Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2004, 15:22
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Wat is precies de theorie?
Als iemand me dat kan uitleggen of een link kan geven naar een site die dat duidelijk uitlegt.
Graag
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2004, 15:29
REIE
REIE is offline
Oud 24-06-2004, 17:16
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
REIE schreef op 24-06-2004 @ 16:29 :
[afbeelding]

Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 17:17
Verwijderd
Ik heb geen idee.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 10:15
Hydrogen
Hydrogen is offline
Dit snap ik niet.
Je hebt internet. Het internet zit boordevol informatie. Dan kom jij helemaal naar scholieren om te vragen wat de chaos theorie is?
Ooit gehoord van Google of een of andere zoekmachine?

Naar mijn mening kan hier een slotje op.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 10:18
Hydrogen
Hydrogen is offline
Toch maar voor je een site gezocht:

http://www.werkstuknetwerk.nl/rug/fw...174/thema.html
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 23:21
Upke
Upke is offline
Citaat:
appie2003 schreef op 25-06-2004 @ 11:15 :
Dit snap ik niet.
Je hebt internet. Het internet zit boordevol informatie. Dan kom jij helemaal naar scholieren om te vragen wat de chaos theorie is?
Ooit gehoord van Google of een of andere zoekmachine?

Naar mijn mening kan hier een slotje op.
Je zegt dus eigenlijk dit. Hij moet maar op internet gaan zoeken naar die chaos-theorie, want internet zit volgens jou boordevol informatie? Scholier.com is internet, op deze site is ook veel informatie te vinden en op te zoeken. Daar is onder andere dit forum toch ook voor opgericht? Als men alles via een zoekmachine moet zoeken kan men meteen alle forum's dichtgooien niet waar?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 23:25
Isa
Isa is offline
Citaat:
Upke schreef op 26-06-2004 @ 00:21 :
Je zegt dus eigenlijk dit. Hij moet maar op internet gaan zoeken naar die chaos-theorie, want internet zit volgens jou boordevol informatie? Scholier.com is internet, op deze site is ook veel informatie te vinden en op te zoeken. Daar is onder andere dit forum toch ook voor opgericht? Als men alles via een zoekmachine moet zoeken kan men meteen alle forum's dichtgooien niet waar?
go upke
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 07:45
EggeD
EggeD is offline
2e warmtewet ?
Oud 26-06-2004, 16:21
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Upke schreef op 26-06-2004 @ 00:21 :
Scholieren hoort bij internet. Maar forums zijn gemaakt om vragent te stellen wanneer je er niet uitkomt of gecompliceerd is om op het internet te zoeken. Forums zijn voor hulpzoekenden een laatste hulpmiddel. Chaos theorie vind ik een simpel gegeven. Makkelijk op te sporen op het internet. Mijn suggestie heb ik dan ook binnen 30 seconden gevonden. Probleem opgelost!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 13:42
DZHAW
DZHAW is offline
Citaat:
appie2003 schreef op 26-06-2004 @ 17:21 :
Scholieren hoort bij internet. Maar forums zijn gemaakt om vragent te stellen wanneer je er niet uitkomt of gecompliceerd is om op het internet te zoeken. Forums zijn voor hulpzoekenden een laatste hulpmiddel. Chaos theorie vind ik een simpel gegeven. Makkelijk op te sporen op het internet. Mijn suggestie heb ik dan ook binnen 30 seconden gevonden. Probleem opgelost!
idd, als ik (en iedereen) voor alles wat ie zoekt een nieuw topic opent, kan je de forums net zo goed dichtgooien. Ik zie een forum, meer als een discussieforum en daarmee sluit ik 'ik zoek wat informatie-topics' eigenlijk al uit. Uitzonderingen mogen er zijn, maar niet iets wat je zo snel kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 26-06-2004 @ 00:25 :
go upke
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 21:58
juliet
juliet is offline
1 ding!!

UIt chaos kan nooit orde ontstaan!!

Laat en bom ontploffen in je kamer! resultaat: chaos

Je laat nog een bom ontploffen, resultaat: nog grotere chaos!

je herhaal dit gebeuren ontelbaar keer: resultaat:chaos

wat leren we hier uit!

Eenmaal chaos altijd chaos

conclusie: weg met de oerknal, weg met evolutietheorie!

om van chaos naar orde te gaan is dus meer nodig (ikzeg: God)

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 22:00
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
juliet schreef op 05-07-2004 @ 22:58 :
1 ding!!

wat leren we hier uit!

Groetjes
Hier spreekt een ware academicus!
Je redening is FOUT en je afsluiting maakt het al deste meer reden heel en heel HARD te gaan janken.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 22:04
Upke
Upke is offline
Citaat:
1 ding!!

wat leren we hier uit!

Groetjes
Wat lul jij nou weer? Eenmaal chaos altijd chaos? Eens een dief altijd een dief? Volgens jou god kan alles toch veranderen? En hoezo weg met de oerknal en weg met de evolutietheorie, waar slaat dat op om zoiets te zeggen. En als je gelooft dat er vanuit problemen niet zomaar iets goeds kan ontstaan heb je het mis, jij bent gewoon lui en wacht op jou god tot er iets gebeurt. Als God bestaat dan verwacht hij dat we zelf eens ook wat doen, dan altijd maar op hem/haar neer te kijken. En waarom zeggen jullie eigen God? En waarom niet Godin? Hoe weten jullie nou of goden ook verschillende geslachten hebben? Als ik in God geloofde dan noemde ik hem: "Het."
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 22:06
Levitating Nun
God is een vrouw. Wij zijn geschapen in Haar evenbeeld. Vrouwen kunnen kinderen krijgen. Wij zijn Gods kinderen. Ergo: God is een vrouw.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2004, 23:07
Daevrem
Daevrem is offline
Gods kinderen zijn de engelen. Die schijnen allemaal mannelijk te zijn.

Aangezien god zich niet voortplant hebben dingen als vrouwelijk en mannelijk niet veel betekenis als het om god gaat.
Oud 05-07-2004, 23:09
Verwijderd
Citaat:
1 ding!!

wat leren we hier uit!

Groetjes
Onjuist, want de thermodynamica leert ons dat voor tweedimensionale wervels geldt dat uit chaos orde ontstaat.

Jammer hè.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 15:47
juliet
juliet is offline
[
[B]Wat lul jij nou weer? Eenmaal chaos altijd chaos? Eens een dief altijd een dief? Volgens jou god kan alles toch veranderen? En hoezo weg met de oerknal en weg met de evolutietheorie, waar slaat dat op om zoiets te zeggen. En als je gelooft dat er vanuit problemen niet zomaar iets goeds kan ontstaan heb je het mis, jij bent gewoon lui en wacht op jou god tot er iets gebeurt.

Juist ja jij weerlegt mijn theorie op de juiste manier (falsificatie) waar door mijn theorie weer meer gaat kloppen!!

Volgens jou is er volgens mij een God die toch alles kan veranderen!! Juist ja!! Om van chaos orde te maken is een God nodig en geen oerknal!

En uit een paar verdwaalde genen waaruit door duistere redenen leven onstaat(dus orde) is dus ook een hogere macht nodig!!

Kijk of het nou God is of niet er is iets nodig wat buiten de chaos staat om er orde van te maken!!

Oja in wat voor vergelijking staat dief tot chaos???

Ik vind dat namelijk een vergelijking die niet opgaat!!
Omdat het ene een substantie is en het andere en toestand!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 15:53
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
juliet schreef op 06-07-2004 @ 16:47 :

En uit een paar verdwaalde genen waaruit door duistere redenen leven onstaat(dus orde) is dus ook een hogere macht nodig!!
HAHAHAHAHA

En een schilpad is sneller want een kameel heeft 2 bulten en in de woestijn ligt zand.
Oud 06-07-2004, 15:55
juliet
juliet is offline
Onjuist, want de thermodynamica leert ons dat voor tweedimensionale wervels geldt dat uit chaos orde ontstaat.

Jammer hè.
[/QUOTE]

Heb je je oot wel eens verdiept in de kennisfilosofie of wetenschapsfilosofie???

Weet je wat kennis is ? weet je wat wetenschap is??

Lieverd alles berust op vooronderstelling er bestaat in deze wereld geen absolute objectiviteit!

En dan kom jij aan met je thermodynamica en zegt dat dat jammer is voor mij!

Als jij mij kan laten zien dat van uit choas orde kan ontstaan dan heb je me en zal ik me daar bij neerleggen! Maar ik heb nog nooit van mn leven zo een verschijnsel gezien!! En ik denk niemand!!!!

Want zeker het begin van mijn eerder vertelde verhaaltje (bom in kamer) is waar!! Hoewel ik dat natuurlijk niet zeker weet! Want het kan natuurlijk zo zijn dat na een X aantal keer de bom te laten ontploffen mijn kamer opeens weer netjes opgeruimd is!

Kijk en als je dan verder denkt kan je dit doortrekken zeker naar de oerknal en denk je nog verder door dan kom je dus bij de evolutietheorie!!

Maar ook ik kan het mmis hebben mensen!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 15:56
De Veroorzaker
Neem water en olie en schud dat heel hard door elkaar --> Chaos.

Laat dit een weekje staan en het bestaat uit 2 lagen --> Orde.

Happy?
Oud 06-07-2004, 16:03
Levitating Nun
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 06-07-2004 @ 16:56 :
Neem water en olie en schud dat heel hard door elkaar --> Chaos.

Laat dit een weekje staan en het bestaat uit 2 lagen --> Orde.

Happy?
Snap dat dan! Dat is de Here Zijn werk!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 16:04
cartman666
cartman666 is offline
wie zegt dat leven orde binnen chaos is?
Ik dacht altijd dat de chaos theorie de theorie was die steld dat deeltjes zich het liefst zo chaotisch mogelijk over een ruimte versprijden. Daardoor kunnen endotherme reactie's verlopen. Zoiets dacht ik van mijns scheikunde leraar begrepen te hebben.(of was ik de enige die zich in de 3e ooit afvroeg waarom een reactie die energie kost toch uit zichzelf verloopt)

Volgens mij is deze uitleg ook vrij chaotisch, maargoed, deze discussie begeeft zich toch al op een zwakzinnig vlak: wetenschap en religie.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 17:28
Verwijderd
Citaat:
juliet schreef op 06-07-2004 @ 16:55 :

Als jij mij kan laten zien dat van uit choas orde kan ontstaan dan heb je me en zal ik me daar bij neerleggen! Maar ik heb nog nooit van mn leven zo een verschijnsel gezien!! En ik denk niemand!!!!
Ik denk dat prof.dr. van Heijst het niet met je eens is.

http://www.fluid.tue.nl/WDY/index.html
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2004, 17:35
Verwijderd
realmuslim = juliet?

Door het hardnekkige religieuze fundamentalisme en het gebrekkige Nederlands zou je het bijna denken
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 17:56
De Veroorzaker
Citaat:
FuSe schreef op 06-07-2004 @ 18:35 :
realmuslim = juliet?

Door het hardnekkige religieuze fundamentalisme en het gebrekkige Nederlands zou je het bijna denken
Geef hem een kans, hij dreigt nog niet met de zevende laag van de hel.
Oud 06-07-2004, 21:12
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
juliet schreef op 06-07-2004 @ 16:47 :
[B][
Wat lul jij nou weer? Eenmaal chaos altijd chaos? Eens een dief altijd een dief? Volgens jou god kan alles toch veranderen? En hoezo weg met de oerknal en weg met de evolutietheorie, waar slaat dat op om zoiets te zeggen. En als je gelooft dat er vanuit problemen niet zomaar iets goeds kan ontstaan heb je het mis, jij bent gewoon lui en wacht op jou god tot er iets gebeurt.

Juist ja jij weerlegt mijn theorie op de juiste manier (falsificatie) waar door mijn theorie weer meer gaat kloppen!!

Volgens jou is er volgens mij een God die toch alles kan veranderen!! Juist ja!! Om van chaos orde te maken is een God nodig en geen oerknal!

Kijk of het nou God is of niet er is iets nodig wat buiten de chaos staat om er orde van te maken!!

Oja in wat voor vergelijking staat dief tot chaos???

Ik vind dat namelijk een vergelijking die niet opgaat!!
Omdat het ene een substantie is en het andere en toestand!
Hoe denk jij trouwens te weten dat God wel voor orde kan zorgen?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 22:06
Upke
Upke is offline
Volgens mij weet Juliet niet wat er met een oerknal bedoelt word... Laat hem eerst maar eens een paar biologielessen volgen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2004, 23:45
Verwijderd
En natuurkundelessen.

Ik wil best wat bijles geven, hoor.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 01:10
JCG
JCG is offline
geen bijles geven, daar word deze discussie saai van.

Maar ik denk als ik een atoombom in me kamer laat ontploffen het toch een stuk netter is dan dat het nu is . Het licht eraan wat je onder net verstaan, geen zooi op de vloer, of alle zooi netjes opgeruimd
Oud 07-07-2004, 12:32
Last_Mohican
Last_Mohican is offline
aha, bij gebrek aan uitleg wordt dat woord weer uit de kast gehaald: god......
Oud 07-07-2004, 12:51
DG
DG is offline
kben aan het zoeken geslagen met google kweet niet of dit is wat je bedoelde

THEORIE 1

Studente: Hoe komt het dat luchtdruk bij goed weer hoger is dan bij slecht weer?
Het ligt niet aan het slechte weer, wel aan de luchtdruk. Verder lezen...............

Kijk, wij hebben op deze planeet een luchtdruk van zo'n gemiddeld 1013 Mbar, voor het gemak 1 bar. In je fietsband zit al meer druk al snel zo'n 8 tot 10 Bar. Nu bestaat het overgrote deel van onze planeet uit water, zout en zoet. Door de temperatuur die op aarde heerst is het mogelijk voor het water op te lossen in de lucht. Als dit mooi verdeeld zou zijn over alle lucht op de aarde, zouden we één grauwe vochtige lucht hebben. Als daar niet de zon was om hier een beetje chaos in te brengen. (onder andere)

Door verwarming van de zon, begint de lucht uit te zetten, op een bepaalde plaats zal dit sneller gebeuren dan op een andere plaats. Dit gebeurd volgens de "chaos theorie" Op deze plaats zal nu het vocht in de lucht meer en meer oplossen, want warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Ook zal de luchtdruk stijgen. Op deze plaats ontstaat als het ware een bel van hogere druk dan de omgeving. Die dan het mooie weer veroorzaakt, door weinig of geen bewolking meer. En in de lage druk kan het water zich niet optimaal oplossen, en blijft daar in hele kleine druppeltjes achter. (wolken)

Maar je weet het is niet altijd zo, s'winters kan er best hoge druk zijn, geen wind. Maar door de lage temperatuur condenseert het water in de lucht. En heb je mist. De draaiing van de aarde speelt natuurlijk ook een grote rol hier in. En vergeet niet de kanteling van de aardas. Het weer is zeer complex, en is nog steeds moeilijk te voorspellen zoals je wel merkt. De beste weer computers kunnen maar een paar dagen voorspellen, en dan nog zitten ze er vaak naast. Door goed de dieren en planten te bestuderen kan vaak ook een goede voorspelling worden gegeven.

Maar jij vindt het dus lekker weer als de zon schijnt begrijp ik. Er zijn ook mensen die wonen in gebieden waar het nooit regent, die vinden het heerlijk als ze hier in de regen kunnen lopen. Dus ja ook dat is maar wat je leuk vindt.

Bron:
*klik*
Oud 07-07-2004, 14:24
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
DG schreef op 07-07-2004 @ 13:51 :
*knip*[/URL] [/B]
Dus je kan geen mooi weer voorspellen, omdat het een subjectief begrip is.

Maar wat is chaos?

van dale:
cha·os (de ~ (m.))
1 toestand van ongeordendheid of verwarring => desorganisatie, wanorde, wanordelijkheid
2 de ordeloze massa voor de schepping => baaierd

conclusie chaos is tegenovergestelde van orde.

van dale cha·os·the·o·rie (de ~ (v.))
1 wiskunde die de afwijkingen van empirische verschijnselen berekent t.o.v. de voorspelling daarvan door natuurwetten

Maar ik denk wel dat er van chaos , orde kan ontstaan!
Oud 07-07-2004, 19:39
juliet
juliet is offline
Citaat:
Lotte schreef op 06-07-2004 @ 22:12 :
Hoe denk jij trouwens te weten dat God wel voor orde kan zorgen?
Ik denk niets te weten ik denk het!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 19:42
juliet
juliet is offline
Citaat:
Upke schreef op 06-07-2004 @ 23:06 :
Volgens mij weet Juliet niet wat er met een oerknal bedoelt word... Laat hem eerst maar eens een paar biologielessen volgen.
Volgens mij weet jij niet wat wetenschap is!!

Jou biologieleraar is zeker een alwetendpersoon de man met de view from nowere!!

Ik wil hem graag ontmoeten!!!

Over mn taalgebrek! Ik denk sneller dan ik schrijf!!
Hecht ook weinig waarde aan correct taalgebruik omdat taal aan vele veranderingen onderhevig is!!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 20:08
Verwijderd
Citaat:
juliet schreef op 07-07-2004 @ 20:42 :
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 20:28
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
juliet schreef op 06-07-2004 @ 16:55 :
[B]Onjuist, want de thermodynamica leert ons dat voor tweedimensionale wervels geldt dat uit chaos orde ontstaat.

Jammer hè.

Heb je je oot wel eens verdiept in de kennisfilosofie of wetenschapsfilosofie???

Weet je wat kennis is ? weet je wat wetenschap is??
Uit je reacties blijkt dat jij in ieder geval geen idee hebt (natuur)wetenschap is, laat staan wetenschapsfilosofie. Je mist zelfs basiskennis van natuurkunde en biologie.

Natuurwetenschap heeft in ieder geval niets met god te maken!

Citaat:
Nooit een sneeuwvlokje gezien zeker?

Citaat:
Want zeker het begin van mijn eerder vertelde verhaaltje (bom in kamer) is waar!! Hoewel ik dat natuurlijk niet zeker weet! Want het kan natuurlijk zo zijn dat na een X aantal keer de bom te laten ontploffen mijn kamer opeens weer netjes opgeruimd is!
Chaos betekent in de wetenschap wel wat meer dan een ontploffende bom. Misschien is het handig als je je daar eens in verdiept.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 20:30
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
juliet schreef op 07-07-2004 @ 20:42 :

Jou biologieleraar is zeker een alwetendpersoon de man met de view from nowere!!

Ik wil hem graag ontmoeten!!!

Waarom zou een biologieleraar alwetend moeten zijn om kennis over te brengen? Alwetendheid bestaat alleen in de projectie van gelovigen op hun god

Citaat:
Over mn taalgebrek! Ik denk sneller dan ik schrijf!!
Hecht ook weinig waarde aan correct taalgebruik omdat taal aan vele veranderingen onderhevig is!!
Net als het godgebruik overigens.........
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 20:50
Kozak
Kozak is offline
Iedereen praat of de thermodynamica wetten die zeggen dat alles in het heelal streeft naar chaos, of anders gezegd een zo laag mogelijke potentiele/vrije energie. Een bal valt naar de aarde, een ketel onder druk wil ontploffen en zich verspreiden over de ruimte, etc.

De chaos theorie is eigenlijk heel simpel. Stel je een vergelijking voor van een type dat jij waarschijnlijk nog nooit hebt gehad, een recurrente betrekking. Dit is een beschrijving van een proces dat een evenwichts toestand heeft. Je kunt hiervan de waarden aflezen van de grafiek die er wordt gevormd. het is echter een instabiele vergelijking. Elke afwijking (hoe klein ook) laat hem van zijn evenwicht afgaan en oscilleren (verwijderen) van zijn evenwicht. Deze afwijking wordt steeds groter. Uiteindelijk wordt elke afwijking van dit evenwicht oneindig groot. En tenzij je de begintoestand van de recurrente betrekking weet kun je niet voorspellen waar het naartoe zal groeien en met welke snelheid. Dat is chaos, je kunt alleen schattingen maken (weer voorspellingen), een vlinder veroorzaakt een tornado in texas is een bekend voorbeeld.
Oud 07-07-2004, 22:26
juliet
juliet is offline
wat ik gewoon wil zeggen

ER BESTAAT GEEN ABSOLUTE KENNIS

maar dat wil dr niet erg in bij jullie
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 22:30
juliet
juliet is offline
[QUOTE]Bart Klink schreef op 07-07-2004 @ 21:30 :
[B]Waarom zou een biologieleraar alwetend moeten zijn om kennis over te brengen? Alwetendheid bestaat alleen in de projectie van gelovigen op hun god

Ehh sorry heb je mij ooit horen zeggen dat mijn God de enige waarheid is??? Ik denk het Ja.
Doe ff normaal jo met je ongegronde uitspraken.

Het gaat niet om de biologieleraar het gaat om de kennis!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 22:32
Verwijderd
Citaat:
juliet schreef op 07-07-2004 @ 23:26 :
wat ik gewoon wil zeggen

ER BESTAAT GEEN ABSOLUTE KENNIS

maar dat wil dr niet erg in bij jullie
Je begrijpt duidelijk niet hoe de natuurwetenschappen in elkaar steken. Het werkt als volgt:

- Iemand bedenkt een theorie.
- Die persoon bedenkt vervolgens experimenten die aantonen dat de theorie klopt.
- Vervolgens gaan anderen proberen experimenten te verzinnen waaruit blijkt dat de theorie niet klopt. Lukt dit niet, dan wordt de theorie algemeen aanvaard en zal de theorie ook gebruikt worden om andere theorieën te ondersteunen. Lukt dit wel, dan wordt de theorie verworpen.

Je hebt gelijk dat er geen absolute kennis bestaat, maar dat we daarom alle natuurwetenschappelijke kennis in de prullenmand moeten gooien is natuurlijk dikke onzin.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 23:09
juliet
juliet is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-07-2004 @ 23:32 :
Je begrijpt duidelijk niet hoe de natuurwetenschappen in elkaar steken. Het werkt als volgt:

- Iemand bedenkt een theorie.
- Die persoon bedenkt vervolgens experimenten die aantonen dat de theorie klopt.
- Vervolgens gaan anderen proberen experimenten te verzinnen waaruit blijkt dat de theorie niet klopt. Lukt dit niet, dan wordt de theorie algemeen aanvaard en zal de theorie ook gebruikt worden om andere theorieën te ondersteunen. Lukt dit wel, dan wordt de theorie verworpen.

Je hebt gelijk dat er geen absolute kennis bestaat, maar dat we daarom alle natuurwetenschappelijke kennis in de prullenmand moeten gooien is natuurlijk dikke onzin.
Dat zeg ik ook niet maar jullie moeten niet altijd zo over wetenschap praten alsof dat het enige wat waar is.

Een theorie blijft een theorie en als het nu niet gefalsificeerd kan worden dan misschien wel over 4 jaar!

Vaak blijven wetenschappers hun theorie verdedigen ook al is bewezen dat het niet klopt. Logisch ook want soms is het hun levenswerk.

Maar pas gewoon op dat je niet alles gelooft wat je voorgeschoteld krijgt.

Nou het gaat al beter met de uitroeptekens

Groetejs
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 23:14
Verwijderd
Echter, in de wetenschap wordt ervanuit gegaan dat een theorie klopt totdat de theorie gefalsificeerd wordt, en wordt een theorie niet verworpen omdat hij in de toekomst misschien verworpen zal worden. En dat is maar goed ook, want anders konden we helemaal niets met de wetenschap.

Als ik dus in een natuurkundeboek een bepaalde theorie lees dan ga ik ervan uit dat die theorie klopt totdat hij onderuit gehaald wordt. Is dat klakkeloos geloven? Nee. Velen hebben immers geprobeerd de theorieën te falsificeren.

Edit: over de Bijbel kun je hetzelfde zeggen (ook al staan er dingen in de Bijbel die niet waar zijn en waarvan bewezen is dat ze niet kloppen), maar een wetenschappelijke theorie wordt ondersteund door empirische gegevens, en de Bijbel niet. Verder zijn wetenschappelijke theorieën nuttig in de praktijk, en de Bijbel ook niet.

Laatst gewijzigd op 07-07-2004 om 23:16.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 10:37
MasterB
MasterB is offline
Citaat:

Groetjes
Wat je hier beweert, is pertinent niet waar.

De tweede wet van de thermodynamica leert ons dat in een geisoleerd systeem de entropie toeneemt bij een spontaan proces. Echter, de entropie kan op een bepaalde plek toenemen (i.e. orde uit chaos) als de entropie op een andere plek maar minstens zoveel toeneemt (i.e. chaos uit orde). (1)

Tevens, bij een gekanaliseerde toevoer van energie kan in hetzelfde systeem orde uit chaos ontstaan. Neem het volgende voorbeeld in ogenschouw:

We hebben een systeem waarin twee compartimenten zitten. In het ene compartiment zitten waterstofmoleculen en in het andere compartiment zitten zuurstofmoleculen. Halen we de verbinding tussen de compartimenten weg dan zien we dat de tweede wet van de thermodynamica in werking treedt. Echter, na verloop van tijd, neemt de entropie toch af, omdat spontaan watermoleculen beginnen te vormen via de reactievergelijking 2H2 + O2 --> H2O.(2) De entropie in het systeem neemt dus af, maar de warmte (energie) die vrijkomt bij dit proces zal buiten het systeem minstens zoveel chaos veroorzaken als er orde is ontstaan in het systeem.

Jouw claim lijkt mij voldoende weerlegd.

1,2: Biochemistry, Fifth Edition - Stryer et. al
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 02:27
MasterB
MasterB is offline
Gaat Juliet nog reageren?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 12:10
Verwijderd
Citaat:
MasterB schreef op 11-07-2004 @ 03:27 :
Gaat Juliet nog reageren?
'Owned'
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 13:15
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
juliet schreef op 08-07-2004 @ 00:09 :
Dat zeg ik ook niet maar jullie moeten niet altijd zo over wetenschap praten alsof dat het enige wat waar is.

Een theorie blijft een theorie en als het nu niet gefalsificeerd kan worden dan misschien wel over 4 jaar!

Vaak blijven wetenschappers hun theorie verdedigen ook al is bewezen dat het niet klopt. Logisch ook want soms is het hun levenswerk.

Maar pas gewoon op dat je niet alles gelooft wat je voorgeschoteld krijgt.

Nou het gaat al beter met de uitroeptekens

Groetejs

Luister, de oerknal theorie is zo goed onderbouwd, nauwelijks onderuit te halen. Het is bewezen dat de heelal uitdijt. Dus heelal moet ooit een begin hebben. En oerknal theorie is niet iets voor ongelovigen. Moslims geloven trouwens ook erin. Verdiep eens meer in de christelijke of joodse godsdienst om achter te halen wat jouw godsdienst te zeggen heeft over de oerknal.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 13:18
Hydrogen
Hydrogen is offline
En toen was het stil.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten