

Je kunt ook schouder buiten/binnenwaards oefenen, dat is net zoiets, alleen loopt je paard dan geloof ik op 2 hoefslagen. Later kun je ook je paard op 4 hoefslagen laten lopen, maar ik weet niet tot hoeverre jouw paard getraind is, of het paard waar je op rijdt.
Met schouderbinnenwaards op 2 hoefslagen (laten we binnenwaards nemen), zet je het paard met zijn voorhand op de binnenhoefslag en rijd je hem zijwaards.

Maar ik weet het allemaal niet zo zeker hoor
Maar volgens mij is dit wat jij bedoeld. Ik ken namelijk de oefeningen wel, maar de namen niet goed
Oud 17-06-2004, 13:22
Eend
Eend is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 17-06-2004 @ 13:03 :
Ik wist het, ik wíst het...........

volgensmij heeft het iets met aan de teugel lopen te maken.
ligt er aan of je je paard aan de teugel wilt rijden, of dat je hem verzameld wilt rijden en dat ie dan vanzelf afknabbelt.
Oud 17-06-2004, 13:46
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
muurbloempje55 schreef op 17-06-2004 @ 09:58 :
Bedoel je niet over de schouder weglopen?? of anders schouder binnen-buitenwaards...??

(tis toch erg, rij ik zelf 10jaar paard, en nog moet ik nadenken )
Oud 17-06-2004, 16:22
Eend
Eend is offline
Citaat:
HvJ schreef op 17-06-2004 @ 14:46 :
Bedoel je niet over de schouder weglopen?? of anders schouder binnen-buitenwaards...??

(tis toch erg, rij ik zelf 10jaar paard, en nog moet ik nadenken )
irritante vraag he?

Naja, over de schouder weglopen is gewoon een kwestie van begrenzen op je buiten teugel en je buitenbeen en als ie de binnenkant ophuppelt andersom.

Maargoed, nu heb ik van alles met die schouder uitgelegd. Nu verwacht ik ook wel dat er iets tussen zit
Oud 17-06-2004, 20:28
AngelLena
AngelLena is offline
Over de schouder rijden betekent eigenlijk dat als je je paard op een cirkel hebt gezet, dat het paard zijn binnenschouder niet optilt en dat de binnenschouder dus lager ligt als de buitenschouder (kan je voelen doordat je paard dat licht naar binnen kantelt, je zit dan wat scheef naar binnen), waardoor hij zijn buitenschouder makkelijk over zijn binnenschouder kan gooien en dus over de binnenschouder 'wegloopt'. Dit zie je vaak bij paarden die geen goede balans hebben, of die geen steun krijgen in het zoeken van hun balans en dus op de cirkel vaak naar binnen vallen.

Wat je kan doen: binnenteugel licht optillen tegen de hals aan, daarmee steun bieden (je teugel is als het ware de schouder van het paard, til deze op, dan til je ook de schouder op), zelf je binnenschouder naar voren brengen (niet zozeer optillen, slechts naar voren brengen), binnenbeen aanleggen, beetje drijven met alleen je binnenbeen als hij weer over zijn schouder gaat lopen, steun op je buitenbeen (druk geven in buitenstijgbeugel), je buitenteugel licht van de hals af brengen om te zorgen dat het paard niet alsnog naar binnen loopt door het voelen van de druk op de binnenteugel (beetje afwisselen, als het paard te ver naar buitenkomt, buitenteugel dichter tegen de hals aan leggen, komt het paard te veel naar binnen, buitenteugel van de hals afhalen). Hierdoor krijgt je paard ook meteen een mooiere ronding/buiging in de cirkel.

*Argh... dit legt zoveel makkelijker uit als je in de bak les staat te geven...*

Als je juist wilt dat je paard over de schouder gaat lopen laat je je binnenteugel juist zakken en breng je licht opzij en til je je buitenteugel licht op, drijf je met je buitenbeen.
Oud 17-06-2004, 20:39
AngelLena
AngelLena is offline
Oh, als iets je niet helemaal duidelijk is dan PM je maar (ik vergete nogal eens hier te kijken ), dan leg ik dat graag voor je uit. Ik weet namelijk niet helemaal wat je nou precies met deze vraag wilt... Het lijkt me namelijk heel sterk dat je je paard over de schouder heen moet laten lopen, dat komt niet bepaald ten goede aan zijn balans.
Oud 17-06-2004, 21:08
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
muurbloempje55 schreef op 17-06-2004 @ 08:58 :
over de schouder rijden bestaat niet volgens mij

Schouderbinnenwaarts is wat en over de schouder weg lopen ook (en dat is juist niet goed, dus dat wil je niet leren)
Oud 17-06-2004, 21:15
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Qimm schreef op 17-06-2004 @ 22:08 :
over de schouder rijden bestaat niet volgens mij

Schouderbinnenwaarts is wat en over de schouder weg lopen ook (en dat is juist niet goed, dus dat wil je niet leren)
Bestaat wel hoor.
Oud 17-06-2004, 21:28
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 17-06-2004 @ 21:15 :
Bestaat wel hoor.
klinkt niet gezond
Oud 17-06-2004, 21:36
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Qimm schreef op 17-06-2004 @ 22:28 :
klinkt niet gezond
Kan gezond zijn bij sommige paarden. Sommige paarden kunnen maar 1 schouder liften en hebben daarom geen goede balans, daarom zal je ze moeten leren dat ze de andere schouder ook kunnen liften om ze hun balans te leren vinden. En hoe doe je dat? Juist, door em juist te leren over die schouder heen te lopen. Dan moet je em nog leren dat dat te controleren moet zijn dmv hulpen, dan is het balans van het paard niet ver weg meer. Heb ooit een draver getraind die alleen maar kon draven en absoluut niets linksom kon doen, ze had haar hele leven alleen maar rechtsom gedraaid, kon die schouder dus ook goed liften, maar links leek nergens op. Kon ze gewoon niet (viel zelfs bijna om steeds). Dus heb ik haar moeten leren over die rechterschouder heen te lopen om haar te leren dan ze haar linkerschouder ook kan liften.
Maar als je paard al wel balans heeft en beide schouders goed in orde zijn, dan help je het balans idd meer naar de knoppen dan dat je het er in traint door het paard over de schouder te laten lopen.
Oud 17-06-2004, 22:28
Eend
Eend is offline
hmm, nooit geweten Ik wist wel dat het andersom kon

Maar wss heb ik het wel al een keer gedaan, want de oefening op zich komt me bekend voor, alleen de naam niet.
Ik heb vaak genoeg op beesten gezeten die je ff moest helpen. Die tuiger bijv.
Naja, Mykado kon weer niet op een kleinere volte blijven, dan brak ze uit en sloeg ze aan de ren Heerlijk paard was dat

En afgelopen maandag mocht ik eindelijk weer op Petra rijden. Wat is dat paard simpel vergeleken de paarden van afgelopen maanden zeg.
Naja, ook wel weer eens lekker, een simpel paardje. En ze zat als een stoel, dus heb me heerlijk kunnen ontspannen
Oud 18-06-2004, 19:29
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Eend schreef op 17-06-2004 @ 23:28 :
hmm, nooit geweten Ik wist wel dat het andersom kon

Maar wss heb ik het wel al een keer gedaan, want de oefening op zich komt me bekend voor, alleen de naam niet.
Ik heb vaak genoeg op beesten gezeten die je ff moest helpen. Die tuiger bijv.
Naja, Mykado kon weer niet op een kleinere volte blijven, dan brak ze uit en sloeg ze aan de ren Heerlijk paard was dat

En afgelopen maandag mocht ik eindelijk weer op Petra rijden. Wat is dat paard simpel vergeleken de paarden van afgelopen maanden zeg.
Naja, ook wel weer eens lekker, een simpel paardje. En ze zat als een stoel, dus heb me heerlijk kunnen ontspannen
Hahaha heerlijk Ik weet hoe het voelt Na 5 probleempaarden op 1 dag je eigen goed doorgetrainde paardje rijden. Jum jum...

Maar wat ik me afvraag bij Mykado, je geeft aan dat hij vaak niet op een kleine cirkel kan blijven en op de vlucht slaat. Heeft dat ook iets te maken met balans of is ie dan gewoon aan't eikelen?
Ik heb namelijk ook meerdere keren paarden gereden die een kleine cirkel eng vonden en over hun buitenschouder wegliepen als ze hun balans dreigden te verliezen. In dat geval kan je ze helpen door eerst op een grote cirkel te oefenen met stelling naar buiten nemen, niet alleen in de hals, maar in het hele lijf, als het ware hetzelfde als over de binnenschouder lopen.
Oud 18-06-2004, 21:30
Eend
Eend is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 18-06-2004 @ 20:29 :
Hahaha heerlijk Ik weet hoe het voelt Na 5 probleempaarden op 1 dag je eigen goed doorgetrainde paardje rijden. Jum jum...

Maar wat ik me afvraag bij Mykado, je geeft aan dat hij vaak niet op een kleine cirkel kan blijven en op de vlucht slaat. Heeft dat ook iets te maken met balans of is ie dan gewoon aan't eikelen?
Ik heb namelijk ook meerdere keren paarden gereden die een kleine cirkel eng vonden en over hun buitenschouder wegliepen als ze hun balans dreigden te verliezen. In dat geval kan je ze helpen door eerst op een grote cirkel te oefenen met stelling naar buiten nemen, niet alleen in de hals, maar in het hele lijf, als het ware hetzelfde als over de binnenschouder lopen.
Nee, Mykado nam je graag in de maling Ze vond het gewoon heerlijk om hard te rennen en dan gebruikte ze haar gewicht nog wel eens tegen je. Maar op een gegeven moment moest iemand anders haar met de slof rijden om haar te kunnen houden (ik vond dat niet zo nodig, maargoed, ik mag niet beslissen he?) en ik reed haar op mijn pinkies.
Oud 18-06-2004, 21:31
Eend
Eend is offline
Owja, Mykado is nu (thank God) weer eigen paard en het gaat heel goed met haar. Alleen dat rennen blijft ze wel houden. Ze vindt dat gewoon leuk, maar wie is de mens om dat van haar af te nemen?
Reageren

Regels voor berichten